2020-02-22, 18:53
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Den förmodade patient zero i Italien, som antas ha tagit hem smittan från Kina, jobbar på ett företag vars högsta chef just nu är i Finland

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/02/22/news/il_paziente_zero-249206470/

Och? Är han smittad? Har dessa två personer ens haft kontakt? Hur är det här relevant överhuvudtaget?
Citera
2020-02-22, 18:54
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja sisådär 500 platser i landet, skulle jag tro.

Så vi klarar alltså hundratals svårt sjuka. Då ska man minnas att bara fem procent av de smittade blir svårt sjuka.

Materiel kan vara ett problem men min känsla är att regionerna skärpte si litet efter skandalen med apotekstjänst och handlar upp litet större lager idag än de gjorde tidigare. Sedan ser man nog till att just nu, fylla upp på avdelningarna.

Sedan kanske man kanske inte kan få allt man önskar eftersom mycket tillverkas i Kina.

Tack för att du finns här NurseRatched och kan ingjuta lite hopp. Hoppas innerligt att du har rätt.
Citera
2020-02-22, 18:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Vi har troligtvis redan många smittade och from nu och ett par veckor framåt kommer dessa att känna sig förkylda och tro sig ha influensa för Sverige testar ingen som inte har en direkt koppling till någon smittad i Asien. Först efter en tid i sjukdomsförloppet, när det blir allvarligare kommer viruset att uppdagas.

Så tror jag!

Det tror jag med, skål på det! Viruset kommer att spridas mer och mer i vårt svenska samhälle, ingen testas egentligen och alla smittade tror att man har influensa. Sen plötsligt blir någon svårt sjuk (livshotande), söker sjukvård och blir testad positivt. Då först testar man personer i denna persons omgivning och plötsligt har man 50 fall.
Citera
2020-02-22, 18:55
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Sverige har väl fortfarande Air China med flera arrivals per vecka?

Ja. Till Kastrup likaså.
Citera
2020-02-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Och? Är han smittad? Har dessa två personer ens haft kontakt? Hur är det här relevant överhuvudtaget?

Men ge dig 😂
Man kan väl få leverera skvaller och spekulationer åtminstone. Detta är Flashback. Skvallerforumet nr 1. Inte en medicinsk tidskrift. Alla spår o rykten är kul att läsa. Sedan är alla siffror som finns fortfarande preliminära. Dvs vi kan inte veta smittorisk o dödlighet förrän allt är över. Så du kan tagga ner ett par nivåer.
Citera
2020-02-22, 18:58
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Varför har det blivit så mycket uppståndelse om detta virus? Som har förstår det är det bara en slags influensa och fler folk dör årligen av den vanliga influensan.
Känns som en ny fågelinfluensa typ. Bara massa media hype
Citera
2020-02-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Enligt BNO NEWS länken är tredje dödsfallet i Italien en 39 åring.

Fall 1 var en 38 årig elitlöpare som var kritisk.
Jag antar att det inte han som har dött?

Någon som kan bättre italienska än mig och kan kolla detta?

Jag kan inte se annat än att det är två dödsfall i Italien, båda äldre personer, en i Padova (Veneto) och en i Lombardia. I båda fallen kommer smittan tydligen från samma källa.

38-åringen är allvarligt sjuk, men inte avliden.

Här är en artikel från Il Tirreno som blir relativt lättbegriplig i googles översättning.

https://iltirreno.gelocal.it/italia-mondo/cronaca/2020/02/22/news/coronavirus-50-mila-persone-isolate-il-focolaio-in-lombardia-spaventa-l-italia-1.38499592
Citera
2020-02-22, 18:59
Medlem
Är också otroligt intresserad av vad alla andra länder i Europa gör så mycket bättre än Sverige i sitt arbete mot viruset.
Det nämns nästan på varje sida att Sverige är sämst av alla osv.

Kan man få några exempel, förslagsvis från någon av våra nordiska grannar.
Citera
2020-02-22, 18:59
Medlem
Enligt folkhälsomyndigheten sker smittspridning genom droppsmitta. Enligt WHO är det luftburet. Vad gäller? Följer inte FHM WHOs rekommendationer?
Citera
2020-02-22, 19:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nja inte helt va? Notera hur Tegnell kommenterar det WHO-chefen sa igår:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-det-vi-gjort-hitintills-har-fungerat-bra

Tedros sa redan för två veckor sen att det är nu det finns möjligheter att införa åtgärder medan fönstret fortfarande är öppet, sedan är det försent.
Senast redigerad av 57Emma 2020-02-22 kl. 19:50.
Citera
2020-02-22, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke

Många personer är smittade som inte haft kontakt med patient zero, utan med kontakter till hans kontakter.

Patient 1:s fotbollskompis till exempel är smittad och har aldrig träffat patient zero

Patient 1:s fru är smittad och har aldrig träffat patient zero

En kille i Torino som sprang samma tävlingslopp som patient 1 är smittad och har aldrig träffat patient zero

En dam som var på sjukhus i Lombardiet och dog konstaterades smittad med corona och har aldrig träffat patient zero

Ska jag fortsätta?
Citera
2020-02-22, 19:02
Medlem
Smittan sprider sig nu fritt i samhället.

"Smittspårning är inte längre möjlig."

https://www.youtube.com/watch?v=VasccCzr2TY

En del OROANDE information om läget i Iran där också. CFR högre än i Kina!
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-02-22 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in