Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Borgnäs är alltså inne på att LP inte berättar sanningen om händelserna under mordkvällen. Hennes story är tillrättalagd.

Och då skulle mötet med den här mannen vid bokhandeln kunna vara ett inslag som hon av okänt skäl ville få bort från agendan.

Att mannen skulle vara Grandman/GM är förstås inte aktuellt.

Jag vet, läste boken igår. Bara lite reflektioner från min sida om vad orsaken kunde vara. När det gäller boken som helhet säger jag till vidare som du. Hm.
Citera
2020-02-22, 19:15
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
De nya tekniska bevisen behöver inte väga tyngre än Lisbets utpekande. Men helheten på lösningen måste väga mer

Ja fast lösningen får då inte grunda sig på rena spekulationer, hur trovärdiga de än kan te sig, sånt har vi redan sett alltför mycket av. Nä det måste finnas belägg för allt och jag har svårt att se hur det ska kunna vara möjligt utan riktigt tung teknisk bevisning, men vi får se. Spännande fortsättning lär följa.
Citera
2020-02-22, 19:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Att hon kan ha sett ett vittne och trott det var mördaren, men det håller inte heller. Inget vittne stod så nära och den hon pekade ut var ju mördaren. Den hon menade hade skjutit.
Hur man än vänder och vrider på det så är LP:s vittnesmål märkligt och särskilt om man nu kommer fram till att mördaren inte ens liknade Christer Pettersson.

Gillar inte idén att åklagaren slarvar iväg ett sånt här uttalande, höjer allas förväntningar och sen blir det pyspunka av det. Efter alla år, då hade det varit bättre om han hållt käfften.

Jag förstår inte varför det mest troliga skulle va att en annan GM än CP måste se ut som CP.

Det enda klockrena utpekandet var Lisbet. Men sen visade det sig att hon långt innan fått höra att en misstänkt är en alkoholist från förort. Kanske vid flera tillfällen. Och innan konfrontationsvideon får hon höra att det gäller en alkoholist. Hon säger ju själv "Det ser man vem som är alkoholist" och pratar om att han passar in på det hon tidigare sagt. Extremt dåligt utpekande.

Korvgubben som inte kan peka ut nån som atm ringer och pekar ut CP i efterhand.... Svagt.

Flygledaren pekar ut CP. Han har också pekat ut andra, som inte alls är lika CP. Svagt

Glöm. CP, glöm att man måste va lik honom. För det är rent löjligt
Citera
2020-02-22, 19:18
Medlem
Citat:
Gick AB aldrig mer söderut än så? Hur vet du det? Han travade ju runt utanför bankomaten

Sen kan man ju blanda ihop GM och AB även om AB aldrig är söder om porten till Dekorima
Möjligheten att han befann sig 10-15 m söder om bankomaten är naturligtvis betydligt större än att han befann sig 65 meter norr om bankomaten som vissa vill hävda.

Man vet ju inte heller om han stannade eller gick direkt hem efter att vännerna traskat vidare.
Möjligheten att IM sett honom är stor i vilket fall som helst, och det vore nästan konstigare om han inte sett honom.
En förväxling är absolut möjlig.
Gm kan då ha befunnit sig där mycket kort tid.
Citera
2020-02-22, 19:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ja fast lösningen får då inte grunda sig på rena spekulationer, hur trovärdiga de än kan te sig, sånt har vi redan sett alltför mycket av. Nä det måste finnas belägg för allt och jag har svårt att se hur det ska kunna vara möjligt utan riktigt tung teknisk bevisning, men vi får se. Spännande fortsättning lär följa.

Jag tror det rör sig om starka indicier, med ett antal mindre tekniska bevis.

Jag tror det kan vara så att man presenterar förundersökningen mot Skandiamannen och visar att han inte är GM. Sen lägger man ner förundersökningen mot honom och utredningen fortsätter. "Vi jobbar på ett nytt sätt".

Detta är slutet på del 1.
Citera
2020-02-22, 19:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Den första gruppen säger att de snackade om det.
De säger att AB ville stanna kvar och vänta in resten.

Okej, tack, säkert så, det förändrar dock inget i sak, AB hade en rimlig och sannolik förklaring till att han befann sig på platsen.

Jag har dock hela tiden undrat över sanningshalten i storyn, att man firade en kollega på restaurang med mera. Finns fakturor/kvitton som styrker påståendet, förhör med personal på restaurangen?

Angående IM vittnesmål så beskriver han AB såvitt jag kan se.

En person som uppehöll sig på platsen ett antal minuter, stämmer med AB eget vittnesmål.

IM signalement på GM talar för att det var AB han såg.

Jag kan bara förklara det här med att SE slog följe med LOP, förslagsvis vid annonspelaren, (Något med den där annonspelaren enl. IM)

Ur IM synvinkel kan SE ha varit dold bakom LOP, där LP gick något före OP. Lägg därtill att den kan ha funnits vägmärken, stolpar och sporadisk uppmärksamhet som spökar till det för IM, lägg därtill motljus.

AB kan ha backat in i entrén utan att IM såg det, han såg inte någon annan än GM och LOP på platsen, trots att han fanns där. Notera avståndet från mordplatsen till mitten på fönstret bredvid entrén, inte många meter. IM säger att GM stod ungefär på mitten av det fönstret, vilket ger 1-2 spänstiga steg bakåt för att ta sig in i entrén.
Citera
2020-02-22, 19:23
Bannlyst
Citat:
Jag tror ni pratar om olika saker:

1) Ett par-tre minuter före mordet vankade AB kring vid reklampelaren och gick emellanåt fram till trottoarkanten och spanade efter sina jobbarkompisar. Eftersom även AB hade stickad mössa och en mörk jacka så kan IM - som inte tittade mot Dekorima hela tiden - ha fått uppfattningen att AB och GM var samma person.

2) Att GM till sist befann sig nära paret Palme ungefär vid entrédörren och vidare fram mot Tunnelgatan vet vi förstås. Men hur länge befann han sig vid Dekorima egentligen?

Ungefär så.

Citat:
Va? Det pratades om att blanda ihop GM med AB. Dvs att mannen som väntade i närheten av Dekorima var AB och inte GM. Att GM då kom från ett annat håll, antagligen gående bakom LOP.
Men hur jävla efterblivna får ni vara? IM säger att han ser GM stå vid avfasningen. När makarna går förbi, då går han fram, sätter sin vänstra hand på Palmes axel och avlossar ett skott i ryggen.

Ska det vara så jävla svårt att förstå? Det går inte att sätta AB i den rollen, det är omöjligt!
Citera
2020-02-22, 19:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Möjligheten att han befann sig 10-15 m söder om bankomaten är naturligtvis betydligt större än att han befann sig 65 meter norr om bankomaten som vissa vill hävda.

Man vet ju inte heller om han stannade eller gick direkt hem efter att vännerna traskat vidare.
Möjligheten att IM sett honom är stor i vilket fall som helst, och det vore nästan konstigare om han inte sett honom.
En förväxling är absolut möjlig.
Gm kan då ha befunnit sig där mycket kort tid.

Om den som går bakom LOP i NF:s vittnesmål, den så kallade Tensonmannen, INTE är AB. Var är AB då i NF:s vittnesmål?
Citera
Bannlyst
Citat:
Jag tror det rör sig om starka indicier, med ett antal mindre tekniska bevis.

Jag tror det kan vara så att man presenterar förundersökningen mot Skandiamannen och visar att han inte är GM. Sen lägger man ner förundersökningen mot honom och utredningen fortsätter. "Vi jobbar på ett nytt sätt".

Detta är slutet på del 1.
Jävla pellejöns. Varför måste skandiamannen ens ha någonting med KP:s utredning och presentation av sin lösning att göra?

Utredningen kommer inte fortsätta om det nu inte väcks åtal. KP har redan sagt det.
Citera
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Men hur jävla efterblivna får ni vara? IM säger att han ser GM stå vid avfasningen. När makarna går förbi, då går han fram, sätter sin vänstra hand på Palmes axel och avlossar ett skott i ryggen.

Ska det vara så jävla svårt att förstå? Det går inte att sätta AB i den rollen, det är omöjligt!

Om du lugnar ner dig och inte vräker ur dig oförskämdheter utan läser det vi skriver istället. Tack.

Vi sätter inte AB i GM-rollen när GM avlossar skotten. Vi säger bara att IM under de minuter som föregår mordet kan ha sett AB och trott att han var GM.

Självklart säger vi inte att IM trodde att AB sköt Palme. Naturligtvis inte. Förstår du?
Citera
2020-02-22, 19:28
Bannlyst
Citat:
Om du lugnar ner dig och inte vräker ur dig oförskämdheter utan läser det vi skriver istället. Tack.

Vi sätter inte AB i GM-rollen när GM avlossar skotten. Vi säger bara att IM under de minuter som föregår mordet kan ha sett AB och trott att han var GM.

Självklart säger vi inte att IM trodde att AB sköt Palme. Naturligtvis inte. Förstår du?
Fast fortfarande, IM ser GM från det att han står där mitt i avfasningen av Dekorima tills han rör sig mot MOP och sedan skjuter sina skott.

Det är omöjligt att AB står i mitten av avfasningen av Dekorima den tiden då det var GM som stod där och skred till verket. Svårare än så är det inte.
Citera
2020-02-22, 19:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
BA = Bo "Jag är nazist" Asplund, chef för A-turen vid Norrmalmspolisen. Han var känd
för att gå omkring beväpnad på fritiden och för att ha skålat med en frände på telefon
efter MOP över Palmes död. Och likaså på en polisfest dagen efter med en grupp ur sin
A-tur i ett avskilt rum. Han är avliden.

Jag ska inte påstå att jag skålade, men glädje över att OP var borta är ingen överdrift, trots det chockerande beskedet att han tragiskt och oacceptabelt mördades på öppen gata.

Helt övertygad om att många svenskar "skålade" inombords när de fick beskedet.

Den som inte levde då förstår inte agget och hatet mot OP.

Att högerorienterade poliser och militärer firade är inte förvånande, och det indikerar absolut ingenting av värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in