Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-22, 22:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag tror inte på SE och har aldrig gjort, även om det var några saker som satte myror i huvudet på mig bl a den där artikeln i Skydd och Säkerhet. Men nu hänger jag här i vilket fall som helst så kan lika gärna diskutera det lite ändå.

En väldigt konstig del i SE:s vittnesmål är att han har bråttom till tunnelbanan men då väljer att gå på ytterkanten av trottoaren. Det genaste måste naturligtvis vara att gå direkt till vänster utanför dörren. Alltså i mitten eller längs väggen.

Dessutom ser man ju på mordplatsbilderna att det är is och snö på trottoarens ytterkant.

Tensonmannen går på trottoarkanten enligt rekonstruktionsbilder...
Citera
2020-02-22, 22:50
Medlem
Basfaktas avatar
En sak som jag aldrig förstått i resonemanget om SE är påståendet att han var bredaxlad.

När man tittar på bilder på honom, exempelvis på förstasidan i TP:s bok, har han sluttande axlar och ser snarare lite vek ut?

Inte heller på andra bilder ser han påfallande bredaxlad ut.

GM måste ju ha varit påfallande bredaxlad, annars hade ju inte vittnena sagt att GM var bredaxlad. Då hade de väl sagt att han hade en ordinär kropp?

Ett kvinnligt vittne (minns inte, AH?) sa väl till och med att GM hade "snygg kropp".

Jag kan inte avgöra hur kvinnor ser på män, men det verkar för mig osannolikt att en ung kvinna skulle beskriva SE som en man med snygg kropp.

Att GM enligt mordplatsvittnena var 35-45 år och SE 52 år har säkert också viss betydelse.
Citera
2020-02-22, 22:54
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En sak som jag aldrig förstått i resonemanget om SE är påståendet att han var bredaxlad.

En rejäl rock hjälper till.
Här kan han säkert uppfattas som bredaxlad.
Citera
2020-02-22, 22:55
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu förstår jag inte. Släpp IM. Jag tänkte på NF nu

Om den som går bakom LOP i NF:s vittnesmål, den så kallade Tensonmannen, INTE är AB. Var är AB då i NF:s vittnesmål?
Det är ju förstås besynnerligt, men visst kan han ha missat att han stod nere vid Dekorimatrakten.
Det som gör det lite svårare är ju att samtliga som passerade Sveavägen 42 strax innan inte sett röken av varken AB eller gm.
Ska vi sätta upp det på den mänskliga bristfällighetens konto?
För tusende gången, AB går bakom paret Palme, från banklokalen till Dekorimabutikens entré. NF ser AB gå bakom makarna Palme, eftersom han själv är vid Dekorimabutikens entré, när han ser AB gå bakom makarna Palme. Är det så himla svårt att förstå?
Citera
2020-02-22, 22:57
Medlem
FurirRevaers avatar
Det där med åldersuppfattning är skitsvårt, särskilt när man bara ser någon en kort stund. Somliga ser ju mycket yngre/äldre ut än vad de egentligen är.

Det konstiga är att ingen i sällskapet sagt något offentligt om vem den här personen skulle vaar eller om händelsen överhuvudtaget. OP kan inte, han är död. De andra tre kunde sagt något. Nu är LP också död men hennes son och hans dåvarande flickvän är i livet. Så vem f-n var mannen som syntes konfrontera OP utanför bion? Kanske inget med mordet att göra men ännu en liten irriterande detalj som Palmes närstående verkar tycka vi vanliga dödliga skall skita i.
Citat:
Vittnet Katrin E uppfattade mannen i beige överrock som en lång man. Samtidigt tyckte hon att han verkade ung.

Alf E var 56 år när Palme mördades.

Vittnet Gun Tredite uppfattade mannen i brunbeige överrock som äldre, ungefär i samma ålder som Palme. Hon sa att han var längre än Palme.

Så, jag vet inte.

Däremot är Alf Enerströms förehavanden under mordkvällen intressanta. Vad gjorde han?
Citera
2020-02-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Jag håller med om att det juridiska värdet inte är starkt om man bara skulle utgå ifrån filters publicering men tillsammans med den tekniska bevisningen kommer en helhetsbild att bli övertygande. Vänta och se!

Sorry. KP är på samma spår han var innan Filter hoppade in med just sådant som KP fått fram genom att göra en teknisk omvärdering och en analys av både kända och okända förhör där bilden av en grupp tar form.

Det finns absolut inget i PUs arbete son tyder på det. Det är samma sätt han uttrycket sig på om SE som han gjorde när det gällde CP i början men när inbilska personer inte ger sig gick han till att tala klartext när det gäller CP och det kommer nog vad det lider även för SE för dem som biter sig fast.

Det är författaren till spåret som påstår att PU jobbar med detta som huvudspår. KP HAR FAKTISKT BESVARAT DET I LITE RALJANT TON.

Dream on...
Citera
2020-02-22, 22:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

När man tittar på bilder på honom, exempelvis på förstasidan i TP:s bok, har han sluttande axlar och ser snarare lite vek ut?

Inte heller på andra bilder ser han påfallande bredaxlad ut.

GM måste ju ha varit påfallande bredaxlad, annars hade ju inte vittnena sagt att GM var bredaxlad. Då hade de väl sagt att han hade en ordinär kropp?

Ett kvinnligt vittne (minns inte, AH?) sa väl till och med att GM hade "snygg kropp".

Jag kan inte avgöra hur kvinnor ser på män, men det verkar för mig osannolikt att en ung kvinna skulle beskriva SE som en man med snygg kropp.

Att GM enligt mordplatsvittnena var 35-45 år och SE 52 år har säkert också viss betydelse.

Kolla bilden där han står på Sveavägen med ryggen mot kameran. Påfallande bredaxlad i sin v-formade rock.
Citera
2020-02-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Håller med dig om att den ger en bra ingång i vad som snart kan presenteras av åklagaren.

”Polisen begick ett hårresande misstag” Den bandade intervjun med Filterredaktör Göransson ger en bild av att polisen blandade ihop Skandiamannen med en annan person och på den grunden bestämde att Skandiamannen var grön. Det är först i nutid som misstaget uppdagats.
Demagogiskt TRAMS kan aldrig ersätta fakta.
Citera
2020-02-22, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En väldigt konstig del i SE:s vittnesmål är att han har bråttom till tunnelbanan men då väljer att gå på ytterkanten av trottoaren. Det genaste måste naturligtvis vara att gå direkt till vänster utanför dörren. Alltså i mitten eller längs väggen.

Dessutom ser man ju på mordplatsbilderna att det är is och snö på trottoarens ytterkant.

Tensonmannen går på trottoarkanten enligt rekonstruktionsbilder...

Minns att jag tänkte på det där när det var aktuellt och nånting är inte riktigt som det ska med den där beskrivningen bl a det där med att han gick så långt ut. Tyvärr minns jag inte riktigt vad jag kom fram till. Återkommer om jag kommer på det.
Hur som helst så tror jag som sagt inte att skälet i så fall var att han var gm, men jag utesluter inte att han kan ha varit nån slags medhjälpare.
Citera
2020-02-22, 23:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
En rejäl rock hjälper till.
Här kan han säkert uppfattas som bredaxlad.

Nej, inte heller den bilden leder tankarna till en påfallande bredaxlad man. Han har sluttande axlar och jag tror inte att någon som såg GM i några sekunder omedelbart skulle få intrycket att SE-om han mördade Palme - var bredaxlad.

Jag tycker det argumentet faller.
Citera
2020-02-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Skandiamannen är skum jag tror fan att det var han som sköt Palme
Tro kan inte trumfa fakta tyvärr. Många tror och det är inte värt vatten.
Citera
2020-02-22, 23:03
Medlem
Citat:
Nej, i resonemanget kring LP:s tystnad finns inte SE med. Jag tror MP i något läge sagt att LP var helt kallsinnig till tanken att SE var gärningsman. Men hon hade å andra sidan pekat ut en annan man.

LP var säkert övertygad om att hon såg CP. Problemet är väl bara att det tyvärr inte är ett tillförlitligt utpekande. Den dåliga konfrontationen lämnad därhän så var hon enligt alla som såg henne vid gärningstillfället (utom SE, intressant nog) närmast hysterisk. Vidare tog det mycket lång tid innan hon fick möjlighet att peka ut CP som identisk med GM.

Generellt sett är de första vittnesförhören de mest tillförlitliga. Vad säger då LP initialt?

180 cm lång ca, kompakt kropp, brunt hår, blå bullig täckjacka, mörka byxor. (förhör 1/3 1986)
I förhör den 8/3 1986 kommenterar hon att den hon såg hade ett "rundare och fylligare ansikte" än den publicerade bilden på GM. Jag utgår, men är inte säker, på att det är ÅVG hon kommenterar. Rätta mig gärna om jag har fel. Men om det nu stämmer så hade ÅVG faktiskt ett ganska runt ansikte. Oaktat det är min poäng att CP knappast har ett särskilt runt och fylligt ansikte och definitivt mindre så än ÅVG.

Själv så skulle jag sätta mina pengar på att hon aldrig ser GM utan snarare förväxlar GM med vittnet Anders B. Jämför gärna med bilderna på honom https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view (längst ner i dokumentet)

Notera den blå täckjackan, det runda ansiktet och det till synes bruna håret på AB. Hans längd är jag inte bekant med.

Så den person LP här först beskriver är sannolikt AB, men det är definitivt inte CP. LP:s vittnesmål är jag rädd att vi kan lämna därhän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in