2020-02-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är mycket meta som flyter runt i tråden, man får scrolla. Dumhet 2 leder dock till en fullt legitim fråga. Varför är det bara pingislirare som smittas/dör i stora nummer? Varför inte västerlänningar?

Enkelt. Dödligheten är inte högre än max 2-3% Antagligen betydligt lägre. Antalet fall i väst är 82 (Europa, Amerika, Australien). Något eller ett par av dessa fall kan fortfarande bli dödligt. Om inget blir det så är det fortfarande ingen statistik anomali även om dödligheten skulle vara så hög som 3%. Notera också att en stor procentuell andel av dessa 82 har asiatiskt ursprung, d.v.s. inget som talar för att det skulle vara mer dödligt för dessa.
Citera
2020-02-13, 19:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Betalartikel, men rubriken räcker för att jag ska ana oråd:
" Lena Hallengren: Vi i Europa kan inte bara tänka på oss själva"

Vad är det du anar, oråd?

Skulle ju inte förvåna om Lena planerar att tvinga på andra eu-länder att ta emot coronasmittade flyktingar som kommer till Sverige, alla måste ta ansvar. Lycka till!

Spännande att se vem som får förtur till vård, inte osannolilt att Sverige ställer upp och hämtar hit svårt coronasmittade ifrån MENA, Sverige måste ta sin del av ansvaret.

Får vi en större spridning i Sverige tror jag som jag tidigt förutspått, att resandet till och ifrån MENA kommer att vara orsaken.
Citera
2020-02-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
ja men om det inte visar nåt och jag har typ ont i lungor, snuva lätt feber, de sa ju nyss att de skulle ta mer på vad symptomen visar( eftersom prover inte alltid visar rätt från första testet), jag har själv haft symptom av olika slag , men när inte proverna visar nåt...då är det ingen fara helt plötsligt??Det vart lite krångligt förklara...Jag har dock inte sökt läkare nu för just corona, jag syftar mer på annan tidigare sjukdomsbild.

Jag tror du missförstått vad som rapporterats. Med ”kliniska symptom” menas inte vad patienten uppger utan de symptom som läkaren noterar vid undersökning. Typiskt inkluderas bara symptom som stärks av undersökning, exempelvis feber som uppmätts (inte bara ”jag känner mig febrig”), avvikande ljud vid lungauskultation (inte bara ”jag tycker att jag är rosslig”) och dylikt.
Citera
2020-02-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
De döda under den tiden hittar du i statistiken om döda i lunginflammation. Står ju i det du citerar.

I Kina möjligtvis men resten av världen då...?
Citera
2020-02-13, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
En absolut majoritet av alla insjuknade och döda finns i Hubei-provinsen. Beror det på karantänreglerna? Att gamla människor med nedsatt immunförsvar dör inlåsta i sina hem, utan någon som helst chans till vård?

Räknar man antalet insjuknade utanför Hubei, och även Kina verkar dödstalet vara väldigt lågt. Jag antar att alla har fått riktig sjukvård. Stämmer detta?

Att Kina började bygga sjukhus i rasande takt i Wuhan tyder på att sjukvården kollapsat eller var på väg att kollapsa. Det tror jag är orsaken till höga jämförelsetalen i förhållande till andra regioner. Man slänger inte ihop sjukhus utan anledning.
Citera
2020-02-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
De döda under den tiden hittar du i statistiken om döda i lunginflammation. Står ju i det du citerar.

I Kina möjligtvis men resten av världen då...?
Citera
2020-02-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Jag tror du missförstått vad som rapporterats. Med ”kliniska symptom” menas inte vad patienten uppger utan de symptom som läkaren noterar vid undersökning. Typiskt inkluderas bara symptom som stärks av undersökning, exempelvis feber som uppmätts (inte bara ”jag känner mig febrig”), avvikande ljud vid lungauskultation (inte bara ”jag tycker att jag är rosslig”) och dylikt.
inte missförstått, men vi lägger ner
Citera
2020-02-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Att Kina började bygga sjukhus i rasande takt i Wuhan tyder på att sjukvården kollapsat eller var på väg att kollapsa. Det tror jag är orsaken till höga jämförelsetalen i förhållande till andra regioner. Man slänger inte ihop sjukhus utan anledning.

Antalet sjuka är väldigt osäkert. Det bor 58 miljoner i Hubei. Ingen som vet om det är 1 milj smittade där den överväldigande majoriteten inte får mer än milda virusliknande symptom. Tror inte att man tar sig till sjukhuset i onödan för att testas om man inte har kraftiga symptom. Skulle inte jag göra då du utsätter dig för en väldig risk i sjukhusmiljö.
Citera
2020-02-13, 20:02
Medlem
Har en resa bokat till Thailand på torsdag nästa vecka, bara flygbiljetten är betald inget boende bokat cirka 7k totalt. Hur många här hade åkt ?
Citera
2020-02-13, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okhrana
Har en resa bokat till Thailand på torsdag nästa vecka, bara flygbiljetten är betald inget boende bokat cirka 7k totalt. Hur många här hade åkt ?
har du ett frågeformulär?
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Har allt lugnat ner sig nu? Ingen i tråden verkar vara lika oroliga längre.
Fortfarande bara en smittad i Svea
Återstår att se...
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-02-13 kl. 20:07.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okhrana

Jag hade åkt men som alltid varit extra noggrann med hygien samt följt nyhetsläget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in