Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Detta tolkar jag som att du inte har några relevanta invändningar mot det övriga i inlägget du besvarade och numera accepterar exempelvis att hockeyklubban är resultatet av etablerad vetenskap. Du är isf unik bland förnekare, som faktiskt går att få att ändra uppfattning efter vad vetenskap visar. Tumme upp!
Jag skrev att "om man nu" , det är inte riktigt samma sak
1: Mitt primära bekymmer är att jag inte köper hysterin, skuld och skambeläggandet - vi (jag) har hört alarm om diverse undergångar av planeten sedan jag var liten, men likt förbannat är vi fortfarande här.
2: den måttliga uppgång av medeltempen (knappt 1 grad på 70år) tror jag beror på att befolkningen har ökat, med vad det nu för med sig, naturliga variationer mellan istider samt att omloppsbanan runt solen förändrats en aning.
3: jag köper inte Co2 argumentet, såvitt jag förstår är mängden vattenånga en faktor som har långt större påverkan än den lilla mängden Co2 i atmosfären, varav utav i sin tur ungefär 5% tillskrivs "mänsklig påverkan"
Sedan blir den här typen av diskussioner alltid enkelriktad, eftersom alla som följer massan
vet ju att de har rätt och att andra som ifrågasätter, per definition är foliehattar, förnekare och dåligt pålästa - själv vet jag av erfarenhet att grupptillhörighet ofta är det största självbedrägeriet.
Däremot är jag mycket orolig för miljön, med allt som dumpas i haven och naturen!