Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Det är baserat på en helt annan språkgren så det är mycket svårare att lära sig ungerska än dom flesta andra europeiska språken. Ungerskan är besläktad med finskan.
Jag är fullt medveten om att ungerskan inte är besläktad med de indoeuropeiska språken.
Ordförrådet kan personer med dåligt minne vara ett skäl att betrakta ungerskan som ett svårt språk. En rolig detalj, dock: när det gäller ett språk som ungerska hör man nästan ingenting annat än att det främmande ordförrådet skulle göra språket svårt att lära sig. Detta hör man dock sällan om andra språk som talas utanför vår kontinent. Jag har exempelvis aldrig hört någon japanskstuderande påpeka något liknande om japanskan.
Citat:
Ursprungligen postat av
sadloudmouth
Helt korrekt. Ungerska, Finska och Estniska har ingen koppling till andra språk i Europa. De hör till den Finsk-Urgiska språkgrenen. (
https://is.gd/UzfNjE). Finska gör, till skillnad från svenska på vart ett objekt befinner sig. Ordet fot böjs olika i finska om den befinner sig ovanpå ett bord, under nämnda bord, bakom bordet eller i en pjäxa. Gör det verkligen svårt att lära språket.
Finskan och ungerskan saknar, till skillnad från svenskan, prepositioner.
För att säga ”på bordet” och ”i pjäxan” säger man
bordetpå och
pjäxani i finskan och ungerskan.
Jag kan inte se vari det svåra med detta ligger heller, mer än att det kan kännas en smula bakvänt i början.