• 1
  • 2
2010-12-07, 22:29
Medlem
Jo här kan jag (och andra) hjälpa till att översätta saker till och från ungerska.
Ni kan också hitta i mig i FRANSKA tråden där jag också hjälper till.

Läser ni något på ungerska eller studerar i Ungern, bara att ställa frågor!
Citera
2010-12-07, 22:35
Medlem
allakans avatar
varför inte bara går in på http://translate.google.com/#hu|sv| ??
Citera
2010-12-07, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allakan
kan bli översatt konstigt grammatiskt, sen så ser den ingen skillnad på synonymer.
Citera
2010-12-07, 23:23
Medlem
Citat:
Skulle du prata ungerska skulle du märka att den översätter helt fel 98% av tiden. Ungerskan är inte uppbyggt på samma sätt som svenska eller engelska, därför förekommer det fel.
Citera
2010-12-08, 08:18
Medlem
allakans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Papper-Eater
kan bli översatt konstigt grammatiskt, sen så ser den ingen skillnad på synonymer.

Citat:
Ursprungligen postat av Fellesh
Skulle du prata ungerska skulle du märka att den översätter helt fel 98% av tiden. Ungerskan är inte uppbyggt på samma sätt som svenska eller engelska, därför förekommer det fel.

var helt omedveten av det så jag drar tillbaka min komentar
Citera
2010-12-08, 16:09
Bannlyst
Citat:
var helt omedveten av det så jag drar tillbaka min komentar
luungt, alla har varit n00bs nån gång.
Citera
2013-04-30, 10:26
Medlem
Lightnights avatar
Bumpar en gammal tråd.

Finns det någon här på forumet som har lärt sig eller håller på att lära sig ungerska? Jag tycker att det verkar vara ett mycket intressant språk. Man hör ju från alla håll att det ska vara jättesvårt att lära sig, men jag har inte lyckats få en överblick av exakt var svårigheterna ligger. Det enda jag har fattat är att det finns många kasus och att ordförrådet är olikt de flesta andra språk.

Finns här någon som skulle kunna ge en liten beskrivning av svårigheterna med lite exempel? Hur funkar verben t ex? Ordföljden? Går det att förstå vad varje kasus har för funktion eller finns det oklarheter för en svensk? Hur lik är den ungerska grammatiken den finska?

Kommer ni på något annat som kan vara intressant att veta får ni gärna skriva det också.
Citera
2013-05-03, 14:02
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Jag tycker att det verkar vara ett mycket intressant språk. Man hör ju från alla håll att det ska vara jättesvårt att lära sig, men jag har inte lyckats få en överblick av exakt var svårigheterna ligger. Det enda jag har fattat är att det finns många kasus och att ordförrådet är olikt de flesta andra språk.

Finns här någon som skulle kunna ge en liten beskrivning av svårigheterna med lite exempel? Hur funkar verben t ex? Ordföljden? Går det att förstå vad varje kasus har för funktion eller finns det oklarheter för en svensk? Hur lik är den ungerska grammatiken den finska?

Kommer ni på något annat som kan vara intressant att veta får ni gärna skriva det också.
Det är som du säger de många kasusen i språket får det att sticka ut. Ungerskan är full av uttrycksfulla, idiomatiska ord och suffix. Den höga mängden vokaler och deras melodiska ljud gör det mycket svårt att tala. Det krävs mycket ansträngning för att lära sig språket och behålla det man lärt sig än de flesta andra språk.

Tycker den här sidan förklarar ganska bra ungerskans och finskans likheter och olikheter. De kan inte förstå varandra och det finns en debatt i Ungern huruvida ungerskan tillhör den finno-ugriska språkfamiljen.
Citat:
But the relationship between Finnish and Hungarian is completely different. It only means that they belong to the same linguistical family, it is at the closest something like how the English language is related to the German language. To recognize a linguistical relationship of this kind requires linguistical expertise and is beyond the competence of a layman.

Neither Hungarian nor Finnish make any difference with the genus, although some pronouns do recognize a difference between persons and non-humans, like Finn. ketä (whom) = Hung. kit, Finn. mitä (what) = Hung. mit. Personal pronouns are similar, Finn. me (we) = Hung. mi, Finn. te (you) = Hung. ti etc. - Differences in numerals are more common, even though they are similar in all Finno-Ugric languages. Especially, in Hungarian and in Vogul the numerals resemble each other. One of the typicalities to all Finno-Ugric languages is that they use nouns in singular after a numeral.

The stress is similar in both Finnish and Hungarian, i.e. the main stress is always on the first syllable, no exception is done even when there is a long second or third syllable, e.g. magyar (read: 'mudyar, not mud'yar), huszár, Aladár ('hoosar, 'Ahludahr, not hoo'sar, Ahlu'dahr). The accent sign in Hungarian (accent aigu) is not a sign for the stress, but only for signifying the length of the vowel, - making it not uncommon for a foreigner to mispronounce Hungarian words or names by setting a stress on a syllable which simply signals the wovel length.

One of the phonetical similarities between Hungarian and Finnish is vowel harmony, met both in Finno-Ugric and Ural-Altaic languages. Words consist of either back or front vowels. Later development in Finno-Ugric languages has slightly violated this harmony because of loan words, but in suffixes it still prevails, words with back vowels append endings or affixes with back vowels and those with front vowels correspondingly with front vowel suffixes, e.g. Finn. elä-köön (long live!) = Hung. é l - j e n, Finn. anta-koon (let him give) = Hung. a d - j o n, Finn. verellä (with blood) = Hung. v é r - r e l, Finn. kala-lla (the fish [has] ..) = Hung. h a l - l a l.

A Finnish speaker, even though he does not understand Hungarian, or vice versa, a Hungarian speaker with no knowledge about Finnish, is charmed by the fact that both in Hungarian and in Finnish the vowels and consonants are evenly distributed, in contrast with Slavic or Germanic languages in which heavily packed groups of consonants could be met. Three successive consonants could be considered as a rarity and in everyday speech one of them is usually removed, "swallowed". Two consonants in the beginning of a word exist only in loanwords, and often their effect is somehow smoothed, like s c o l a in Hungarian i s k o l a, and in Finnish k o u l u. The Slavic k r a l developed in Hungarian to k i r a l y (meaning king).

http://www.histdoc.net/sounds/hungary.html
Citera
2013-05-03, 14:31
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Det är som du säger de många kasusen i språket får det att sticka ut. Ungerskan är full av uttrycksfulla, idiomatiska ord och suffix. Den höga mängden vokaler och deras melodiska ljud gör det mycket svårt att tala. Det krävs mycket ansträngning för att lära sig språket och behålla det man lärt sig än de flesta andra språk.

Tycker den här sidan förklarar ganska bra ungerskans och finskans likheter och olikheter. De kan inte förstå varandra och det finns en debatt i Ungern huruvida ungerskan tillhör den finno-ugriska språkfamiljen.

Intressant. Med tanke på din avatar förmodar jag att du kan ungerska. Har du det som modersmål eller har du lärt dig det i vuxen ålder? Eller har jag fel?
Citera
2013-05-03, 15:05
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Intressant. Med tanke på din avatar förmodar jag att du kan ungerska. Har du det som modersmål eller har du lärt dig det i vuxen ålder? Eller har jag fel?
Jag är andra generations ungrare i Sverige så har växt upp med ungerska som modersmål. Själv kan jag tala av erfarenheter att ungrare som växt upp utan ungerska och ska lära sig detta i vuxen ålder brukar ha problem med grammatiken och uttalat.

Hur kommer det sig att du vill lära dig ungerska? Inte så vanligt så därför jag är intresserad.

Andra kända personer som uttalat sig om ungerskan:
Citera
2013-05-03, 15:57
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Jag är andra generations ungrare i Sverige så har växt upp med ungerska som modersmål. Själv kan jag tala av erfarenheter att ungrare som växt upp utan ungerska och ska lära sig detta i vuxen ålder brukar ha problem med grammatiken och uttalat.

Hur kommer det sig att du vill lära dig ungerska? Inte så vanligt så därför jag är intresserad.

Vet inte riktigt. Tycker bara att det verkar vara så ovanligt och unikt på något sätt. Jag hittade "Colloquial Hungarian" när jag var på biblioteket för någon vecka sedan, och det verkar vara ett bra upplägg för att lära sig språket. Tyvärr har jag i nuläget kanske inte riktigt den tid som krävs för att börja med ett nytt språk, men någon gång ska det bli av
Citera
2013-05-03, 16:00
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Bumpar en gammal tråd.

Finns det någon här på forumet som har lärt sig eller håller på att lära sig ungerska? Jag tycker att det verkar vara ett mycket intressant språk. Man hör ju från alla håll att det ska vara jättesvårt att lära sig, men jag har inte lyckats få en överblick av exakt var svårigheterna ligger. Det enda jag har fattat är att det finns många kasus och att ordförrådet är olikt de flesta andra språk.

Kan tyvärr inte ungerska men har läst en nybörjarkurs en gång. Ett spännande språk med dessa ändelser. Lite legobyggande. Och vackert är det (en klyscha man drar till med när man gillar ett språk).
Jag gillar Teach yourself-serien och kan rekommendera den ungerska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in