2020-02-20, 20:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Nej inte jag men säkert en del andra. Problemet är att SD då skulle förlora till högerblocket eftersom många SD anhängere är hardcore höger.
Du har fullständigt missuppfattat de senaste 20 åren inom svensk politik.
2020-02-20, 20:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
OK, ganska mycket en tillbakagång till läget i Novus för december. I januari tappade SD förstaplatsen. Så det kanske finns lite mer soppa i tanken för höstens uppgång ändå. Man kommer ju några mil på reserven.

Det här SD/S-kriget om förstaplatsen känns dock som en visa man börjar kunna nu, inte så jätteintressant längre. Jag går faktiskt numera rakt på jumboplatserna för att se hur det går för L och MP. Eftersom det ena är sprunget ur det andra för 40 år sen vore det helt obeskrivligt skönt och rätt om båda åkte ut samtidigt. Men det är väldigt olika bud om hur de ligger till. Novus har dem högre än de flesta tror jag.

Det är klart att SD ska kunna diskutera alla sakfrågor, men det är viktigt att det görs på SD:s villkor och att man inte bekräftar nyvänsterns världsbild genom att spela på deras planhalva.

Sd är en folkrörelse mot massinvandring, men till paketet hör även att man är lika mycket en folkrörelse mot PK 2.0 och allt som hjärntvättade woke-människor gör och säger – inte minst deras vidriga nyspråk. Att vakna varje morgon och ägna dagen åt att tillsammans hata sönder woke-packet är ett av folkrörelsens bränslen och enande klister.

På ett plan ska populistisk/nationalistisk höger förvisso tacka sin lyckliga stjärna för att woke-skiten existerar. Den har splittrat vänstern och den har drivit miljoner och åter miljoner vanliga arbetar- och medelklassväljare i västländer rakt i famnen på allt från Trump till SD genom att göra vänstern oaptitlig för vanligt folk. Något som nu t o m vänsterpartiet har insett och därför vill Dadgostar tona ner woke-profilen. Där har Sverige faktiskt lyckats bra med ogräsbekämpningen. Värre är det i t ex USA med alla dessa stolpskott som skriver ut pronomen (she/her) i sina Twitterbios och deras repressiva, nypuritanska mentalitet. Den har gjort det skvatt omöjligt att vaska fram en presidentkandidat som både tilltalar vanliga hederliga knegare och samtidigt passerar woke-packets nitiska renhetstest.

Just därför ska man till varje pris undvika att appropriera och vapenisera deras verktyg och ordbok, om man inte vill att högern ska sugas ner i samma mentala slukhål och implodera. Min första tanke när jag ser t ex scientologi är liksom inte "åh vilket användbart system för manipulation, kontroll och nedbrytning, jag ska genast starta en egen toksekt och lura in alla i Crispologins spindelnät!" Två fel gör inte ett rätt. Skiten ska naturligtvis bekämpas. Svaret på "wääh wääh bruna kroppar" är inte "wääh wääh vita kroppar", svaret är en stor, grönbrun och grynig snorloska (gärna med smittsamma virus i) rakt i ansiktet med sån kraft att aset åker in i väggen. Legitimera aldrig woke. No pasaran. Praktisera anti-invandring, anti-elit, anti-woke.
Brinnande hat tilltalar nog inte den kvinnliga halvan av valmanskåren, även om sådant kan ha sin tid och plats (närmare Finspång).

Sunt förnuft tilltalar alla. Genus är ett ord med den innebörd det har, och vi äger det ordet. Vänstern äger endast sitt luftslott.
2020-02-20, 20:35
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du har fullständigt missuppfattat de senaste 20 åren inom svensk politik.

Inte bra att vara för självsäker när det gäller sådant här.

Skulle SD få någon makt så måste de bestämma väg, i takt med att de växer så ställs det högre krav att man visar vad man vill. Och då uppstår problem att ena den splittrade och lätt sargade gruppen som röstar på partiet. Det är för mig en stor bedrift att det fungerat så väl hittills, jag är imponerad. Bara i den hör tråden finns det riktigt röda pojkar och extremt blå flickor som enas endast i indvandrarfrågan och knappt i den. Vad händer när man slutar känna sig som underdog?

Edit: Tänk på skiten som S sitter i nu. Visserligen en hyfsat homogen väljargrupp som vart med förr men helvete vad de måste anpassa sig hela tiden. Skulle SD's anhängare stå ut med det?
Senast redigerad av greta75 2020-02-20 kl. 20:42.
2020-02-20, 20:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Skulle SD få någon makt så måste de bestämma väg, i takt med att de växer så ställs det högre krav att man visar vad man vill. Och då uppstår problem att ena den splittrade och lätt sargade gruppen som röstar på partiet. Det är för mig en stor bedrift att det fungerat så väl hittills, jag är imponerad. Bara i den hör tråden finns det riktigt röda pojkar och extremt blå flickor som enas endast i indvandrarfrågan och knappt i den. Vad händer när man slutar känna sig som underdog?

Edit: Tänk på skiten som S sitter i nu. Visserligen en hyfsat homogen väljargrupp som vart med förr men helvete vad de måste anpassa sig hela tiden. Skulle SD's anhängare stå ut med det?
Du har rätt i att SD som statsbärande parti kommer välja riktning, och det hoppas jag blir folkhemmet. Vi som inte röstar SD får istället agera opposition.
2020-02-20, 20:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
På tal om vad som svänger opinionen så blir man ibland lite överraskad.

När jag nyligen befann mig bland "civilister" i Sverige (ängslig medelklass) så tog man lite försiktigt upp: (FB) Invandrargäng misshandlar och urinerar på svensk pojke. Men man ville inte riktigt prata om att blattarna pissade på den svenska pojken, förmodligen för att det var för osmakligt. Men alla kände till historien & pratade om det, fast med diverse omskrivningar för att slippa tala klarspråk.

Det som däremot nästan alla kommenterade rent ut, även medelklasskvinnorna, var att man tyckte det var för jävligt att föräldrarna inte kunde tala svenska efter 6 år i Sverige. Kring detta kunde alla enas, även en kärring som jag vet varit mycket PK tidigare.

Så denna händelse kan sannolikt påverka opinionsläget på flera olika sätt.
2020-02-20, 21:38
Medlem
Citat:

Du kan verkligen inte få in huvudet att före detta S- och M-väljare kan komma överens om att bordlägga frågan om skattetrycket ska vara 46 eller 49% tills vi har löst problemet med att främlingar kissar på våra barn? 😅
2020-02-20, 21:39
Medlem
SD har faktiskt blivit mer aktiva den sista veckan. Jag har sett två insända debattartiklar i olika tidningar och det är mycket bra att synas mer. Artiklarna var undertecknade av två personer och den ena var en kvinna....med utländskt klingande namn. Det fanns också en bild på henne. Mycket bra.
Jag har också noterat att SD begärt att chefer för SVT och SR skall kallas upp till kulturutskottet för att diskutera om dessa media är opartiska och huruvida dom färgar rapporteringen. Detta är ju mycket bra. Jag tror inte dom lyckades men denna aktivitet sår ändå frön att kanske ökar misstänksamheten mot media.
Precis så gör ju Donald Trump varje gång han har Trumprallyn. Han till och med pekar mot CNN där dom sitter, lite grovt kanske men det gäller att arbeta in nytt tänk.
Det fanns en tid då jag var godtrogen och litade på att SVT och SR var opartiska och rättvisa, oj oj oj så lurad jag var.
Denna "nedgångsperiod" verkar väldigt bra för SD. Det är inte den vanliga nedgången utan konsolidering. Jag vill ha mer "give them hell"- politik ett tag nu, jag litar inte på att lurige Uffe går till middag med the Jimmie, men vi får se.
2020-02-20, 22:45
Medlem
Haddock93s avatar
https://samnytt.se/video-gang-stampar-flicka-i-huvudet-doda-henne-wallah/?fbclid=IwAR1e3cFvoho2-0pdZ_aPn1nmuOPThPgR-aMKbokf_Rkt4sfqEGKJ00XwuG0

Såg att denna hade 135k delningar, helt galna siffror! Tror den till och med buggar pga överbelastning för nu visar den bara 1 delning.

Måste vara nått rekord för alt-media. SD kan säkert säkert knipa en extra 0,5-1% bara av detta. Tror det allt finns mer av SDs uppgång, bränslet är påfyllt, det kokar verkligen i landet nu.
2020-02-21, 01:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK vilket då innebär att vanliga arbetare i ännu högre grad lämnar (S)kutan, vilken vettig människa vill betala denna typ av "välfärd" Jag kan inte se annat än att sossarna kommer att sjunka ännu mer år 2022. Jag tycker dessutom att 16,6% av kvinnorna låter som ett litet, litet framsteg. Såg lägre siffror för någon månad sedan.

Ja det är synd att SD inte når de yngre kvinnorna, men kvinnor totalt så är det väl fler som säger SD än C och MP tillsammans. Det finns också en stor potential, får SD med sig de unga kvinnorna så närmar de sig ett 30 %-parti.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Lyssnar på en konversation mellan 3 invandrare och en svensk vid lunchbordet. De är alla i medelålder. Där pratar man om hur de tycker att man bör skicka dom till ett fattigt land för bestraffning, och att lärare inte får säga till om något utan barnen bestämmer samt att polisen inte får göra ett skit. Svensken sa att han inte trodde ett skit på att den grova kriminaliteten handlade om fattigdom. En av invandrarna lackade på att de ungdomarna som pissade på killen fick ungdomsvård för nästa gång dödar de någon. Svensken nämnde den videon Samhällsnytt la upp om kvinnomisshandeln och att det var sjukt.

Lite intressant att smyglyssna på hur vanligt folk resonerar, talar lite om vart opinionen är påväg. Så ja, jag tror skötsamma invandrare också tröttnat rejält.

Skötsamma invandrare har alltid haft stor andel SD-are. Bland syrianer, kristna libaneser, serber och kroater är de nog extremt stora.

Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Men det är ju klart sedan länge att sossarna är mitt i en process där de byter väljare. Problemet för sossarna är ju just det att de fortsätter tappa svenska arbetares röster, och att en allt större delen av svenskarna som röstar på dem är pensionärer som röstat på sossarna hela livet. För att bli starkare i yngre grupper kommer sossarna lägga ännu mer energi på identitetspolitik och genus, vilket kommer leda till att de får färre och färre arbetande svenskars röster.
De för inte längre en politik som på något sätt kan attrahera stora, skilda grupper av väljarna, utan får nöja sig med att vara ett stort intresseparti för bidragsberoende invandrare, kvinnor i offentlig sektor, genusvetare osv.

De gör om centerns resa, de har redan bytt ut både medlemmar och väljare. Jag fattar bara inte hur de tror att fem partier, 6 med F!, skall kunna slåss om den radikala vänsterliberala gruppen? Det är max 30 % med de åsikterna som 6 partier skall kämpa om, snart får de konkurrens av Nyans också.
2020-02-21, 01:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Då tror vi olika. För de första 12-15% så gäller det säkert men de sista 10 in kom ju in mer nyligen från olika partier. Min känsla är det bla finns en hel del kränkta m-människor som gått över till SD, gärna den typen som liksom blir kränkta hela tiden av allt möjligt. Om SD vill höja skatter så sparkar de bakut direkt. Samtidigt finns det en massa låginkomsttagare från mitten som blir förbannade om man vill sänka skatterna med M. (fixade felet) Speciellt skattepolitiken kan inte var enkel för SD. Det kommer inte gå att skjuta på allt som rör sig som SD försökt med hittills.

Men idag hade de ett avsnitt i Tankesmedjan där gjorde en grej med Jimmy Åkesson från Bylund's podcast. Man måste ändå säga att Åkesson gjorde en väldigt pinsam insats och trots att Bylund återkommande försökte rädda honom vägrade han fatta vad det handlade om. Lyssna på det och skäms. Han får passa sig också, inte alltid han har järnkoll på vad som händer, Åkesson. Så lättkränkt får han inte vara.

Men SD behöver inte höja skatter, de kan sänka den för alla och återinföra värnskatten, t.o.m. M tyckte ju det var fel att ta bort värnskatten just nu. Och satsa på välfärden. För SD har den enorma migrationsbudgeten att skära i. Och de kan kräva omförhandling av EU-avgiften, och de kan skära i utlandsbistånd till olika islamistiska organisationer och korrupta diktaturer.

Intressant att en vänsterliberal podd är så intresserad av SD och Åkesson och att ni vänsterblivna förfasar er över Jimmie Åkesson. Men SD-are struntar i vad Sveriges radio säger om SD, de är immuna mot propagandan. Åkesson kallade ju P3 för vänsterliberal smörja i direktsändning och en miljon sverigedemokrater jublade.
2020-02-21, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
På tal om vad som svänger opinionen så blir man ibland lite överraskad.

När jag nyligen befann mig bland "civilister" i Sverige (ängslig medelklass) så tog man lite försiktigt upp: (FB) Invandrargäng misshandlar och urinerar på svensk pojke. Men man ville inte riktigt prata om att blattarna pissade på den svenska pojken, förmodligen för att det var för osmakligt. Men alla kände till historien & pratade om det, fast med diverse omskrivningar för att slippa tala klarspråk.

Det som däremot nästan alla kommenterade rent ut, även medelklasskvinnorna, var att man tyckte det var för jävligt att föräldrarna inte kunde tala svenska efter 6 år i Sverige. Kring detta kunde alla enas, även en kärring som jag vet varit mycket PK tidigare.

Så denna händelse kan sannolikt påverka opinionsläget på flera olika sätt.
Det märkliga är ju hur ignoranta stora delar av medelklassen är. Vet flera "bekantas bekanta" som bott här i 20 år utan att kunna mer än halvdan svenska på sin höjd, får hjälp av sina barn med myndigheter etc. Nog för att alla har sitt livspussel, ungar osv. men har man noll koll på omgivningen? Kan även vara så gällande ren allmänbildning eller dagsaktuella händelser, var och varannan verkar missa stora politiska händelser exempelvis, och vet inte ens de kändaste ministrarna. Ibland undrar man över det här med allmän rösträtt..

Förövrigt kan nog ou vara lite förstärkande, om sd är störst mätning efter mätning tar det förhoppningsvis ner "hotbilden" och chocken många känt över sd. Kan 25% av befolkningen rösta så måste/bör det vara en del "normala" också.
Senast redigerad av sweintoo 2020-02-21 kl. 01:54.
2020-02-21, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Skötsamma invandrare har alltid haft stor andel SD-are. Bland syrianer, kristna libaneser, serber och kroater är de nog extremt stora.
Bland iranier är SD mycket större än bland svenskar enligt de få (ovetenskapliga) mätningar som finns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in