Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-22, 13:04
Medlem
I Nyhetsmorgon blir GW lite frispråkig och nämner att spår från offret eventuellt kan återfinnas i pipans mynning. Den informationen har jag inte sett eller hört förut, men det kanske är vardagsmat för er som kan mer om mordfall. Är detta det tänkbara spår som han inte velat avslöja offentligt? (mtp att det av praktiska skäl är bra om fler än jag är ovetande om denna möjlighet)
Citera
2020-02-22, 13:05
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Här Åke Rimborns PM från natten.
Hon nämner för honom 2 personer varav den ene med "mörkblå täckjacka" som den hon såg lämna mordplatsen.

https://easyupload.io/n25er9

Jag skulle dock vilja styra om diskussionen från detta totalt ovidkommande som egentligen bara har bäring på Lisbeths trovärdighet.

Diskussionen nu i dessa dagar borde istället handla om uppgiften "mörkblå täckjacka" som Lisbeth nämner för Rimborn.
En uppgift som även Stig E. påstår att Lisbeth sagt till honom. Förhöret från 1/3 kl.12:20 .

Uppgifter i media fram till detta klockslag den 1/3 handlar övervägande om en "mörk rock".

Det är väl ingen som sagt att hon inte nämnt två vid Gamla Stan. Problemet blir när s.k. experter här påstår att hon sagt att hon sett två gm på mordplats. Om man läser förhör så dåligt då faller ju allt annat "experten" säger.... Så, LP är rak och konsekvent och därmed trovärdig i frågan. "Experten" trovärdighet är direkt svajig...
Citera
2020-02-22, 13:07
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=7411309

Här kan man höra KP uttala sig på engelska. Inte säker på att det är han som talar eller om det bara är någon skådespelare som utger sig för att vara honom. Men då han stammar lite precis som i den svenska intervjun utgår jag ifrån att det verkligen är KP som talar. Men han berättar att teknisk bevisning är säkrad, att vittnen förhörts. En mix av gamla och nya saker som ligger till grund för den slutsats han bygger på.

Han tar sig större friheter att uttala sig på engelska än på svenska och avslöjar enligt mig mer intressanta saker.
Ja, "technical evidence secured" och "try to prosecute somebody"

och de gamla vittnen glömmer vad de har sett och kanske går bort

"that's one of the reasons I put a time limit"

Anders Björkman är nu 74 år gammal !
Senast redigerad av 299792458 2020-02-22 kl. 13:15.
Citera
2020-02-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det är media som säger att han har löst fallet. Själv sa han: antingen blir det ett åtal eller läggs undersökningen ner. Och han sa också att han redan nu vet vilken av alternativen det blir.
Allt övrigt om en nära förestående "lösning" har media spekulativt läst in mellan raderna.
Jag tror att alternativet "lägger ner" är det givna. Och anledningen är att de inte kan komma längre. Alla spår är kollade och man kommer fram till att inget talar för att det var ett organiserat dåd och att det då var en ensam gärningsman.
Vad jag själv tror har inte med saken att göra. Detta är vad jag tror han kommer säga senare i vår.

Han kommer att presentera lösningen på mordet så pass långt det nu går efter 34 år. KP sitter på tunga tekniska bevis som leder till SE. Troligtvis är det mordvapnet och kläder som kan kopplas till SE och mordplatsen/Palme. Men visst, eftersom SE är död så kommer det alltid att finnas tvivlare som tror att regeringen mörklägger sanningen, vilket naturligtvis är en absurd tanke. Det som kan kännas lite jobbigt med hela den här utredningen är att gåtan egentligen varit löjligt enkel att lösa. Om polisen arbetat på rätt sätt från allra första början skulle mordet ha varit löst redan 1986.
Citera
2020-02-22, 13:08
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Svårt att ta GW på allvar när det kommer till mordet på Olof Palme faktiskt.

I övrigt tror jag precis tvärtom mot dig. Att Peterson går ut med denna information tyder på att en konspiration är ansvarig för mordet.

Om det hade varit en ensam gärningsman som nu är död hade Peterson inte gått ut med denna information.

Det finns ett syfte med att Peterson gör på det här viset. Han skickar ett budskap till någon. Budskapen är enligt min mening riktad till någon makt utanför Sverige (PKK, ANF, CIA eller annat alternativ).

Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har tänkt mycket på det Anna Hage sagt om Lisbets beteende och uttalanden när AH försökte rädda livet på Palme. T.ex. ska Lisbet flera gånger ha försökt knuffa bort AH från Palmes kropp och sagt något i stil med "Den där lilla, han var dum, det är en buse, det är en otäck människa" o.d. vilket kan tolkas som att hon pratade om Palme?

AH sade nyligen i en intervju att hon än idag hade velat träffa Lisbet Palme och fråga henne varför hon betedde sig som hon gjorde och sade så. Än idag verkar Lisbets beteende skapa grubblerier hos AH, så att hennes agerande kanske inte enbart kan förklaras med att Lisbet var i chock.

Så du är inne på att det var Lisbeth o Mårten som låg bakom dådet?
Citera
2020-02-22, 13:12
Citat:
Ursprungligen postat av pieces
I Nyhetsmorgon blir GW lite frispråkig och nämner att spår från offret eventuellt kan återfinnas i pipans mynning. Den informationen har jag inte sett eller hört förut, men det kanske är vardagsmat för er som kan mer om mordfall. Är detta det tänkbara spår som han inte velat avslöja offentligt? (mtp att det av praktiska skäl är bra om fler än jag är ovetande om denna möjlighet)

Det hörde han bosse Åström säga på efterlyst
Citera
2020-02-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT
Så du är inne på att det var Lisbeth o Mårten som låg bakom dådet?

Lisbet Palmes beteende är rätt gåtfullt men det här är inte rätt att hon skulle ha sagt tror jag:

"Den där lilla, han var dum, det är en buse, det är en otäck människa"

Om det nu är Skandiamannen Stig Engström som åklagaren menar att han kan binda till mordet så tror åtminstone inte jag att det var han som höll i vapnet och sköt. Han är inte ens avlägset lik Christer Pettersson så varför skulle LP ha pekat ut Pettersson? Att LP var inblandat självt tror jag inte på.
Citera
2020-02-22, 13:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pieces

Under senare år har han pratat om att det finns en speciell sak som kan avslöja mördaren. Han ville inte säga vad. Men i nåt inslag sa han till mån i PU att han skulle berätta för honom off cam.

Häromdagen nämner han plötsligt detta med baksug och spår från offret på vapnet. Så jag utgår från att det är detta han avsett hela tiden.

Men LGWP vet inte vad KP har.
Citera
2020-02-22, 13:18
Medlem
spacesubs avatar
Om gärningsman är i livet och snaran dras åt här är det betydande risk för suicid.
Att de skulle riskera det låter inte troligt, eller? Hur hanteras sånt?
Citera
2020-02-22, 13:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Han kommer att presentera lösningen på mordet så pass långt det nu går efter 34 år. KP sitter på tunga tekniska bevis som leder till SE. Troligtvis är det mordvapnet och kläder som kan kopplas till SE och mordplatsen/Palme. Men visst, eftersom SE är död så kommer det alltid att finnas tvivlare som tror att regeringen mörklägger sanningen, vilket naturligtvis är en absurd tanke. Det som kan kännas lite jobbigt med hela den här utredningen är att gåtan egentligen varit löjligt enkel att lösa. Om polisen arbetat på rätt sätt från allra första början skulle mordet ha varit löst redan 1986.

Det känns mest jobbigt om de släpper en SE-lösning är ju att TP och Filters gärningsbeskrivning är så väldigt svag. Den innehåller logiska hål och problem.

Något vapen har man inte hittat.
Citera
2020-02-22, 13:24
Medlem
spacesubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Lisbet Palmes beteende är rätt gåtfullt men det här är inte rätt att hon skulle ha sagt tror jag:

"Den där lilla, han var dum, det är en buse, det är en otäck människa"

Om det nu är Skandiamannen Stig Engström som åklagaren menar att han kan binda till mordet så tror åtminstone inte jag att det var han som höll i vapnet och sköt. Han är inte ens avlägset lik Christer Pettersson så varför skulle LP ha pekat ut Pettersson? Att LP var inblandat självt tror jag inte på.

Däremot annat vittne som inte är helt olik CP i bl a kroppsbyggnad och hårfärg.
Citera
2020-02-22, 13:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacesub
Om gärningsman är i livet och snaran dras åt här är det betydande risk för suicid.
Att de skulle riskera det låter inte troligt, eller? Hur hanteras sånt?

Allt KP säger kan enbart tolkas som att GM/ansvarig är död. Han säger att han redan vet om det ska väckas åtal eller utredningen läggas ner tillsammans med presenterad lösning. En åklagare kan inte stp och säga att han ska åtala någon om fem månader, alltså är GM/ansvarig död.

KP är också tydlig med att beskriva ett möjligt scenario där man inte kommer längre, men det inte finns anledning fortsätta undersöka. Man har nåt väga ände.

De nya tekniska bevisen tror jag kan vara småsaker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in