Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Nej, i resonemanget kring LP:s tystnad finns inte SE med. Jag tror MP i något läge sagt att LP var helt kallsinnig till tanken att SE var gärningsman. Men hon hade å andra sidan pekat ut en annan man.
LP var säkert övertygad om att hon såg CP. Problemet är väl bara att det tyvärr inte är ett tillförlitligt utpekande. Den dåliga konfrontationen lämnad därhän så var hon enligt alla som såg henne vid gärningstillfället (utom SE, intressant nog) närmast hysterisk. Vidare tog det mycket lång tid innan hon fick möjlighet att peka ut CP som identisk med GM.
Generellt sett är de första vittnesförhören de mest tillförlitliga. Vad säger då LP initialt?
180 cm lång ca, kompakt kropp, brunt hår, blå bullig täckjacka, mörka byxor. (förhör 1/3 1986)
I förhör den 8/3 1986 kommenterar hon att den hon såg hade ett "rundare och fylligare ansikte" än den publicerade bilden på GM. Jag utgår, men är inte säker, på att det är ÅVG hon kommenterar. Rätta mig gärna om jag har fel. Men om det nu stämmer så hade ÅVG faktiskt ett ganska runt ansikte. Oaktat det är min poäng att CP knappast har ett särskilt runt och fylligt ansikte och definitivt mindre så än ÅVG.
Själv så skulle jag sätta mina pengar på att hon aldrig ser GM utan snarare förväxlar GM med vittnet Anders B. Jämför gärna med bilderna på honom
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view (längst ner i dokumentet)
Notera den blå täckjackan, det runda ansiktet och det till synes bruna håret på AB. Hans längd är jag inte bekant med.
Så den person LP här först beskriver är sannolikt AB, men det är definitivt inte CP. LP:s vittnesmål är jag rädd att vi kan lämna därhän.