2020-02-22, 19:02
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Med tanke på att en italienare verkar ha smittat en annan italienare under ett tävlingslopp utomhus verkar det extremt smittsamt även under inkubationstiden.

Ett tävlingslopp springer du bara om du mår bra. Inga sjukdomstecken. Trängsel kan det vara en kort stund vid start och vid vätskekontroller, men inga längre stunder.

Det där är extremt individuellt.

Om man har tränat inför ett lopp under några månader så ställer majoriteten sig på startlinjen med lindriga symtom, särskilt under ett tävlingslopp.

Perfekt miljö. Många står tätt, många hostar/fräser/spottar ut i luften, delar vattenflaskor och stänker svett på varandra.

Jag hade inte ställt in min tävling som jag hade tränat 6 månader inför om jag hade förkylning, lätt hosta/hals. Finns inte på kartan, speciellt om ”kina-polaren” testade negativt.

Nu har samma lopp förmodligen satt honom rakt i skiten för immunförsvaret körs i botten efter en sådan ansträngning.
Citera
2020-02-22, 19:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
De har testat snart 200 personer, tack vare Tegnell har Sverige bara en smittad som de har låtit isolera.

Tegnell borde få medalj av kungen.

När hösta hönset för den svenska ”Smittskyddsmyndigheten” skulle kunna bytas ut mot slumpvis byfåne utan att det på något sätt skulle minska Sveriges möjlighet att undvika en epidemi, då är det något som är allvarligt fel.

Då får vi sätta hoppet till MSB, för det är väl en fungerande myndighet ...
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Är också otroligt intresserad av vad alla andra länder i Europa gör så mycket bättre än Sverige i sitt arbete mot viruset.
Det nämns nästan på varje sida att Sverige är sämst av alla osv.

Kan man få några exempel, förslagsvis från någon av våra nordiska grannar.
Det här ingen tävling. Svenskars trygghet går inte att bestämma utifrån hur andra länder hanterar sina befolkningar.

Svar på din kommande fråga: jag vill ha tydligare kommunikation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Enligt folkhälsomyndigheten sker smittspridning genom droppsmitta. Enligt WHO är det luftburet. Vad gäller? Följer inte FHM WHOs rekommendationer?

FHM har låst in sig på kontoret och stängt av internet. De är livrädda för att viruset smittar via ethernet.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-02-22 kl. 19:06.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det tror jag med, skål på det! Viruset kommer att spridas mer och mer i vårt svenska samhälle, ingen testas egentligen och alla smittade tror att man har influensa. Sen plötsligt blir någon svårt sjuk (livshotande), söker sjukvård och blir testad positivt. Då först testar man personer i denna persons omgivning och plötsligt har man 50 fall.

och de 50 har alla smittat 6 var vilkas utbrott kommer tre veckor senare.

Eller så klarar sig Sverige!?
Citera
2020-02-22, 19:04
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Du är väl medveten om att de referensgrupper som är i studierna är för små för att ens ge ett korrekt vetenskapligt underlag?

Nej, det stämmer inte.
Citera
2020-02-22, 19:04
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Vad tror ni? Om man ändå räknar med att smittan kommer att komma förr eller senare, så kanske förr är att föredra?

Nej! Slåss och undvik smittan så långt du kan. Mest lönsamt i längden är jag säker på.

Ja, svar kommer från de lärde..
Citera
2020-02-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det där är extremt individuellt.

Om man har tränat inför ett lopp under några månader så ställer majoriteten sig på startlinjen med lindriga symtom, särskilt under ett tävlingslopp.

Perfekt miljö. Många står tätt, många hostar/fräser/spottar ut i luften, delar vattenflaskor och stänker svett på varandra.

Jag hade inte ställt in min tävling som jag hade tränat 6 månader inför om jag hade förkylning, lätt hosta/hals. Finns inte på kartan, speciellt om ”kina-polaren” testade negativt.

Nu har samma lopp förmodligen satt honom rakt i skiten för immunförsvaret körs i botten efter en sådan ansträngning.

Nu sprang han tydligen flera lopp under januari-februari, samt spelade fotbollsmatcher, så han verkar ha mått fint större delen av tiden.
Citera
2020-02-22, 19:06
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Enligt folkhälsomyndigheten sker smittspridning genom droppsmitta. Enligt WHO är det luftburet. Vad gäller? Följer inte FHM WHOs rekommendationer?

Luftburen smitta till och från luftvägarna uppkommer då mikroorganismerna i den aerosol som kan utgöra droppsmitta även kan torka ihop till mindre kärnor, som lättare färdas genom luften och enkelt inhaleras. Exempel på sjukdomar som sprids på detta vis är vattkoppor, influensa och tuberkulos.
Citera
2020-02-22, 19:06
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Är också otroligt intresserad av vad alla andra länder i Europa gör så mycket bättre än Sverige i sitt arbete mot viruset.
Det nämns nästan på varje sida att Sverige är sämst av alla osv.

Kan man få några exempel, förslagsvis från någon av våra nordiska grannar.

Eftersom Finnair till skillnad från SAS fortfarande flyger Kina direkt måste ju rimligtvis Finland vara mer oansvariga än Sverige. Om vi nu ska hålla oss med någon slags ranking.
Citera
2020-02-22, 19:07
Medlem
Pethuglins avatar
Här kan man lyssna till både på Björn Olsen och Anders Tegnell.
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/coronaviruset-oro-efter-utbrottet-12527972
Citera
2020-02-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nej, det stämmer inte.

Ok vad bra 😂

Referensgrupper för viktiga medicinska studier brukar vara flera tusen och uppåt.

Inte många såna studier på nya coronaviruset 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in