Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-22, 12:21
Medlem
spacesubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det enda du åstadkommer med HLR på en skottskadad är att öka blodutflödet, något som uppenbart inte är önskvärt och inte korrekt.
Palme hade ett ingångshål i ryggen och ett utgångshål i bröstet så en bra början är där för att stoppa blodflödet.

Det du inte tycks förstå är att Palmes blodförlust troligen inte var via ingång/utgångshål utan av blödningar av skador på inre organ.
Citera
2020-02-22, 12:28
Medlem
elysons avatar
Nån som vet nåt om det Fyrisåns magnetfiskare hittade i somras, augusti-september? En revolver, eller två - var det bara lek? Uppsala = Sydafrikaspåret.
Citera
2020-02-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Anstiftan till mord eller medhjälp till mord är de två brottsåtal jag kan tänka mig, de saknar preskriptionstid. Nordcypern saknar utlämningsavtal med Sverige tror jag, men ej säker.
Får se om han är en inblandad, men när två vägar leder till samma ö börjar man undra.

Inte nödvändigtvis. Det finns inget offentligt som stöder det du anger. Han kan ha befunnit sig i periferin men ändå haft uppgifter som för utredningen framåt.

Underlåtenhet att avslöja brott - Lawline 2019-07-31
Citat:
Om man underlåter sig att anmäla ett pågående brott kan man dömas för underlåtenhet att avslöja brott enligt 23 kap 6 § brottsbalken . Man behöver bara anmäla ett pågående brott under förutsättning att anmälan kan göras utan fara för dig eller din familj.

Underlåtenhetsbrottet aktualiseras enbart för vissa brott, typiskt sett grövre brott såsom misshandel och mord. Det ska finnas stadgat i lagtext att underlåtenhet att avslöja ett visst brott kan innebära ansvar enligt 23 kap 6 § brottsbalken för att underlåtenshetsbrottet ska kunna aktualiseras.
Källa: https://lawline.se/answers/underlatenhet-att-avsloja-brott
Citera
2020-02-22, 12:38
Medlem
godhetsapostelns avatar
1. fel ålder
2. karaktärisktiskt utseende (som ingen skulle ta fel på) tex. de som såg mördaren
3. Stämplar ut 1 minut innan han skall mörda sveriges statsminister (han är i och för sig lite lik stickan och kanske hade planen "timad och klar").
4. Även om ingen lagt märke till denna beiga gubbe på mordplatsen så är ju hans iaktagelser väldigt bra och borde rimligtvis betyda att han var där....

Hade han nu mordvapnet i byrålådan, ja då skall jag ompröva honom...
Citera
2020-02-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns ingen som kan minnas allting.

Återpostar ett tidigare inlägg av mig. Om du är intresserad.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Eftersom du nu håller på att läsa den boken kommer du snart fram till detta. Återfinns mot slutet i boken om jag minns rätt. Men jag orkar inte leta fram exakt sida nu.

Tackar, jag är alltid intresserad av vad du skriver. Det där är ju inget annat än sensationellt och får mig att undra varför det tydligen sällan lyfts fram i diskussionerna kring HH.
Citera
2020-02-22, 12:45
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Här ska man nog fråga sig om det var tack vare mordet eller någonting annat som fick Reagan att bjuda in ''skosulan''.

Vi måste komma ihåg att HH också blev inbjuden till ett personligt besök i Vita Huset efter att blivit entledigad från sitt utredande. Det kan inte uteslutas att detta hänger ihop.
På Jalla.se kan du läsa om att sverige även fick tillgång till USA's modernaste ubåtsförsvar direkt efter Palmes död. IC hade antagligen bra kontakter med väst.
Citera
2020-02-22, 12:49
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
1. fel ålder
2. karaktärisktiskt utseende (som ingen skulle ta fel på) tex. de som såg mördaren
3. Stämplar ut 1 minut innan han skall mörda sveriges statsminister (han är i och för sig lite lik stickan och kanske hade planen "timad och klar").
4. Även om ingen lagt märke till denna beiga gubbe på mordplatsen så är ju hans iaktagelser väldigt bra och borde rimligtvis betyda att han var där....

Hade han nu mordvapnet i byrålådan, ja då skall jag ompröva honom...
Jag måste skratta åt det där, godhetsaposteln

Men min upplevelse av Stig Engström är lika med min upplevelse av Anna Hage. Det här är två personer som anländer mordplatsen en minut (eller 30 sekunder) efter mordet, men tror de är där 1 sekund efter mordet.
Senast redigerad av 299792458 2020-02-22 kl. 12:53.
Citera
2020-02-22, 12:50
Bannlyst
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=7411309

Här kan man höra KP uttala sig på engelska. Inte säker på att det är han som talar eller om det bara är någon skådespelare som utger sig för att vara honom. Men då han stammar lite precis som i den svenska intervjun utgår jag ifrån att det verkligen är KP som talar. Men han berättar att teknisk bevisning är säkrad, att vittnen förhörts. En mix av gamla och nya saker som ligger till grund för den slutsats han bygger på.

Han tar sig större friheter att uttala sig på engelska än på svenska och avslöjar enligt mig mer intressanta saker.
Citera
2020-02-22, 12:53
Medlem
Det här som Fredrik Sjöshult skrev för fyra dagar sen känns betryggande, eller vad tycker ni?

En lugn och sansad åklagare med Krister Peterssons tyngd skulle aldrig utlova en lösning på mordet under våren om han inte var säker på sin sak. Nu finns det ingen återvändo.
Han kommer att sammanfatta skuldfrågan i ett beslut som inte ska gå att ifrågasätta. Han måste också presentera utredningsmaterialet som övertygat honom inför beslutet.

Hans åklagarheder sätts nu på spel och det finns inget som talar för att han kommer att göra något förhastat och ogenomtänkt. Peterssons löfte om en lösning är inte något hastigt påfund – han har gett uttryck för sin optimism i flera intervjuer under senare år och redan för ett år sedan slog han fast att han trodde att mordet skulle gå att lösa.

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/svaret-pa-palmegatan-blir-sannolikt-misstankt-avliden/
Citera
2020-02-22, 12:57
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Skulle CGÖ-spåret vara det som KP anför så skulle IG kunna vara en intressant anstiftare att åtala, som dessutom är i livet.

Han lär nog kvittra i så fall med tanke på hur nervös han var.
Citera
2020-02-22, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=7411309

Här kan man höra KP uttala sig på engelska. Inte säker på att det är han som talar eller om det bara är någon skådespelare som utger sig för att vara honom. Men då han stammar lite precis som i den svenska intervjun utgår jag ifrån att det verkligen är KP som talar. Men han berättar att teknisk bevisning är säkrad, att vittnen förhörts. En mix av gamla och nya saker som ligger till grund för den slutsats han bygger på.

Han tar sig större friheter att uttala sig på engelska än på svenska och avslöjar enligt mig mer intressanta saker.

Ingen tvekan om det, "technical evidence secured".
Citera
2020-02-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Ingen tvekan om det, "technical evidence secured".

Mordvapen, fotografier, bandinspelningar av kommunikationer, ny metod för DNA-analys.

Finns flera möjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in