2020-02-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
En artikel om att Kina har ändrat sitt sätt att räkna, samt lite om smittovägarna.
https://www.latimes.com/world-nation/story/2020-02-20/chinas-virus-cases-deaths-rise-but-count-revised-again

Verkar aningen diffust:

"They are now discounting cases that came back negative after laboratory tests."

"The reduction in new cases in China was partly a result of health workers ceasing to diagnose patients on the spot, and refinements in the way symptoms were classified /../

Improvements in testing have allowed health workers to better assess those seeking treatment, Wang said."
Citera
2020-02-20, 12:47
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Jag förutsätter att det arbetas med ett känsligare test för COVID19. Skall man ha någon chans att stoppa spridningen kan man inte ha otillförlitliga testkit.

Vi får hoppas på det. Jag skulle gärna se detektorer i som kunde installeras i t ex ventilationssystem, men det är kanske tekniskt omöjligt.
Citera
2020-02-20, 12:54
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Verkar aningen diffust:

"They are now discounting cases that came back negative after laboratory tests."

"The reduction in new cases in China was partly a result of health workers ceasing to diagnose patients on the spot, and refinements in the way symptoms were classified /../

Improvements in testing have allowed health workers to better assess those seeking treatment, Wang said."

Ja det är svårt att få det hela klarlagt. Men det är ju vad det är.
Citera
2020-02-20, 12:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Vi får hoppas på det. Jag skulle gärna se detektorer i som kunde installeras i t ex ventilationssystem, men det är kanske tekniskt omöjligt.

Varför, och vad ska du detektera?
Inomhusluften ska ventileras ut, och inte återanvändas.
Ny luft utifrån är relativt ren efter att ha passerat grov/fin-filter.
Citera
2020-02-20, 12:55
Medlem
Citat:
Att detektera virus i ventilationssystem är nog ganska onödigt eftersom ventilation antingen tar in luft utifrån, där virus inte lär finnas i några smittsamma mängder, eller ventilerar ut luft till utomhusluften, vilket inte heller ger några smittsamma koncentrationer.

Det är inomhusluften som är problemet. Det är därför smittan sprids så snabbt på fartyg, vilket vi nu sett på kryssningsfartyget. Att fartyg är effektiva smitthärdar har man vetat sedan medeltiden, under pestens härjningar.
Citera
2020-02-20, 12:56
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Håller faktiskt med dig och övriga (för en gångs skull haha)
Tråden börjar spåra ut. Jag är intresserad av fakta och spekulationer kring faktan som finns.

Om ett år kanske vi har fakta.
Ska vi sätta tråden på vänt tills dess?
Citera
2020-02-20, 13:02
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Varför, och vad ska du detektera?
Inomhusluften ska ventileras ut, och inte återanvändas.
Ny luft utifrån är relativt ren efter att ha passerat grov/fin-filter.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Att detektera virus i ventilationssystem är nog ganska onödigt eftersom ventilation antingen tar in luft utifrån, där virus inte lär finnas i några smittsamma mängder, eller ventilerar ut luft till utomhusluften, vilket inte heller ger några smittsamma koncentrationer.

Det är inomhusluften som är problemet. Det är därför smittan sprids så snabbt på fartyg, vilket vi nu sett på kryssningsfartyget. Att fartyg är effektiva smitthärdar har man vetat sedan medeltiden, under pestens härjningar.

Ja, min tanke var att detektera om inomhusluften som ventileras ut innehåller någon koncentration av viruset. Att med god säkerhet kunna detektera en tämligen minimal koncentration av det här viruset skulle ju i så fall påvisa ett det finns en smittokälla inomhus t ex på en flygplats. Jag förmodar att det är här den tekniska omöjligheten föreligger.
Citera
2020-02-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Om ett år kanske vi har fakta.
Ska vi sätta tråden på vänt tills dess?

Jag menar inte att vi bara ska diskutera sånt som är bekräftat sant. Men det är skillnad på att diskutera scenarion osv än att skriva
”Har hört att det vad ufo som släppte ut viruset så att de kan ta över jorden sen”
Osv. Jag ser gärna inlägg med olika infallsvinklar och det är mer intressant när man tycker och tror olika men att skriva sånt som ovan förstör mer tycker jag
Citera
2020-02-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Varför ska hon tvingas byta studieort - bara för att hon varit smittad av detta virus?
Finns exakt noll anledning till detta.

Jag uttryckte mig slarvigt. Det var mera en fråga om att man från högskolans sida borde planera för att kunna hjälpa henne om hon vill fortsätta att vara anonym även efter utskrivningen och slippa uppvaktning från massmedia. Ingen kan ju tvinga henne, men eftersom det är allmänt känt att hon studerar vid högskolan i Jönköping kanske hon själv gärna skulle byta studieort om man från lärosätet hjälpte henne.
Citera
2020-02-20, 13:04
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ja, min tanke var att detektera om inomhusluften som ventileras ut innehåller någon koncentration av viruset. Att med god säkerhet kunna detektera en tämligen minimal koncentration av det här viruset skulle ju i så fall påvisa ett det finns en smittokälla inomhus t ex på en flygplats. Jag förmodar att det är här den tekniska omöjligheten föreligger.

Inga problem att detektera ett virus - om det nu är det som man vill göra.

Men, om du ventilerar ett rum effektivt så kommer smittorisken att vara mycket låg.
Självklart måste man även städa effektivt.

Redan idag rör sig alla möjliga virus och bakterier i våra offentliga miljöer.
Senast redigerad av kazangas 2020-02-20 kl. 13:11.
Citera
2020-02-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Har gjort det otaliga gånger i tråden. Då ignoreras man och diskussionen fortsätter ändå. Det finns ett gäng här inne som inte har något intresse för sanningen utan vill sitta och sprida dynga för att leva ut någon form av domedagsfetish. Kanske borde startas en tråd där dessa individer kan få lajva ifred. Så vi andra slipper vara statister i deras fantasier.
Haha, då blir det ju nästan inget skrivet i den här tråden och du måste hänga i den andra. Det är ju liksom de som är oroliga eller rädda som följer detta med intresse, övriga folket sover vidare, till stor del även jag.
Citera
2020-02-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jönköpingspatienten är ingen offentlig person, oavsett hur mycket journalisterna vill att hon ska vara det. Ser jag till mig själv så skulle jag bara vilja åka hem och glömma hela skiten.

Nu struntar ju journalister i om den de vill ha tag på är en offentlig person eller inte. Tjejen i Jönköping, den enda i Sverige som (ännu) varit sjuk i Covid19 är naturligtvis högvilt för massmedia. Att hon vill vara ifred och glömma saknar betydelse för en journalist som ser STORYN framför sig.
Senast redigerad av Tjelovek 2020-02-20 kl. 13:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in