Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-25, 07:34
Medlem
Det enda jag kunnat fantisera om att de grävt fram som graverande för SE är att han skulle varit inlagd på nån psykiatrisk klinik och där lärt känna någon Palmehatare, eller något i den stilen. Att SE faktiskt vårdats för psykiska besvär eller dylikt tidigare, och att det i så fall skulle förklara det plötsliga infallet att skjuta OP. Men, som sagt, det är bara rena rama fantasifoster, som hämtat ur nån film.

Skulle jag satsa pengar på nån "ensam galning" som gärningsman så skulle det istället vara CA.

I ärlighetens namn vet jag inte vad jag ska tro, men det är så jäkla intressant att följa diskussionerna i denna tråd.
Citera
2020-02-25, 07:49
Medlem
Darkers avatar
Stay Behind:
Hur troligt är det att KP skulle outa någon från denna organisation?
Eller: Hur troligt är det att någon annan än redan utpekade personer skulle outas?

Stay Behind [härefter: S-B] består/bestod av en mängd olika personligheter, med en mängd olika utbildningar i bakfickan.

Att S-E var med i S-B tror jag är klart för alla?
Att Skandiahuset är mycket praktiskt som utgångspunkt för diverse möten och planeringar är också dokumenterat, med alla sina ingångar, kulvertar till andra byggnader och alla dess rum som många hade lås på dörren.

Alla i S-B var givetvis inte tränade på att faktiskt avrätta folk, eller ens särskilt väl vapentränade, men glöm inte bort att huvuduppgiften officiellt var att stanna kvar bakom fiendens (läs: Ryssland) linjer vid ett eventuellt övertagande av landet och där bakom utföra gerillakrigföring. Gerillakrigföring är enligt många försvarsgrenar runt om i världen den mest kostnadseffektiva formen av stridsföring och även i dag utbildas soldater [Oftast elitförband] runt om i världen i just gerillakrigföring. Slå till snabbt med en liten styrka, gör skada, dra dig tillbaka.

Om S-B var med i planeringen av MOP så kan SE varit en spelare i spelet.
Om S-B var med i planeringen betyder det inte att HELA S-B var involverad.
Nej, snarare en liten krets av personer, och ja, det skulle förklara en del av vad som hände på mordplatsen. Varför vissa personer inte stoppades trots att polisen gått ut med att man skulle fånga en (statsminister)mördare. Det förklarar varför ett knarkspan avslutas 3½- 4 timmar innan planerad tid trots att det var fredagskväll och klockan bara var 22:00, 22:30. Jag vet av erfarenhet att många fester BÖRJADE runt 22-tiden.

Oavsett om roll i ett organiserat och planerat MOP hade SE en möjlig plats, han hade eventuellt även ett vapen som passade in som eventuellt mordvapen.
I mitt "värsta" scenario har SE fått intel om att det måste ske nu annars vet vi inte när vi får nästa chans men att LOP går "fel" håll.
I och med det skulle SE kunna ta beslutet att bli OP baneman. Jag har dock svårt att se att det skulle gå till så.

I ett av mina andra scenarion, som jag tycker mer om, är snarare SM medveten om att det strax kommer hända, han är återigen den där som vill vara i centrum, han har "ok" koll på var LOP är och inser att han måste ta sig ut för att få bevittna mordet. Hade han sluppit tala med väktaren hade han kommit ut innan och fått "njuta" eller i vart fall "delta" i MOP.

I min bok är inte SE mördaren.
Citera
2020-02-25, 08:07
Medlem
Okej. Det verkar mer och mer som att KP har hittat mördaren antingen på själva mordplatsen eller i närheten.

Jag fattar att det talar för SE eller WT-män/narkotikaspanare snarare än CA. Men skulle det inte också kunna tala för baseballigan/Norrmalmspolisen?

Jag vet att det är ett gammalt spår med sina svagheter. Men så många spår går inte att binda till mordplatsen eller området runt omkring. Det skulle inte kunna vara detta spår som KP jobbar med trots allt?
Citera
2020-02-25, 08:09
Medlem
Som tillägg till mitt förra inlägg. Trots allt verkar ju flera personer ur baseballigan/Norrmalmspolisen gå att binda till området runt mordplatsen, bland annat genom vittnen.
Citera
2020-02-25, 08:20
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Det enda jag kunnat fantisera om att de grävt fram som graverande för SE är att han skulle varit inlagd på nån psykiatrisk klinik och där lärt känna någon Palmehatare, eller något i den stilen. Att SE faktiskt vårdats för psykiska besvär eller dylikt tidigare, och att det i så fall skulle förklara det plötsliga infallet att skjuta OP. Men, som sagt, det är bara rena rama fantasifoster, som hämtat ur nån film.

Skulle jag satsa pengar på nån "ensam galning" som gärningsman så skulle det istället vara CA.

I ärlighetens namn vet jag inte vad jag ska tro, men det är så jäkla intressant att följa diskussionerna i denna tråd.
Sedan runt ett år har KP och PU gått ut med att man numera enbart bryr sig om personer som man vet befann sig på Sveavägen, på mordplatsen och runt densamma.

När det gäller CA har det under 34 år inte kommit fram någon fakta som tyder på att han skulle befunnit sig där. Det är helt rent på vittnesmål och andra indier på att så skulle vara fallet. Det enda man är intresserade av är hans vapen.

Av någon underlig anledning, som jag inte fattar, är en del totalt insnöade på honom. Utan minsta substans. Så vad är din anledning att misstänka honom?

Det finns ingenting som tyder på att han bevakade OP i GS.

Det finns ingenting som tyder på att han var på samma bioföreställning som OP och LP.

Vad återstår då? Att han via en slump fick syn på paret Palme i tidsfönstret när han förflyttade sig från tunnelbanan till Grand. När man inte ens vet om CA lämnade sin lägenhet den dagen. Enligt mig är det absurt. Om inte du kan övertyga mig om att jag har fel.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-25 kl. 08:40.
Citera
2020-02-25, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Okej. Det verkar mer och mer som att KP har hittat mördaren antingen på själva mordplatsen eller i närheten.

Jag fattar att det talar för SE eller WT-män/narkotikaspanare snarare än CA. Men skulle det inte också kunna tala för baseballigan/Norrmalmspolisen?

Jag vet att det är ett gammalt spår med sina svagheter. Men så många spår går inte att binda till mordplatsen eller området runt omkring. Det skulle inte kunna vara detta spår som KP jobbar med trots allt?
KP säger: "Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de."
https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Tycker det tyder på att det inte rör sig om en grupp poliser.
Citera
2020-02-25, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Sedan runt ett år har KP och PU gått ut med att man numera enbart bryr sig om personer som man vet befann sig på Sveavägen, på mordplatsen och runt densamma.
Självklart ska man börja kolla dem som man vet var på Sveavägen men samtliga vid tillfället levande människor som man med inte med säkerhet vet att de var någon annanstans än på Sveavägen är i någon mån misstänkta. Förstår inte riktigt varför folk är så övertygade att mördaren måste ha lämnat spår på mordplatsen.

Tänk om beslutet i ansvarsfrågan är "mördaren var en man 35-45 år gammal med lång rock. Längre än så kommer vi inte nu så målet läggs till högen med kalla fall tills dess att något nytt inkommer" och beslutet i åtalsfrågan är att TP åtalas för förtal av avliden.
Citera
2020-02-25, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Självklart ska man börja kolla dem som man vet var på Sveavägen men samtliga vid tillfället levande människor som man med inte med säkerhet vet att de var någon annanstans än på Sveavägen är i någon mån misstänkta. Förstår inte riktigt varför folk är så övertygade att mördaren måste ha lämnat spår på mordplatsen.

Tänk om beslutet i ansvarsfrågan är "mördaren var en man 35-45 år gammal med lång rock. Längre än så kommer vi inte nu så målet läggs till högen med kalla fall tills dess att något nytt inkommer" och beslutet i åtalsfrågan är att TP åtalas för förtal av avliden.
I det fallet är jag överens med LGWP.

Om inte KP kan backa upp sitt/sina påståenden med bindande bevis så är han körd. Då blir det förtal. Plus att han kommer att bli sågad jäms med fotknölarna av alla insatta.

Alltså en ny Holmer/Ölvebro som kommer med en ''vettig'' lösning i sitt tycke.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-25 kl. 08:51.
Citera
2020-02-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
I det fallet är jag överens med LGWP.

Om inte KP kan backa upp sitt/sina påståenden med bindande bevis så är han körd. Då blir det förtal. Plus att han kommer att bli sågad jäms med fotknölarna av alla insatta.

Alltså en ny Holmer/Ölvebro som kommer med en ''vettig'' lösning i sitt tycke.

Det kanske kan vara anledning att något påminna om Anna Lindh-mordet där KP var med om att gripa den sk "35-åringen". Ett anmärkningsvärt misstag. KP är troligen också ett stolpskott; men med ett uppdrag.
Citera
2020-02-25, 09:19
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Stay Behind:
Hur troligt är det att KP skulle outa någon från denna organisation?
Eller: Hur troligt är det att någon annan än redan utpekade personer skulle outas?

Stay Behind [härefter: S-B] består/bestod av en mängd olika personligheter, med en mängd olika utbildningar i bakfickan.

Att S-E var med i S-B tror jag är klart för alla?
Att Skandiahuset är mycket praktiskt som utgångspunkt för diverse möten och planeringar är också dokumenterat, med alla sina ingångar, kulvertar till andra byggnader och alla dess rum som många hade lås på dörren.
....

SE är inte mördaren i min bok heller, men jag finner det faktiskt befängt att tro att "Lindencronas kommitté" (dvs den svenska stay behind-gruppen) skulle vilja ha något med den prillige grafikern att göra.

Svensk stay-behind involverade ett par hundra ofta högt uppsatta personer vid denna tid. Här medverkade funktionärer från folkrörelser som LO och Lantbrukarnas riksförbund. Nationellt betydelsefulla affärsdrivande verk som SJ, Televerket, Vattenfall, etc, var också med med sina representanter. Givetvis var höga militärer och poliser kopplade till organisationen i någon form, framför allt från Milostaberna och folk från etapptjänst/logistik (en överste i ett pansarregemente gör ju knappast någon nytta i en stay-behindgrupp). Jag skulle dessutom bedöma det som att cirka en fjärdedel av organisationen dessutom bestod av socialdemokrater med partibok. Till organisationen knöts personer med ledande poster i samhället med stabilt psyke, viktiga kontakter och som bedömdes kunna hålla käft och vara pålitliga - och även om du uppfyllde dessa kriterier var behovet av grafiker på underordnad position minimalt.

SE är en av de kanske minst lämpade personerna öht att vara kvalificerad för en sådan organisation, som jag uppfattar det.
Citera
2020-02-25, 09:21
Medlem
Hovrättens utslag i rättegången mot CP gör flera saker helt klara. Vilket senare bekräftades av HD i resningsansökan.

Det räcker inte med att ett vittne pekar ut en specifik person. Inte ens Lisbet räckte till.

De ljusförhållanden som rådde på mordplatsen omöjliggjorde att man med säkerhet kunna iaktta detaljer i ett ansikte. Alltså mördarens.

Det som krävs är teknisk bevisning för att knyta en gärningsman till platsen och mordet.

Indiciekedjor räcker inte. Förutom Lisbets utpekande hade man ingenting mot CP. Vilket Ölvebro erkände. Vilket Hovrätten och HD konfirmerade.

Slutsats.

Om nu KP ska peka ut en specifik person som mördare, eller anstiftare, så måste han komma med bindande bevis som skulle hålla i en domstol på HDs nivå. Annars är det enbart snömos.
Citera
2020-02-25, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Varför pekade LP ut honom ? Hon var ju bergsäker resten av sitt liv på att det var Pettersson som var mördaren

Svårt att ändra sig när man väl pekat ut någon inför polis och domstol. Klart hon inte ändrar sig och hon var säkert övertygad om att CP var mördaren. Det gör det inte sant. Hennes beskrivning av GM från det första förhöret är inte särskilt lik CP, men desto mer lik Anders B.

LP:s beskrivning från det först (nedtecknade) förhöret

1. 180 cm lång
2. Kompakt kropp, kort hals
3. Mörk, men inte sydländsk.
4. Bullig, blå täckjacka
5. Mörka byxor

I det andra förhöret påpekar hon att GM har ett fylligare ansikte än (som jag fattat det) ÅVG, 33-åringen. Kolla på bilder på ÅVG; han har ett fylligt, ganska så runt ansikte, helt annorlunda än CP:s. Däremot är ÅVG:s ansikte mindre fylligt än Anders B:s.

Allt utom möjligen byxorna stämmer precis på AB, jmf med bilderna på honom från FUP:en. https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view

En spontan kommentar från min sida är att Anders B på bilden på sista sidan i det länkade dokumentet faktiskt ser ut att han en lite otäck, stirrande blick.

Hursomhelst är LP:s initiala beskrivning inte särskilt likt CP. Längden är ungefär rätt, men inte den kompakta kroppen och det fylliga ansiktet. CP uppger själv att han bar en mörk jacka eller en skinnjacka kvällen ifråga, men vi får ju komma ihåg att han hörs om den detaljen först den 14 december 1988. CP:s rumskamrat Ulf S uppger att han CP hade en grön militärjacka kvällen ifråga, men det förhöret hålls också i december 1988. Dessutom har vi ju att göra med två människor som var påtända eller på fyllan jämnt, så vi kan väl i och för sig inte dra så stora växlar av vad de uppger om CP:s klädsel. Sigge C säger "parkasliknande jacka", men minns inte färgen.

LP:s uppgifter i nära anslutning till händelsen måste tillmätas ett väsentligen högre värde än vad hon uppger ett par år senare, därtill hjälpt av den i rättsskandaler evigt återkommande åklagaren Anders Helin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in