2020-02-23, 19:48
Medlem
Stenballes avatar
Men hur kan man hjälpa till om det, mot förmodan, skulle bli riktigt illa i Sverige?
Ett stort problem vid ett större utbrott här lär bli personalbrist.
Jag har visserligen inte jobbat inom vården på närmare 25 år, men någon jäkla nytta skulle jag väl kunna göra?
Citera
2020-02-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Den här patient zero i Italien var visst inte smittad så de fick ändra sina sökvägar läste jag på worldometer.
Funderar på om man kan klara sig från att ha varit kritisk eller om det är 100%-ig död som gäller.

The Lancet publicerade nyligen en ny studie på det faktiskt.

Av de som just var kritiskt sjuka i lunginflammation av "SARS-CoV-2 pneumonia" i studien (Wuhan) så dog 61.5%

https://www.thelancet.com/lancet/article/s2213-2600(20)30079-5
Citera
2020-02-23, 19:49
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, de är tränade och duktiga. Och vill inget hellre än att hjälpa till för sitt fosterland och sitt folk.

Problemet är att vår (feministiska) Löfven-regering aldrig någonsin skulle beordra något sådant upprätthållande av ordningen. Det skulle anses "rasistiskt".

Nu är jag inte mycket för konspiri men det var väl inte så längesen Regeringen slog igenom något som gör att militären får användas mot civila i kris.

Även om en hel del kommer gå in i sjukvården så tror jag att vi vid/om ett stort utbrott så kommer militären skärma av staden med hot om dödligt våld.
Citera
2020-02-23, 19:49
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
När jag gjorde lumpen på 90 talet fick alla lära sig om abc vapen och utrustning som gick att använda för att skydda sig, regnkläder, stövlar tejp och skyddsmask.
Sen finns de folk som har extra utrustning för att kunna hantera och verka kontinuerligt i smittade miljöer, typ hantera gasbomber.
Men jag tror nog att alla soldater kan skydda sig tyllräckligt för att kunna verka även med coronavirus.

Gjorde lumpen i Umeå där c-stridsskolan ligger, 91-92 om jag inte minns fel.

Problemet är ju åtgång på filter + tex. engångs c-dräkten... + sanerings utr.
Lagren är ju så gott som tomma, om nått finns kvar..?

Sedan måste man ha tillgång till slussar och lokaler med övertryck mellan arbetspass osv.
Säkrad mat mm. På den tiden fanns det ju infrastruktur och lager som ej går att jämföra mot idag.

Tror inte att tex. en hemvärnsman har koll på virus, saneringsrutiner mm. En del av de äldre kanske
minns nått från lumpen... är dock tveksam till det... hade själv glömt det trotts extra utb som span sold. Läst på sista veckorna och fått tillbaka minnet....
Citera
2020-02-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det handlar nog inte bara om resurser, utan också om motivation, inställning och attityd.

För att raljera lite: här snackar man igenom det över en pizza och läsk, delar ut värdegrundscertifierade armband, visar upp sig på Pride, analyserar kränkthetskoefficienten i aktioner etc.
Att då växla upp till nåt som liknar undantagstillstånd gör man inte i en handvändning.
Och nej, Italien är inte helt icke-PK, men man kan skilja på saker och ting.

Undantagstillstånd från en torsdag med ett fall till en söndag med 130 fall skulle inte gå i Sverige. FHM skulle vilja höra WHO:s åsikt först, och WHO skulle inte ha tillgång till korrekta data pga den svenska PATIENTSEKRETESSEN. I Sverige skulle vi ha okänt antal sjuka eftersom patientens personliga integritet går först.
Citera
2020-02-23, 19:51
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Såg precis vetenskapens värld. Luften är så dålig där att det är jämförbart att röka 25 cigg om dagen.
Inte konstigt att folk blir ovanligt sjuka av Corona i dessa skitiga städer. Rökning är ju en riskfaktor.
Samma skit i Kina antar jag.

https://www.svtplay.se/vetenskapens-varld

Rökningen eller dåliga lungor av andra orsaker lär vara den främsta riskfaktorn. Bra tänkt. Dödligheten borde vara betydligt större i länder med så dålig luft eller med stor andel rökare.

Någon som är så blåst att man fortfarande röker 2020 så är detta ett ypperligt läge att sluta. Fortsätter man röka nu så tycker jag inte att man behöver ta upp någon annans vårdplats den dag man blir drabbad.
Citera
2020-02-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
The Lancet publicerade nyligen en ny studie på det faktiskt.

Av de som just var kritiskt sjuka i lunginflammation av "SARS-CoV-2 pneumonia" i studien (Wuhan) så dog 61.5%

https://www.thelancet.com/lancet/article/s2213-2600(20)30079-5

De två kritiska i Rom är i stort sett friska nu.
Citera
2020-02-23, 19:53
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är varmt i Thailand också som har tio gånger fler rapporterade fall än Indien, inte osannolikt heller att Thailand håller nere sina siffror på smittade.

Jag tror helt klart att Thailand läcker locket på. Det har stannat på 35 smittade i flera dagar (vecka?) nu. Thailand är oerhört beroende av turismen och då får man inte skrämma svenskarna som ”måste ha semester och sol”.

På något vis önskar jag dessa personer ett riktigt helvete, inte nädvändigtvis att de blir sjuka men att dem helt enkelt inte kommer hem på ett bra tag så det blir lite perspektiv på liv vs semester.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Och av de 20% är majoriteten gamla och sjuka. Knappast samhällets stöttepelare när det blåser snålt.

Antar att du saknar empati och sympati .. borderline?
Har man inga vänner, släkt eller någon man bryr sig om förutom sig själv så visst ... då hade jag också varit för ättestupa efter 60 år åldern !

Nu är det inte så. Utan dessa ”före detta” stöttepelare till samhället har bidragit mer än de flesta redan och förtjänar adekvat vård precis som alla andra.

Sen bryr sig inte viruset om etnicitet eller ålder utan det smittar alla! Sen beror det på omständigheter om man överlever eller ej. Det kan lika gärna vara en ung kille på 25 år, sovit dåligt i en vecka Max 5 tim/dag. Har precis haft årliga influensan, drar på sig Corona och har redan lågt immunförsvar, kolavippar inom 10 dagar pga omständigheterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Gjorde lumpen i Umeå där c-stridsskolan ligger, 91-92 om jag inte minns fel.

Problemet är ju åtgång på filter + tex. engångs c-dräkten... + sanerings utr.
Lagren är ju så gott som tomma, om nått finns kvar..?

Sedan måste man ha tillgång till slussar och lokaler med övertryck mellan arbetspass osv.
Säkrad mat mm. På den tiden fanns det ju infrastruktur och lager som ej går att jämföra mot idag.

Tror inte att tex. en hemvärnsman har koll på virus, saneringsrutiner mm. En del av de äldre kanske
minns nått från lumpen... är dock tveksam till det... hade själv glömt det trotts extra utb som span sold. Läst på sista veckorna och fått tillbaka minnet....

Nu tror jag att hemvärnsmännen främst kan komma att användas för bevakning och transporter och inte primärt jobba i vården. Det ska nog även de som inte har c dräkter vara skyddade nog för att klara med grundutrustningen.
Citera
2020-02-23, 19:54
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Eftersom du postar en länk till detta så tror du antagligen på det själv. Jag tycker det är så korkat att jag faktiskt tycker du är förtjänt ångesten det borde ge att tro på det där.
La du märke till att den postades den 16'e januari? I texten står det att en omfattande global massdöd kommer att börja efter en vecka, d v s imorgon... Det måste gå jävligt fort inatt då...Stephen King skriver bättre berättelser ...
Sorry missade detta. Trodde den var dagsfärsk.
Citera
2020-02-23, 19:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skool-sucks
Hej allesammans !

Jag arbetar som distriktssköterska på en vårdcentral i en mellanstor stad i Svealand. Vi har fått information från Regionen om de förberedelser som gjorts och i vår stad så ska potentiellt smittade hänvisas till akutmottagningen för provtagning om det skulle bli aktuellt - ingen ska alltså egentligen till vårdcentralen då vi saknar skyddsutrustning av rätt kaliber och heller inte kan genomföra provtagning för Corona. Men de flesta i staden som får hosta och feber söker oss ändå, ofta för att de tror att antibiotika hjälper mot virusinfektioner eller helt enkelt för att man är sjuk och då ska man ju ringa sin vårdcentral. Det här med att stanna hemma och satsa på egenvård är inte lika självklart längre, särskilt inte i vår utlandsfödda befolkning.

För mig är yrket en profession och inte ett kall, mina kollegor resonerar likadant. Vi vårdar gärna sjuka, det är ju därför vi utbildat oss, men bara under förutsättning att vi inte löper en uppenbar risk att själv bli sjuka. Detta är relativt; givetvis bedömer jag tonsilliter och åker jag på det själv så hör det till jobbet, det är inte hela världen. Men Corona är ju något annat. Jag är beredd att dö för min familj, men inte för mina patienter. Min fundering gäller vad arbetsgivaren kan ställa för krav på mig; om det värsta händer och sjukvården havererar (och det tror jag den gör ganska omgående vid ett utbrott) och infekterade patienter i desperation söker vård på alla nivåer, alltså även primärvård, måste jag då ändå träffa dom ? Utan rätt skyddsutrustning och rutiner ? Är det arbetsvägran, eller kan jag åka hem och ta hand om min familj ? Jag förstår ju att arbetsgivaren tilldelar arbetsuppgifterna och att inte alla som i så fall söker oss med hosta, feber och nedsatt allmäntillstånd har Corona - men samtidigt har väl arbetsgivaren en laglig skyldighet att skydda sina arbetstagare ?

Just patienter med hosta och feber bedömer jag rutinmässigt - men måste jag göra det vid Coronamisstanke ?

Är det inte lite samma sak som det alltid varit för oss män, åtminstone så länge som allmän värnplikt rådde, att om man skulle blivit inkallad i en krigssituation så hade man inte att välja hur till vida man var beredd att dö för sitt land, eller ej.

Med det sagt så har jag ändå full förståelse för ditt förhållningssätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in