2020-02-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Risk för att avslutet angående Palmemordet blir någon form av antiklimax. Får hoppas att mordvapnet är hittat och att det på något sätt binder gärningsman till mordet.

Eller ett självmordsbrev som får offentlighet 20 år efter mördarens död?
2020-06-26 Stig Engström.....

Jajamensan. Jag är rätt säker på att detta inte är Skandiamannen. ett annat säkert teclen; GW är nästan aldrig fel ute- och han verkar heller inte stämma in i lovkåren.

Varför skulle en stackars farbror gå och skjuta Palme? Det finns ingenting att vinna på detta, enbart saker att förlora, leva i rädsla.

Efter att ha gjort en sådan stor grej, så skulle en "vanlig" människa - som Skandiamannen, implodera av ångest, skuld, paranoia. Det verkar inte vara så med denna mannen. Han verkar ha klarat sig fint efter mordet.
Citera
2020-02-20, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jajamensan. Jag är rätt säker på att detta inte är Skandiamannen. ett annat säkert teclen; GW är nästan aldrig fel ute- och han verkar heller inte stämma in i lovkåren.

Varför skulle en stackars farbror gå och skjuta Palme? Det finns ingenting att vinna på detta, enbart saker att förlora, leva i rädsla.

Efter att ha gjort en sådan stor grej, så skulle en "vanlig" människa - som Skandiamannen, implodera av ångest, skuld, paranoia. Det verkar inte vara så med denna mannen. Han verkar ha klarat sig fint efter mordet.

Jag får inte det ihop med S.E av den anledningen att det låter helt osannolikt att S.E skulle ha fixat detta på egen hand. Visst kunde han ha sett makarna Palme när han var ute och åt men sedan?

Rusat ut i sista sekund med ett vapen i handväskan, nåja tydligen hade han hunnit tala med vakten på Skandia en stund, och därefter stött på makarna Palme. Makarna Palme hade dessutom gått över till andra sidan av Sveavägen efter att ha talat med sonen och sonens sambo en stund. Hur i hela friden skulle S.E på något sätt kunnat få till det med den sekundprecisionen? Om det var helt oplanerat så är det en slump som är helt otrolig.

Om det nu var fler inblandade i en komplott med S.E som GM varför söker då S.E självmant upp polis, tidningar och f-n och hans moster för att berätta vad han hade varit med om?

Det måste vara en synnerligen illa vald GM som beter sig på det sättet.

Nog kan S.E ha varit på mordplatsen, det är väl t.o.m sannolikt, men han ville göra sig märkligare än vad hans roll i sammanhanget egentligen var. Det är min tanke.
Citera
2020-02-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Det måste vara en synnerligen illa vald GM som beter sig på det sättet.

Nog kan S.E ha varit på mordplatsen, det är väl t.o.m sannolikt, men han ville göra sig märkligare än vad hans roll i sammanhanget egentligen var. Det är min tanke.

Mycket tyder på att det inte var ett planerat dåd vilket gör att SE av den anledningen blir en möjlig kandidat. Men SE är ju knappast urtypen för en statsministermördare. Tycker inte att han verkar ha tillräckligt starka skäl och han har lite för mycket att förlora. Samtidigt finns oklarheter kring SE:s vittnesmål som bidrar till misstankarna. Att han såg vittnet LJ på ett sätt som inte verkar rimligt utifrån vad han säger att han befunnit sig t ex.

Överlag så verkar CA rent intuitivt som en mer rimlig kandidat personlighetsmässigt och med ett mer rimligt motiv.
Citera
2020-02-20, 21:49
Medlem
artfulwelters avatar
Citat:

Haha va? Han förtidspensionerade sig och sedan tog han livet av sig.
Citera
2020-02-20, 21:50
Medlem
artfulwelters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Överlag så verkar CA rent intuitivt som en mer rimlig kandidat personlighetsmässigt och med ett mer rimligt motiv.

Men han kan inte knytas till platsen. Det kan SE och därför är han 10 000 gånger bättre som kandidat än någon annan hypotetisk person som inte ens har varit där.
Citera
2020-02-20, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av artfulwelter
Men han kan inte knytas till platsen. Det kan SE och därför är han 10 000 gånger bättre som kandidat än någon annan hypotetisk person som inte ens har varit där.

Inte mordkvällen, men CA hade väl inget alibi heller? Dessutom bodde han väl inte så långt från mordplatsen och han rörde sig i området regelbundet vad jag har förstått. Att han ägde en revolver av rätt sort som han gjorde sig av med gör honom inte mindre intressant. Tycker nog att både SE och CA är på top 5 listan av kandidater i alla fall, men har svårt att ranka dom inbördes.
Citera
2020-02-21, 02:21
Medlem
Citat:

Han gick ju enligt exfrun snabbt ned sig i ett alkoholmissbruk efter mordet. Detta ledde till en skilsmässa och självmord..

klarat sig fint vet jag inte?

Det är också lite besvärande med att han hatade Palme och befann sig på just själva mordplatsen vid exakt rätt tidpunkt för mordet. Och att han lämnat oriktiga vittnesuppgifter, det går inte att komma ifrån.

Men han framstår ändå inte riktigt som en kallblodig mördare som iskallt i stundens ingivelse het oplanerat drar fram en revolver och skjuter två personer i ryggen..
Senast redigerad av Macke85 2020-02-21 kl. 02:26.
Citera
2020-02-21, 07:19
Medlem
Att Skandiamannen kände någon som ägde skjutvapen är sen knappast unikt för någon i den övre medelklassen i Stockholm vid den här tiden, det gjorde nog alla.
Citera
2020-02-21, 11:50
Medlem
Jag har nog alltid trott att det var nåt större som låg bakom mordet alltså nån sorts komplott
välorganiserat.
MEN ju längre tiden gått så har jag tvekat mera med flera inblandade borde nån ha läckt osv.
Som ensam gärningsman kan mycket väl SE passa in .
Jag har i vart falla ALDRIG trott att CP var mördaren han tor jag inte var kapabel till nåt sånt
ingen vapen vana inget som egentligen knyter honom till platsen osv
Lisbeths vittnesmål är ju helt värdelöst säger inget egentligen.

Det finns faktiskt mycket som talar för att det kan ha varit SE även om det är lite märkligt om han gick omkring med ett vapen på sig bara sådär.
Det måste verkligen ha varit slumpen som gjorde honom till mördare isåfall,
MEN han hade vapenvana hatade Palme är knyten till platsen att inget annat vittne såg honom där kan ju bero på att han snabbt flydde
Hans signalement verkar stämma rätt bra .
Att hans liv efter mordet gick helt åt fel håll behöver inte ha med mordet att göra MEN inte otänkbart han gjorde Sverige en tjänst tyckte han själv.
MEN eftersom ingen visste att det var han så fick han ingen cred för det
Snarare tvärt om och skulden och rädslan för att bli avslöjad tog helt över handen
Inte alls orimligt om det var så,
Jag tror mycket mer på Stig som gärningsman än på CP det är ett som är säkert.

Givetvis finns även sånt som talar emot att det var Stig men för mig är han en ganska trolig gärningsman.
Jag har dock inte läst boken.
Citera
2020-02-21, 14:46
Medlem
vinbras avatar
Kan Skandiamannens virriga utsaga om att han placerade Palme i framstupa sidoläge efter skotten ha att göra med att han var medveten om att han vidrört Palme när han sköt honom, och därmed sannolikt lämnat fingeravtryck/DNA?
Citera
2020-02-21, 15:26
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Kan Skandiamannens virriga utsaga om att han placerade Palme i framstupa sidoläge efter skotten ha att göra med att han var medveten om att han vidrört Palme när han sköt honom, och därmed sannolikt lämnat fingeravtryck/DNA?
Det är ju klart att det är möjligt. Sedan om just det var i hans tankar då kan man fråga sig. KP kanske har utrett om han faktiskt placerade Palme i framstupa sidoläge eller om det är en lögn.
Citera
2020-02-21, 16:54
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det är ju klart att det är möjligt. Sedan om just det var i hans tankar då kan man fråga sig. KP kanske har utrett om han faktiskt placerade Palme i framstupa sidoläge eller om det är en lögn.

Det är ju upplagt för en långfilm om allt detta, med premiär om ett par år. Titeln är redan klar (Skandiamannen) men vem kommer spela honom? Och så gärna späckat med sköna biroller med folk som spelar sig själva, som Kvartoft och GW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in