Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-22, 19:30
Bannlyst
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagaren-mannen-som-pekas-ut-i-filter-ingar-i-utredningen

Så här sa KP maj 2018.

Citat:
Petersson säger att han, utifrån vad han vet i dag, redan har en uppfattning om vem som mördade Olof Palme för 32 år sedan.

– Det har jag men det är ingenting som jag vill torgföra i media. Vi arbetar efter olika teorier och det finns olika personer som kan vara olika intressanta i olika sammanhang, men mina personliga åsikter eller vad vi inom Palmeutredningen bedömer är ingenting som jag kommenterar, säger Krister Petersson och tillägger att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol.

Förresten. Det verkar som att Krister Petersson inte finns på ratsit. Vet någon om han har skyddad identitet?
Citera
2020-02-22, 19:31
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror det rör sig om starka indicier, med ett antal mindre tekniska bevis.

Jag tror det kan vara så att man presenterar förundersökningen mot Skandiamannen och visar att han inte är GM. Sen lägger man ner förundersökningen mot honom och utredningen fortsätter. "Vi jobbar på ett nytt sätt".

Detta är slutet på del 1.

Hmm men varför skulle åklagaren gå ut och slå på stora trumman bara för att de eventuellt kan avskriva en person och att de fortsätter utredningen i stort. Det verkar helt sanslöst eftersom de då inte har kommit ett spår närmare någon lösning och åklagaren skulle framstå som en lösmynt snackare. Nä då förstår jag i så fall ingenting, men Palmeutredarnas vägar har å andra sidan alltid varit outgrundliga.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Men hur jävla efterblivna får ni vara? IM säger att han ser GM stå vid avfasningen. När makarna går förbi, då går han fram, sätter sin vänstra hand på Palmes axel och avlossar ett skott i ryggen.

Ska det vara så jävla svårt att förstå? Det går inte att sätta AB i den rollen, det är omöjligt!

Ja du verkar ha svårt att förstå. AB rör sig i närheten av mordplatsen. Ihopblandningen då är att IM ser AB stå i närheten av Dekorima. Sen tittar IM bort. När han tittar upp igen så har AB flyttat på sig. Han har sen börjat gå söderut. 5-10 meter framför går LOP. Då kliver någon annan person ut från väggen och skjuter Palme. En person som nyss anlänt

I huvudet blandar IM ihop AB som stod i närheten av mordplatsen och väntade tidigare, och mördaren som nu precis anländer och skjuter Palme
Citera
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Fast fortfarande, IM ser GM från det att han står där mitt i avfasningen av Dekorima tills han rör sig mot MOP och sedan skjuter sina skott.

Det är omöjligt att AB står i mitten av avfasningen av Dekorima den tiden då det var GM som stod där och skred till verket. Svårare än så är det inte.

Ja, det är en tolkning av IM:s förhör man kan göra. Men om du läser förhören med IM noga, särskilt förhöret 14/3 86, så ser du att det inte alls är kristallklart att IM ser GM stå och vänta i flera minuter. Han kan lika bra ha sett honom endast 10-15 sekunder innan paret Palme kommer knallande. Det säger han själv.

Han är alltså mycket svävande/osäker när det gäller hur länge han såg GM. Det är därför vi har funderat på om han kanske såg AB och trodde han var GM.

Men det ju bara en fundering, inget vi bestämt hävdar.
Citera
2020-02-22, 19:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fast fortfarande, IM ser GM från det att han står där mitt i avfasningen av Dekorima tills han rör sig mot MOP och sedan skjuter sina skott.

Det är omöjligt att AB står i mitten av avfasningen av Dekorima den tiden då det var GM som stod där och skred till verket. Svårare än så är det inte.

Enligt IM stod GM inte mitt i avfasningen, GM stod ungefär mitt på fönstret mellan avfasningen och Dekorimas entré.

EDIT;

Varför är det omöjligt?

Från IM perspektiv kan LP, OP, SE och AB ha varit i linje med varandra, IM kan ha förväxlat aktörerna, SE kan ha varit skymd, AB kan ha varit skymd.

Jag tror inte att IM har haft en helt klar bild, lägg därtill motljuset.
Senast redigerad av OY 2020-02-22 kl. 19:40.
Citera
2020-02-22, 19:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Hmm men varför skulle åklagaren gå ut och slå på stora trumman bara för att de eventuellt kan avskriva en person och att de fortsätter utredningen i stort. Det verkar helt sanslöst eftersom de då inte har kommit ett spår närmare någon lösning och åklagaren skulle framstå som en lösmynt snackare. Nä då förstår jag i så fall ingenting, men Palmeutredarnas vägar har å andra sidan alltid varit outgrundliga.

Slår han på stora trumman, eller slår vi och media på stora trumman?
Citera
2020-02-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Fast den analogin håller inte riktigt. I fallet med CP var media och polisen överens. I detta fall skulle media och polisen ha helt olika spår.
Cpspåret drevs av polisen med hjälp av media. De som sitter nu driver inte utan det är presskollegor som driver. Visst är det skillnad men faktiskt är det samma krafter bakom som driver SE som drev CP.
Citera
2020-02-22, 19:42
Medlem
FurirRevaers avatar
Precis. För någon som inte var med då är det nog svårt att förstå hur extremt närvarande OP var. Han dominerade precis allt, även när han inte var statsminister. Det verkade som inget kunde ske i Sverige som inte OP varit del av eller drivit. När han försvann från scenen var det som något lyftes. Samhället förändrades efteråt. Sverige idag hade nog OP haft mycket svårt för.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ska inte påstå att jag skålade, men glädje över att OP var borta är ingen överdrift, trots det chockerande beskedet att han tragiskt och oacceptabelt mördades på öppen gata.

Helt övertygad om att många svenskar "skålade" inombords när de fick beskedet.

Den som inte levde då förstår inte agget och hatet mot OP.

Att högerorienterade poliser och militärer firade är inte förvånande, och det indikerar absolut ingenting av värde.
Citera
2020-02-22, 19:44
Medlem
Basfaktas avatar
Jag måste korrigera mig själv på en punkt när det gäller mordvapnet.

Om GM haft tillgång till revolvern i 34 år så är väl chansen rätt stor att han emellanåt plockat fram den och tyckt att han själv gjorde en bragd där på Tunnelgatan. Typ.

Om då polisen nu hittar revolvern hemma hos honom eller i nåt utrymme han har tillgång till så finns förstås hans fingeravtryck/DNA på revolvern.

Återstår att bevisa att den "nuvarande innehavaren av vapnet" höll i vapnet även klockan 23.21 på Tunnelgatan fredagen den 28/2 1986. Men det går säkert.

Vi får utgå från att vapenmannen själv förnekar allt.
Senast redigerad av Basfakta 2020-02-22 kl. 19:47.
Citera
2020-02-22, 19:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Utredningen kommer inte fortsätta om det nu inte väcks åtal. KP har redan sagt det.

Nej, han säger faktiskt inte det visade det sig när Veckans Brott - Redaktionen släppte en halvtimmes tolkning av KP:s uttalande där man får se hela intervjun. Han säger att man kommer åtala, lägga ned förundersökningen mot en viss person eller lägga ner förundersökningen i sin helhet.

"...men EN förundersökning läggs ner i vartfall".

https://www.svtplay.se/video/25691608/veckans-brott/veckans-brott-redaktionen-vad-sa-palmeaklagaren-egentligen?start=auto

Drygt 16 minuter in. Kvartoft medger att SVT mörkat detta tidigare i veckan
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-22 kl. 19:50.
Citera
2020-02-22, 19:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Precis. För någon som inte var med då är det nog svårt att förstå hur extremt närvarande OP var. Han dominerade precis allt, även när han inte var statsminister. Det verkade som inget kunde ske i Sverige som inte OP varit del av eller drivit. När han försvann från scenen var det som något lyftes. Samhället förändrades efteråt. Sverige idag hade nog OP haft mycket svårt för.

Till och med skolbarn skojade och drog elaka skämt om OP, det säger något om stämningen i landet. OP var själva frontfiguren för förbudssverige där man inte ens fick dricka en öl på öppen gata, paragrafrytteri och nordens isolerade Albanien.

Hatet mot Palme är inga bevis för någonting, det är inte ens anmärkningsvärt.
Citera
2020-02-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Till och med skolbarn skojade och drog elaka skämt om OP, det säger något om stämningen i landet. OP var själva frontfiguren för förbudssverige där man inte ens fick dricka en öl på öppen gata, paragrafrytteri och nordens isolerade Albanien.

Hatet mot Palme är inga bevis för någonting, det är inte ens anmärkningsvärt.
Det här är helt falskt. Ett fåtal högerextrema stod för det. Verksamma inom DA mfl samt en del ungmoderater på högerķanten och Randholms löntagarfonds aktivister.
OP var aktad i många kretsar. Idag ser det annorlunda ut. Hatet mot olika S politiker och även sådana som Reinfeldt är stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in