Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Då har du ingen som sett Stig Engström på Grand runt kl 2100. Min tro är att lösningen av MOP utgår ifrån kända fakta och inte vad som kan ha hänt. Det blir för luddigt och risken är uppenbar att utgångspunkten blir egna favorithypoteser istället för att se vad mordplatsen och själva MOP säger.
Det som gör SE intressant är att han kan placeras runt mordplatsen. Men för att vara GM måste flera luckor fyllas med fakta. Finns uppgifter att han verkligen gått omkring med vapen kommer saken i ett annat läge.
Du missförstår. Det jag argumenterar för här är att dessa faktorer inte kan avföras för att de
omöjligen kan ha hänt.
1. Han befann sig i området och kan ha fått syn på LOP innan bioföreställningen började = ingen konspiration.
2. Han
kan ha haft ett vapen på sig och fått syn på LOP precis efter det att han stämplade ut = ingen konspiration.
3. Han
kan ha hållits informerad om LOP's rörelser både innan och efter bioföreställningen = konspiration.
Det här är i sig inte bevis för att han mördade OP, endast argument för att han
kan ha mördat OP, givet tillgänglig information. Här är det i så fall övrig bevisning och vittnesmål som ska bedömas och här anser jag att Thomas Pettersson lägger fram en hel del intressant information och intressanta resonemang i sin bok.
Att SE passar bättre som GM än som vittne, givet det som framkommer i Petterssons bok.
Som sagt, jag är inte på något sätt övertygad om SE som GM men ser gärna argument för motsatsen för att om inte annat kunna avföra honom som intressant.