Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
Hmm. OP var å andra sidan relativt kort (175, no idea om LP:s längd). SE något över 180. Om nu LP var hyfsat lång för att vara kvinna, säg uppemot 170, så framstod kanske en gärningsman på dryga 180 som lång i jämförelse med de två övriga.

LP var knappast längre än 1.65. OP var väl 173 cm om jag inte minns fel.
Citera
2020-02-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clapstarterwannabe
En gissning är att hon blev extremt traumatiserad av händelsen. Tänk dig själv att vara ute och promenera och sedan bli beskjuten bakifrån varpå ens make dödas. Vem som helst som utsatts för det skulle nog ärras för livet. Inte konstigt att hon kände ett extremt obehag över att återvända till platsen och genomleva händelserna igen.

Många tolkar Lisbets beteende efter mordet som att hon döljer något. Personligen tror jag att hon blev helt psykiskt knäckt av det som hände, vem hade inte blivit det. Allt som hade med händelsen att göra väckte nog mycket starka ångestkänslor hos henne. För oss andra är mordet en historisk händelse och många tenderar att glömma vilket personligt trauma det måste ha varit för familjen.

Jag har sett den förklaringen som du har också framföras av några andra.
En annan förklaring jag sett att LP tappade nästan allt förtroende för polisen i och med att hon ansåg att polisen läckt information till massmedia och detta skulle ha startat redan från hennes samtal på mordnatten.
Citera
2020-02-22, 21:30
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Sorry, jag har fått palmemordsfeber. Letar febrilt efter hopp att KP inte ska presentera SE som mördaren

Jag struntar i vilken han presenterar som mördare om det bara finns ovedersägliga bevis för att han hamnat rätt. Vad krävs då för det? Ja starka tekniska bevis tror jag. Att mordvapnet har identifierats och knutits till en viss person eller liknande. Inga mer utpekanden i stil med LP:s. Det håller inte och jag har alltid varit skeptisk till LP:s utpekande av CP och tycker att det lagts alltför stor vikt vid detta. Speciellt efter att hon innan konfrontationen fått veta att den misstänkte var alkoholist och att hennes första reaktion var "det ser man väl vem som är alkoholist". Det var det första och spontana hon kom att tänka på, inte att mannen ifråga var mördaren, den tanken kom ju lite senare. Jag tror inte ens att hon såg mördarens ansikte utan förväxlade det med någon annan. Så nä jag tror inte heller att mördaren behöver vara det minsta lik CP.

Någon slags magkänsla säger mig att lösningen på mordet från början egentligen var ganska enkel men att man hela tiden krånglat till det hela och gått över ån efter vatten istället för att koncentrera sig på det som faktiskt hände på mordplatsen och låg som en öppen bok framför utredarna. Man koncentrerade sig på personer ute i periferin som CP och så havererade alltihop. Hade det varit ett mord på en vanlig random person tror jag man klarat upp det. Nu var det ett statsministermord och genast måste man krångla till alltihop och göra utredningen märkvärdigare än nödvändigt.
Citera
2020-02-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som vet eller har några teorier om varför inte LP ville vara med om någon rekonstruktion av mordet?
Hon bör ju rimligen förstått att man gör en rekonstruktion för att kunna samla information som gör det lättare att hitta en gärningsman.

Var det LP:s eget beslut att inte vara med på en rekonstruktion eller kan hon ha blivit tillsagd att hon inte behövde vara med.

Som fotnot kan man tillägga att Skandiamannen inte fick vara med på någon rekonstruktion förmodligen Holmers beslut.( elefanten i porslinsbutiken)
Jag har någon minnesbild av att Skandiamannen blev lite förnärmad av att han inte fick vara med på rekonstruktionen..
Hade ju varit intressant att se hur han hade placerat sig i förhållande till paret Palme och vice versa.

Tror inte detta var hennes beslut alls. Rent logiskt borde hon bidragit till att hjälpa till så mycket som möjligt för att få mordet på sin man uppklarat. Någonting är skumt med hennes bortförklaringar om att "polisen läckte redan från början vid sjukhuset".
Är det rikslarmet hon hakar upp sig på?
Är hon medveten hur en utredning på en statsminister går till och att massmedia kan hjälpa till.
Detta är ju före internet och mobiler.

Detta låter som ngt Dahlsten och Co var med och riggade. Tror det fanns fler blåa täckjackor än ABs runt Dekorima och att något har hänt vid reklamskylten.
LP tillsammans med sitt språkrör har bidragit till att denna sörja har tagit 34 år att reda ut.

Skulle vara oerhört skönt och få en rimlig förklaring utan CP skadade /riggade spår och med teatermasker.

Behöver formatera hårddisken och tänka på nåt annat istället för detta dag ut och dag in.
Citera
2020-02-22, 21:37
Medlem
Citat:
Jag tror ju inte själv på att SE är mördaren. Jag är bara så orolig att det är TP och Filters skakiga händelseförlopp som ska bli den framtida sanningen om mordet.

Tanken att mordet är lika glamor-befriat som att Palme råkat få en nedfallande tegelpanna i huvudet förklaras av Stig Engström själv.

Han berättar med inlevelse att sinnet kan rinna till, men placerar i stället Christer Pettersson i rollen som dråpare.

Varenda vittne från Haparanda till Ystad har berättat om en kompakt flyende man med huvudet monterat på axlarna och med lång fladdrande rock.

Att utredningen med dessa enhälliga vittnesberättelser tvingar in den slarvigt klädde och gänglige Christer Pettersson, som aldrig i livet skulle bära långrock, som mördare är utredningens stora gåta.

Vittnet och sjuksköterskestuderande Anna Hage, som ser när offret faller samman och mördaren bara några meter bort har ju i princip fotografiskt minne bättre än en modern övervakningskamera. Beundransvärd och exakt redogörelse.

Hon har en kontinuerlig inspelning från det offret faller till marken och deltar genom hela räddningsaktionen. Väl framme vid platsen redogör hon exakt för vilka som är på plats och vad de gör.

Enligt hennes vittnesmål finns ingen Stig Engström som medhjälpare vi kroppen och ingenstans efteråt runt offret heller. Hade han varit där hade alla kommit ihåg honom. Han är ju rätt originell.

Dessutom visar gärningsmannaprofilen att ingen planerande organisation eller människa utför ett mord i en "grop" med så många vittnen och med en plats så svår att kontrollera och börjar med att fly uppför en lång trappa och fara längs gatorna som en skrämd älg.

Här berättar Stig Engström exakt vad som hände och han förklarar varför dråpet (som han kallar det) skedde. Han berättar även om mördarens hetlevrade sinne.

Magasinet filter: Intervju-i-Skydd-Säkerhet-nr-5-1992

Han berättar att mordet var dråp, banalt och ogenomtänkt.

Bättre än så blir det inte.
Senast redigerad av tofo 2020-02-22 kl. 21:39.
Citera
2020-02-22, 21:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Tror inte detta var hennes beslut alls. Rent logiskt borde hon bidragit till att hjälpa till så mycket som möjligt för att få mordet på sin man uppklarat. Någonting är skumt med hennes bortförklaringar om att "polisen läckte redan från början vid sjukhuset".
Är det rikslarmet hon hakar upp sig på?
Är hon medveten hur en utredning på en statsminister går till och att massmedia kan hjälpa till.
Detta är ju före internet och mobiler.

Detta låter som ngt Dahlsten och Co var med och riggade. Tror det fanns fler blåa täckjackor än ABs runt Dekorima och att något har hänt vid reklamskylten.
LP tillsammans med sitt språkrör har bidragit till att denna sörja har tagit 34 år att reda ut.

Skulle vara oerhört skönt och få en rimlig förklaring utan CP skadade /riggade spår och med teatermasker.

Behöver formatera hårddisken och tänka på nåt annat istället för detta dag ut och dag in.

En till med palmemordsfeber
Citera
2020-02-22, 21:44
Avstängd
Ksenia74s avatar
Hur lång var skandiamannen?
Citera
2020-02-22, 21:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tofo
Tanken att mordet är lika glamor-befriat som att Palme råkat få en nedfallande tegelpanna i huvudet förklaras av Stig Engström själv.

Han berättar med inlevelse att sinnet kan rinna till, men placerar i stället Christer Pettersson i rollen som dråpare.

Varenda vittne från Haparanda till Ystad har berättat om en kompakt flyende man med huvudet monterat på axlarna och med lång fladdrande rock.

Att utredningen med dessa enhälliga vittnesberättelser tvingar in den slarvigt klädde och gänglige Christer Pettersson, som aldrig i livet skulle bära långrock, som mördare är utredningens stora gåta.

Vittnet och sjuksköterskestuderande Anna Hage, som ser när offret faller samman och mördaren bara några meter bort har ju i princip fotografiskt minne bättre än en modern övervakningskamera. Beundransvärd och exakt redogörelse.

Hon har en kontinuerlig inspelning från det offret faller till marken och deltar genom hela räddningsaktionen. Väl framme vid platsen redogör hon exakt för vilka som är på plats och vad de gör.

Enligt hennes vittnesmål finns ingen Stig Engström som medhjälpare vi kroppen och ingenstans efteråt runt offret heller. Hade han varit där hade alla kommit ihåg honom. Han är ju rätt originell.

Dessutom visar gärningsmannaprofilen att ingen planerande organisation eller människa utför ett mord i en "grop" med så många vittnen och med en plats så svår att kontrollera och börjar med att fly uppför en lång trappa och fara längs gatorna som en skrämd älg.

Här berättar Stig Engström exakt vad som hände och han förklarar varför dråpet (som han kallar det) skedde. Han berättar även om mördarens hetlevrade sinne.

Magasinet filter: Intervju-i-Skydd-Säkerhet-nr-5-1992

Han berättar att mordet var dråp, banalt och ogenomtänkt.

Bättre än så blir det inte.

Jag tror på ett oglamouröst mord utfört av en ensam gärningsman.

Men jag är orolig för att TP och Filters gärningsbeskrivning ska bli del av den allmänna sanningen. Den gärningsbeskrivning kan inte stämma. Om de presenterar SE som mördare så måste det vara ett rakare händelseförlopp.

Jag hade en tanke att SE kan ha begått mordet, sprungit in bakvägen på Skandia, mött en vakt i trapphuset och varit tvungen säga han är på väg hem. Att han nästan tvingas stämpla ut och kliva ut på Sveavägen. Av han sen av nån anledning gått ner till mordplatsen och det slumpade sig så att hans alibi blev att han var vittne till mordet. Han behövde bara ljuga sig till att han var ett vittne från sekund 0 istället från minut 4
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-22 kl. 21:51.
Citera
2020-02-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Hur lång var skandiamannen?

182 cm
Citera
2020-02-22, 21:50
Medlem
Citat:
Jag tror på ett oglamouröst mord utfört at en ensam gärningsman.

Men jag är orolig för att TP och Filters gärningsbeskrivning ska bli del av den allmänna sanningen. Den gärningsbeskrivning kan inte stämma. Om de presenterar SE som mördare så måste det vara ett rakare händelseförlopp. Jag hade en tanke att SE kan ha begått mordet, sprungit in bakvägen på Skandia, mött en vakt i trapphuset och varit tvungen säga han är på väg hem. Att han nästan tvingas stämpla ut och kliva ut på Sveavägen. Av nån anledning sen gått ner till mordplatsen och det slumpade sig så att hans alibi blev att han var vittne till mordet. Han behövde bara ljuga sig till att han var ett vittme från sekund 0 istället från minut 4

Det verkar helt ologiskt att ljuga för att försämra sitt alibi. Hade han stämplat ut fyra minuter EFTER mordet hade han ju haft ett mycket starkare alibi. Varför då ta risken att ljuga för att spräcka det alibit?
Citera
2020-02-22, 21:51
Avstängd
Ksenia74s avatar
Skandiamannen är skum jag tror fan att det var han som sköt Palme
Citera
2020-02-22, 21:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clapstarterwannabe
Det verkar helt ologiskt att ljuga för att försämra sitt alibi. Hade han stämplat ut fyra minuter EFTER mordet hade han ju haft ett mycket starkare alibi. Varför då ta risken att ljuga för att spräcka det alibit?

För om han kom fram till Palme 15 sekunder efter mordet hade han aldrig kunna mörda Palme, in bakvägen, ta sig genom Skandia och ut på framsidan och ner till mordplatsen.

Han måste ju ta bort möjligheten att vara mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in