Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-22, 18:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Såg Gun Tredite att någon tryckte upp Palme? Det står inte i förhören

Nej, det var det andra vittnet (Katrin E) som uttryckte sig så.

Tredite såg väl bara att mannen stod nära Palme och pratade. Tredite hade intrycket att Palme eventuellt kan ha blivit hindrad av mannen.

Det är samstämmigheten jag syftar på. Okänd man talar med Palme vid bokhandeln. Och det ena vittnet (Katrin E) upplever situationen som hotfull. Hon tänkte till och med ingripa men avstod.

Det är tänkbart att kvinnorna inte såg händelsen samtidigt. I ett läge verkade det som ett samtal, i ett annat läge som en hotfull situation.
Senast redigerad av Basfakta 2020-02-22 kl. 19:02.
Citera
2020-02-22, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
I.M kan ju faktiskt ha observerat A.B och förväxlat honom med GM.
Hur? AB stod inte vid avfasningen och väntade i 2-3 minuter. Han gick inte längre fram än till höjd med ena porten vid Dekorima. Omöjligt.
Citera
2020-02-22, 19:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Hur? AB stod inte vid avfasningen och väntade i 2-3 minuter. Han gick inte längre fram än till höjd med ena porten vid Dekorima. Omöjligt.

Gick AB aldrig mer söderut än så? Hur vet du det? Han travade ju runt utanför bankomaten

Sen kan man ju blanda ihop GM och AB även om AB aldrig är söder om porten till Dekorima
Citera
2020-02-22, 19:01
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
De nya tekniska bevisen tror jag kan vara småsaker
Tja småsaker eller ej så måste det vara något som övertrumfar LP:s utpekande av CP.
LP:s i mitt tycke helt överskattade utpekande har legat som en våt filt över den här utredningen allt sedan dess, och gjort att allt annat i princip har ansetts vara snömos. Så vad kan KP ha för trumf på hand som gör att han så här självsäkert går ut i media och i princip lovar att mordet är löst innan sommaren. Känns rent spontant som att det måste vara något riktigt tungt.

Om det skulle vara mordvapnet och detta har återfunnits bland den s.k. vapensamlarens vapen så måste denne vara inblandad på något sätt och då har jag svårt att förstå att han inte gjort sig av med ett vapen som är helt glödhett. Kan det i så fall vara att det fattas ett licensierat vapen i aktuell kaliber i samlingen och att det ses som ett indice-bevis? Det känns ju inte riktigt så men jag är ingen expert på bevisvärdering. Skulle de verkligen ha mordvapnet och kan binda det till en eller flera personer i utredningen så är det självklart en sensation.

Även om mördaren/mördarna är avlidna så skulle ett uppklarande i alla fall leda till att CP en gång för alla kan avföras och få en slags postum upprättelse. Han må har varit en buse och en alkis men ingen förtjänar att en stor del av sitt liv gå stämplad som Palmemördaren som inte fälldes trots att han förmodligen inte hade något som helst med mordet att göra.
Citera
2020-02-22, 19:02
Bannlyst
Citat:
Gick AB aldrig mer söderut än så? Hur vet du det? Han travade ju runt utanför bankomaten
Vid skotten slängde han sig in i porten till Dekorima och gömde sig. Hur någon kan få det till att AB möjligtvis skulle ha stått vid avfasningen till Dekorima och invänta makarna förstår jag inte. För det gör honom i så fall till gärningsman.
Citera
2020-02-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Yes, de båda kvinnorna är intressanta. De beskriver mannen på ungefär samma sätt - beige överrock och hotfull.

MUST bland annat här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagare-begar-uppgifter-fran-must

Det är säkert ingen som är inblandad, att skrämma OP och LP i det läget vore väl det sämsta att göra om man har planer.
Om man hypotetiskt antar att det är sant blir följdfrågan givetvis varför ingen sagt nåt om det. Var det någon man kände som man inte ville skulle hamna i trubbel? LP verkade ju ta det hela med viss ro ändå.
Eller var det någon som satt inne på information som kunde vara skadlig för OP och/eller andra familjemedlemmar och som kunde tänkas prata om incidenten blev nämnd?
Citera
2020-02-22, 19:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Tja småsaker eller ej så måste det vara något som övertrumfar LP:s utpekande av CP.
LP:s i mitt tycke helt överskattade utpekande har legat som en våt filt över den här utredningen allt sedan dess, och gjort att allt annat i princip har ansetts vara snömos. Så vad kan KP ha för trumf på hand som gör att han så här självsäkert går ut i media och i princip lovar att mordet är löst innan sommaren. Känns rent spontant som att det måste vara något riktigt tungt.

Om det skulle vara mordvapnet och detta har återfunnits bland den s.k. vapensamlarens vapen så måste denne vara inblandad på något sätt och då har jag svårt att förstå att han inte gjort sig av med ett vapen som är helt glödhett. Kan det i så fall vara att det fattas ett licensierat vapen i aktuell kaliber i samlingen och att det ses som ett indice-bevis? Det känns ju inte riktigt så men jag är ingen expert på bevisvärdering. Skulle de verkligen ha mordvapnet och kan binda det till en eller flera personer i utredningen så är det självklart en sensation.

Även om mördaren/mördarna är avlidna så skulle ett uppklarande i alla fall leda till att CP en gång för alla kan avföras och få en slags postum upprättelse. Han må har varit en buse och en alkis men ingen förtjänar att en stor del av sitt liv gå stämplad som Palmemördaren som inte fälldes trots att han förmodligen inte hade något som helst med mordet att göra.

De nya tekniska bevisen behöver inte väga tyngre än Lisbets utpekande. Men helheten på lösningen måste väga mer
Citera
2020-02-22, 19:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Vid skotten slängde han sig in i porten till Dekorima och gömde sig. Hur någon kan få det till att AB möjligtvis skulle ha stått vid avfasningen till Dekorima och invänta makarna förstår jag inte. För det gör honom i så fall till gärningsman.

Jag tror ni pratar om olika saker:

1) Ett par-tre minuter före mordet vankade AB kring vid reklampelaren och gick emellanåt fram till trottoarkanten och spanade efter sina jobbarkompisar. Eftersom även AB hade stickad mössa och en mörk jacka så kan IM - som inte tittade mot Dekorima hela tiden - ha fått uppfattningen att AB och GM var samma person.

2) Att GM till sist befann sig nära paret Palme ungefär vid entrédörren och vidare fram mot Tunnelgatan vet vi förstås. Men hur länge befann han sig vid Dekorima egentligen?

Ungefär så.
Citera
2020-02-22, 19:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Va? Det pratades om att blanda ihop GM med AB. Dvs att mannen som väntade i närheten av Dekorima var AB och inte GM. Att GM då kom från ett annat håll, antagligen gående bakom LOP.
Citera
2020-02-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacesub
Däremot annat vittne som inte är helt olik CP i bl a kroppsbyggnad och hårfärg.

Att hon kan ha sett ett vittne och trott det var mördaren, men det håller inte heller. Inget vittne stod så nära och den hon pekade ut var ju mördaren. Den hon menade hade skjutit.
Hur man än vänder och vrider på det så är LP:s vittnesmål märkligt och särskilt om man nu kommer fram till att mördaren inte ens liknade Christer Pettersson.

Gillar inte idén att åklagaren slarvar iväg ett sånt här uttalande, höjer allas förväntningar och sen blir det pyspunka av det. Efter alla år, då hade det varit bättre om han hållt käfften.
Citera
2020-02-22, 19:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det är säkert ingen som är inblandad, att skrämma OP och LP i det läget vore väl det sämsta att göra om man har planer.
Om man hypotetiskt antar att det är sant blir följdfrågan givetvis varför ingen sagt nåt om det. Var det någon man kände som man inte ville skulle hamna i trubbel? LP verkade ju ta det hela med viss ro ändå.
Eller var det någon som satt inne på information som kunde vara skadlig för OP och/eller andra familjemedlemmar och som kunde tänkas prata om incidenten blev nämnd?

Borgnäs är alltså inne på att LP inte berättar sanningen om händelserna under mordkvällen. Hennes story är tillrättalagd.

Och då skulle mötet med den här mannen vid bokhandeln kunna vara ett inslag som hon av okänt skäl ville få bort från agendan.

Att mannen skulle vara Grandman/GM är förstås inte aktuellt.
Citera
2020-02-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT
LP anlitade kanske SE?

Det tror ju inte jag. Men jag tycker att hon är konstig. Att hon inte hörde av sig till tjejen som försökte rädda livet på Palme. Att hon i alla år varit så tyst om det som hände. Och att hon pekade ut CP så säkert, "det ser man ju vem som är alkoholist".
Palme påstås ha haft älskarinnor. Men nej jag tror inte att Lisbet lejde mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in