2020-02-19, 22:12
Medlem
Legerdemains avatar
Vad gör ungerskan svårare respektive lättare än andra språk?

Här kommer en fråga som riktar sig till alla som talar eller på något sätt är intresserade av det ungerska språket: vad tycker ni gör ungerskan svårare respektive lättare än andra språk? Vad tror ni utgör de största hindren för andra som studerar det? Vad kan klaras av på kort tid?
Citera
2020-02-19, 22:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Här kommer en fråga som riktar sig till alla som talar eller på något sätt är intresserade av det ungerska språket: vad tycker ni gör ungerskan svårare respektive lättare än andra språk? Vad tror ni utgör de största hindren för andra som studerar det? Vad kan klaras av på kort tid?

Det är baserat på en helt annan språkgren så det är mycket svårare att lära sig ungerska än dom flesta andra europeiska språken. Ungerskan är besläktad med finskan.
Citera
2020-02-19, 22:28
Medlem
sadloudmouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är baserat på en helt annan språkgren så det är mycket svårare att lära sig ungerska än dom flesta andra europeiska språken. Ungerskan är besläktad med finskan.

Helt korrekt. Ungerska, Finska och Estniska har ingen koppling till andra språk i Europa. De hör till den Finsk-Urgiska språkgrenen. (https://is.gd/UzfNjE). Finska gör, till skillnad från svenska på vart ett objekt befinner sig. Ordet fot böjs olika i finska om den befinner sig ovanpå ett bord, under nämnda bord, bakom bordet eller i en pjäxa. Gör det verkligen svårt att lära språket.
Citera
2020-02-19, 22:58
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Jag är fullt medveten om att ungerskan inte är besläktad med de indoeuropeiska språken.

Ordförrådet kan personer med dåligt minne vara ett skäl att betrakta ungerskan som ett svårt språk. En rolig detalj, dock: när det gäller ett språk som ungerska hör man nästan ingenting annat än att det främmande ordförrådet skulle göra språket svårt att lära sig. Detta hör man dock sällan om andra språk som talas utanför vår kontinent. Jag har exempelvis aldrig hört någon japanskstuderande påpeka något liknande om japanskan.

Citat:
Ursprungligen postat av sadloudmouth
Helt korrekt. Ungerska, Finska och Estniska har ingen koppling till andra språk i Europa. De hör till den Finsk-Urgiska språkgrenen. (https://is.gd/UzfNjE). Finska gör, till skillnad från svenska på vart ett objekt befinner sig. Ordet fot böjs olika i finska om den befinner sig ovanpå ett bord, under nämnda bord, bakom bordet eller i en pjäxa. Gör det verkligen svårt att lära språket.

Finskan och ungerskan saknar, till skillnad från svenskan, prepositioner.

För att säga ”på bordet” och ”i pjäxan” säger man bordetpå och pjäxani i finskan och ungerskan.

Jag kan inte se vari det svåra med detta ligger heller, mer än att det kan kännas en smula bakvänt i början.
Citera
2020-02-19, 23:24
Medlem
Citat:
Jag är fullt medveten om att ungerskan inte är besläktad med de indoeuropeiska språken.

Ordförrådet kan personer med dåligt minne vara ett skäl att betrakta ungerskan som ett svårt språk. En rolig detalj, dock: när det gäller ett språk som ungerska hör man nästan ingenting annat än att det främmande ordförrådet skulle göra språket svårt att lära sig. Detta hör man dock sällan om andra språk som talas utanför vår kontinent. Jag har exempelvis aldrig hört någon japanskstuderande påpeka något liknande om japanskan.

För att säga ”på bordet” och ”i pjäxan” säger man bordetpå och pjäxani i finskan och ungerskan.

Jag kan inte se vari det svåra med detta ligger heller, mer än att det kan kännas en smula bakvänt i början.

Ja, så är det. Svenskans prepositioner är faktiskt mer ologiska än finskans kasus, eftersom de inte styrs av regler på samma tydliga vis.
Ungerskan har fler kasus än finskan och finskan har väldigt många låneord från svenskan så jag gissar att ungerskan är svårare för en svensk.
Ungerskan och finskan är f ö inte alls lika även om språken är släkt på långt håll.
Citera
2020-02-19, 23:26
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Ja, så är det. Svenskans prepositioner är faktiskt mer ologiska än finskans kasus, eftersom de inte styrs av regler på samma tydliga vis.
Ungerskan har fler kasus än finskan och finskan har väldigt många låneord från svenskan så jag gissar att ungerskan är svårare för en svensk.
Ungerskan och finskan är f ö inte alls lika även om språken är släkt på långt håll.

Jag vet. Det är tusentals år mellan dem. De har dock liknande grammatisk uppbyggnad.

Talar du något av dessa två språk?
Citera
2020-02-20, 00:28
Medlem
Citat:
Jag vet. Det är tusentals år mellan dem. De har dock liknande grammatisk uppbyggnad.

Talar du något av dessa två språk?

Finska, men inte särskilt bra. Ungerska vet jag inte så mycket om mer än det avlägsna släktskapet med finskan.
Citera
2020-02-20, 01:02
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:

Ja det torde vara allom bekant att vi använder prepositioner istället för kasus i svenskan.
Citera
2020-02-21, 17:10
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Ja det torde vara allom bekant att vi använder prepositioner istället för kasus i svenskan.

Vad ville du ha sagt med detta?
Citera
2020-02-21, 17:50
Medlem
Citat:
Nu när du skriver det så..
Vanligt vis skulle jag tolka det som ett konstaterande.
Men det kan tolkas som ni är dum i huvudet och jag är bättre en er.
Med smilisen blir det inte bättre(ler / hånler?).

Hade jag suttit i fikarummet på jobbet och lyssnat på denna konversation hade jag vetat direkt.
Men med skrivet språk blir det svårare.
Senast redigerad av torba 2020-02-21 kl. 17:59.
Citera
2020-02-21, 17:55
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
vad tycker ni gör ungerskan svårare respektive lättare än andra språk?
Åsikter från en amatör:

1. Svårt att lära sig hur ungersk ordföljd fungerar. Det blir som i svenskan; att invandrare aldrig lyckas uttrycka saker rätt ordning. Fast värre.

2. Pilligt att få rätt på en massa oaspirerade klusiler – varav vissa låter (nästan) likadant; /ty/, /dy/, /gy/ /cs/ …

3. Trots att det är (nästan) samma vokaler som i svenskan, så känns det av nån anledning hopplöst ovant att rabbla dem i ungerska. Märkligt nog tycks det vara omöjligt att få magyarország att flyta på lika snyggt som damfotbollslandslag.
Senast redigerad av JanTaliban 2020-02-21 kl. 17:57.
Citera
2020-02-21, 18:04
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Troligen bara det att ordet "allom" är en gammal kasusform, som var helt naturlig i äldre svenska. Idag skulle vi använda en preposition istället och säga "för alla" eller "till alla".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in