Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-26, 06:33
Medlem
Efterlysning nr1 . Person och föremål?

Efterlysning nr 2. CP?

Efterlysning nr 3?

2.20 min

https://www.youtube.com/watch?v=H6wJHQtuafQ
Citera
2019-09-26, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
...
Som jag nyss diskuterade här. Vem var det annars som lämnade signalementet ung man i blå täckjacka som var det första signalement som larmades ut...
Det måste vara Dalsgaard som larmar ut det nya signalementet på radion eftersom han i Tv3-reportaget berättar hur Jeppsson på David Bagares gata, ger honom signalementet "Blå täckjacka och keps".

Lisbeth verkar blanda ihop minnesbilderna ifrån flera personer på mordplatsen?

Kan det istället vara så att CA sålde sin revolver till någon samlare han som skytt kände till som tex Engströms granne? Vad får i så fall denne att inte lämna in vapnet för provskjutning? Kanske för att det skedde flera år efter mordet och att han kanske köpt vapnet illegalt? Hade han lämnat in mordvapnet så skulle ju familjen hängts ut i massmedia världen över för lång tid. Hade det sålts till en pundare är det ju troligt att det förr eller senare skulle använts vid något rån och då blivit identifierat under alla dessa år?
Citera
2019-09-26, 11:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Du vet inte vilka kontakter MH hade och vilken konst som var stulen?
Vad gjorde de i Zürich?

After spending several years in*Zug, Switzerland, Rich moved to*Meggen, a city in the*Canton of Lucerne, Switzerland, residing in a house called*"La villa rose"*(the pink villa) on the shores of Swiss*Lake Lucerne, where he zealously guarded his privacy. Rich owned property in the ski resort of*St. Moritz, Switzerland, and in*Marbella, Spain. He was an art collector and friends said he lived surrounded by*Renoirs,*Monets*and*Picassos

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marc_Rich

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_stolen_paintings

Framgår säkert i Tommy Lindströms bok vilka tavlor det gällde?
Det pågick även en omfattande verksamhet under efterkrigstiden med att återföra stulen konst som konfiskerades av Nazisterna.

Zürich-resan syftade till att återfå stulen konst som var försäkrad av Skandia. Milan Heidenreich var minst dubbelagent , jobbade som informatör åt SÄPO och registrerad som tillgång av tjeckoslovakiska U-tjänsten StB under täcknamnet ””Paganini”.
Citera
2019-09-26, 11:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jovisst.
Men har man som vapenhandlare rätt att ha mängder av vapen i en lägenhet?
Behöver man inte ha ett något mer säker typ av förvaring för till exempel granatgevär?

Det kan jag också tycka. Men mer än en gång har det skrået visat upp ett något bissart beteende.
Citera
2019-09-26, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Samtidigt säger SE att polisen inte var intresserad av hans vittnesmål. Det borde han isf ha givit till Söderström innan han jagade in i gränden. Står inte i något av hans förhör.

Ropades inte första signalementet ut uppe på åsen av en av de springande poliserna? Eller har jag fått detta om bakfoten?

Ja men det han inte ensam om att uppleva. Leif L har berättat att det inte fanns nåt intresse för hans vittnesmål, om det var fler minns jag inte.

Det där med första signalementet diskuterade vi igår. Djurfeldt sa att det första signalementet som larmades ut var en ung man i blå täckjacka.

https://www.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU (5.00)
Citera
2019-09-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Det måste vara Dalsgaard som larmar ut det nya signalementet på radion eftersom han i Tv3-reportaget berättar hur Jeppsson på David Bagares gata, ger honom signalementet "Blå täckjacka och keps".

Lisbeth verkar blanda ihop minnesbilderna ifrån flera personer på mordplatsen?

Kan det istället vara så att CA sålde sin revolver till någon samlare han som skytt kände till som tex Engströms granne? Vad får i så fall denne att inte lämna in vapnet för provskjutning? Kanske för att det skedde flera år efter mordet och att han kanske köpt vapnet illegalt? Hade han lämnat in mordvapnet så skulle ju familjen hängts ut i massmedia världen över för lång tid. Hade det sålts till en pundare är det ju troligt att det förr eller senare skulle använts vid något rån och då blivit identifierat under alla dessa år?

Om du kollar det här som vi diskuterat (länk nedan) så säger Djurfeldt att han möter Dalsgaard/Ekesäter och då har, om jag tolkar det rätt, det första larmet redan gått ut. Dalsgaard sa tydligen inget om nåt signalement och det är väl först efter mötet med Djurfeldt och c/o som Dalsgaard pratar med Jeppsson. Men det kan ju vara så att Djurfeldt inte minns riktigt rätt.
Som McMackay påpekade så är det kanske mindre troligt att uppgiften kommer från SE, han säger ju inget om att han lämnade signalementet till polis på brottsplatsen och så sätter han ju iväg efter poliserna, huruvida det nu var sant eller inte.
Kan det då vara Ahmed Z som McMackay föreslår?
Min utgångspunkt var Söderströms uppgift att första signalementet larmades ut c:a 2 minuter efter ankomsten och då bör YN/AZ ha hunnit ner till brottsplatsen. Det troligaste är nog att det var AZ och kanske även YN som lämnade signalementet.

https://www.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU (5.00)
Citera
2019-09-26, 12:01
Medlem
Citat:
Samtidigt säger SE att polisen inte var intresserad av hans vittnesmål. Det borde han isf ha givit till Söderström innan han jagade in i gränden. Står inte i något av hans förhör.

Ropades inte första signalementet ut uppe på åsen av en av de springande poliserna? Eller har jag fått detta om bakfoten?

Glömde. Jag håller med om att det mest logiska vore att ge signalementet till nån polis på plats för att de ska kunna vidarebefordra det, men det var en kaotisk situation och det är inte säkert att man tänker så långt. Om man först visar poliserna vägen och sen kommer på att jäklar jag glömde signalementet så kan nog första tanken vara att jaga efter samma poliser.
Citera
2019-09-26, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
Det som talar för SE enl mig är:

* Tiden. Han är på plats den aktuella tiden. Utstämplings tiden från Skandia huset är mycket intressant. 23.19

* Signalementet. Lång mörk rock.
Mössa/Keps med eller utan öronlappar.
Lågskor (Talar för övrigt om ett mord som sker i stundens ingivelse.).
"Springer inte med en yngre mans vighet".
Ingen hals. Bred över ryggen.
Ca 180Cm lång.
Mörka/Grå byxor.
Bra skytt.
Handledsväskan som YN ser

* Vapnet. Med största sannolikhet en Amerikansk Tillverkad revolver av märket S&W. Den har oss veterligen inte hittats. Trots ett stort antal som är provskjutna. Detta kan bero på att vapnet ingick i en samling, av först och främst Amerikanska Vapen. Samlingen tillhör SE:s dåvarande granne.

* Lögner. SE ljuger som en häst travar. SE var ingen mytoman i övrigt, Men i detta ämne ljuger han om mycket. Varför?

* "Hata Slumpen". Vi har inte alla detaljer kring mordet. Dessutom är vittnes uppgifter minst sagt något spretiga. Många teorier om vem eller vilka. Men som jag ser det så är det många punkter som stämmer på SE. Såpass många att jag inte finner någon mer trolig GM.

Troligen Något enögt resonemang av mig men jag tror att man måste Zooma ut lite och läsa mellan raderna i detta fall. Någon GM som stämmer in på alla Vittnes punkter finns nämligen inte.

Hoppas att Vi får reda på vem som har rätt och vem som har fel inom en snar framtid.

Ja, du menar alltså saker som inte utesluter honom som GM. Men vad menar du pekar mot att han skulle vara GM?
Citera
2019-09-26, 12:39
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Zürich-resan syftade till att återfå stulen konst som var försäkrad av Skandia. Milan Heidenreich var minst dubbelagent , jobbade som informatör åt SÄPO och registrerad som tillgång av tjeckoslovakiska U-tjänsten StB under täcknamnet ””Paganini”.
Bra, tack.
Jag letar efter nycklar och MH är en nyckel.
Det finns inte mycket information om honom.
Citera
2019-09-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Glömde. Jag håller med om att det mest logiska vore att ge signalementet till nån polis på plats för att de ska kunna vidarebefordra det, men det var en kaotisk situation och det är inte säkert att man tänker så långt. Om man först visar poliserna vägen och sen kommer på att jäklar jag glömde signalementet så kan nog första tanken vara att jaga efter samma poliser.

Nja, det jag menar är att det inte var SE som gav signalementet då det ropades ut uppe från åsen, så långt sprang han inte.
Citera
2019-09-26, 13:45
Medlem
EndOfDays avatar
Synd att skattebetalarna för syns skull skall betala alla dessa pengar till en utredning där de som startade den vet vem som gjorde det. Och möjligtvis kanske någon av de som vänder papper där idag?

Följt i dunkel eller ej tekniskt bevisbart, spelar ingen roll, gärningsmannen kommer ej ges tillkänna då det inte går att bevisa något, med tanke på tiden då som det skedde och den utrustning som då fanns.

Hade gärna velat stoltsera med en poliskår för proffsig utredning och tagit gärningsmannen, men det sabbade dåtidens gamla hösäckar och linslusar med rostig kåranda!
Ej reperabelt för de som jobbar med detta idag, lycka till killar, ge upp, gå hem, ta pension!
Det är ju för sjutton 43 år sedan!!!

//Trött skattebetalare
Citera
2019-09-26, 14:00
Medlem
Citat:
Nja, det jag menar är att det inte var SE som gav signalementet då det ropades ut uppe från åsen, så långt sprang han inte.

Okej, nej SE har ju aldrig fått lämna nåt signalement, först hinner han inte ikapp poliserna, sen är dom ointresserade av honom när han ställer sig kö för att lämna sitt vittnesmål. Enligt honom själv då, och nån annan uppgift har vi ju inte, hur det än förhöll sig med saker och ting.
Söderström hävdade ju att han bestämt beordrade att vittnesmål skulle tas från alla, men i praktiken fungerade det ju inte enligt åtminstone Leif L. Det är svårt nog att förstå men att polisen skulle ha sagt till SE "tack men vi har redan ett vittne" låter helt osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in