Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-22, 09:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det räcker väl i så fall med att han får infon att LOP börjar gå söderut längs Sveavägen.

Att han kan ha sett LOP där vid 21-tiden.

Inte om SE låt säga följde efter LOP på avstånd och såg dem gå in och köpa biljetter.

Han kan ha haft ett vapen med sig.

Poängen är att det finns ett antal möjliga scenarion som INTE utesluter SE som GM.

Då har du ingen som sett Stig Engström på Grand runt kl 2100. Min tro är att lösningen av MOP utgår ifrån kända fakta och inte vad som kan ha hänt. Det blir för luddigt och risken är uppenbar att utgångspunkten blir egna favorithypoteser istället för att se vad mordplatsen och själva MOP säger.
Det som gör SE intressant är att han kan placeras runt mordplatsen. Men för att vara GM måste flera luckor fyllas med fakta. Finns uppgifter att han verkligen gått omkring med vapen kommer saken i ett annat läge.
Citera
2020-02-22, 09:36
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
EXAKT. Synnerligen glädjande är det att kunna konstatera att utredning nu jobbat utifrån att det kan vara en konspiration som kan spåras från mordplatsen med en kompetent analys av vittnesmål och tekniska omständigheter.

Det är lite märkligt att uppleva att det jag hävdade för 9 år sedan börjar upprepas av andra insatta som Lena A i radio t ex.

Eller som kan spåras i hur PU jobbat.

Vi kan nog konstatera att det jag fick utstå mycket angrepo för är accepterat nu och en del av lösningen när det gäller det som kommer att presenteras.

Var kan man konstatera att PU jobbat efter att det är en konspiration?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Vad hittar jag på?
Du hittar på att SE styrkte i tingsrätten att det var två gärningsmän. Den uppgiften försvann dagen efter mordet.

SE var där eftersom han skulle styrka att LP sett gm och var samlad när andra vittnar om motsatsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det tror jag inte alls att den var.

Det är nog gränsfall. Om det är väskan han har på bilderna på länken nedan så ser den för liten ut. Vapnet som antagits ha använts är ca 25x16cm=400cm2. Väskan är ca 22x13cm=286cm2.

http://www.itdemokrati.nu/page53.html
Citera
2020-02-22, 09:39
Medlem
Belavias avatar
Vilken tidpunkt(exakt) slutade bion(Bröderna Mozart). Någon som vet?

Och vilken tidpunkt sköts han? Var det 23:30?
Citera
2020-02-22, 09:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ja det är mycket vi fortfarande inte vet om den tidiga lördagsmorgonen och förmiddagstimmarna. Här kan ju utredarna fått mer och nyare info. Info som satt vittnesmål från mordplatsen i nytt ljus.
Gunnar Wall har ju förtjänstfullt visat hur mörkläggningen växte fram men inte ens han lyckades tränga igenom mörkret från lördagsmorgonen.
Fasiken! Vi vet ju inte ens säkert var Holme'r befann sig! Var han i Borlänge? Satt i bil på väg mot Stockholm? Eller i Solna, hos en kvinna? Eller... ?

Nej så är det. Och här är Ulf Dahlsten en nyckelfigur . Ända sedan MOP har han funnits med och lämnat ofta motsägelsefulla uppgifter runt dådet. Pressens okunnighet har gjort att t ex frågan om vad han skulle göra i USA aldrig belysts riktigt. Om nu den påstådda USA-resan verklighet var planerad.
Citera
2020-02-22, 09:41
Medlem
spacesubs avatar
Ja, tekniska bevis kommer troligen saknas så dessvärre läggs utredningen ner...
Citera
2020-02-22, 09:44
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Peterson sa faktiskt mer än vad du påstår. Peterson sa även att han ska redogöra för omständigheterna runt mordet och vem som är ansvarig. Oavsett om det går till åtal eller om förundersökningen läggs ned.

Ja, det är riktigt men i att "redogöra för omständigheterna runt mordet och vem som är ansvarig" tror jag ligger i just att det inte var organiserat att allt pekar på en gärningsman.

Jag tycker det konstigt att tunga namn som GW förstora upp detta som "de måste ha vapnet" och allt möjligt.
Citera
2020-02-22, 09:48
Medlem
Det här klippet med Lars Jeppsson tycker jag är intressant för man får en känsla av hur det ser ut på mordplatsen och Lars Jeppsson får beskriva sina rörelser och berätta om hur han upplevde händelsen

3 mars 86 hölls första längre förhöret med Lars J , Lars J upplevde polisen som förhörde honom som aggressiv och polismannen ifråga satte flera saker som Lars sa.
Polisen var mycket intresserad av vad Lars J hade haft i sin väska.
Känslan Lars J hade var att polisen ville misstänka honom för mordet.

https://www.youtube.com/watch?v=zhHFJLV-nGA
Palmemordet Sista vittnet Lars Jeppsson
Citera
2020-02-22, 09:52
Medlem
FurirRevaers avatar
Han är definitivt en nyckelspelare, särskilt med tanke på att han var ansvarig för säkerheten och då särskilt statsministerns...
Fler från den tiden som fortfarande är aktiva eller 'still going strong':
Ingvar Carlsson, Thage G Petterson, Kjell-Olof Feldt, EU-ministern Dahlgren, Roine Carlsson. Och flera på mycket lägre nivåer. Detta är inte så värst länge sedan, i vart fall är det inte mordet på Gustaf III.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej så är det. Och här är Ulf Dahlsten en nyckelfigur . Ända sedan MOP har han funnits med och lämnat ofta motsägelsefulla uppgifter runt dådet. Pressens okunnighet har gjort att t ex frågan om vad han skulle göra i USA aldrig belysts riktigt. Om nu den påstådda USA-resan verklighet var planerad.
Citera
2020-02-22, 09:53
Medlem
spacesubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ja, det är riktigt men i att "redogöra för omständigheterna runt mordet och vem som är ansvarig" tror jag ligger i just att det inte var organiserat att allt pekar på en gärningsman.

Jag tycker det konstigt att tunga namn som GW förstora upp detta som "de måste ha vapnet" och allt möjligt.

Då måste det ju rimligen innebära ett åtal?
Förstår ej annars hur det ska vara möjligt att ”peka ut” någon ansvarig?
Citera
2020-02-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Svårt att ta GW på allvar när det kommer till mordet på Olof Palme faktiskt.

I övrigt tror jag precis tvärtom mot dig. Att Peterson går ut med denna information tyder på att en konspiration är ansvarig för mordet.

Om det hade varit en ensam gärningsman som nu är död hade Peterson inte gått ut med denna information.

Det finns ett syfte med att Peterson gör på det här viset. Han skickar ett budskap till någon. Budskapen är enligt min mening riktad till någon makt utanför Sverige (PKK, ANF, CIA eller annat alternativ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in