2020-02-19, 21:53
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ov1no8
Jag kunde inte bry mig mindre om vilken nationalitet han har. Inte om han är kriminellt belastad sedan tidigare heller. Men har fått bekräftat av blåljus-personal som varit på platsen att det skall vara killen som satt bakom ratten.

Jag kan givetvis inte bekräfta detta till 100%, då jag inte själv var på plats. Men jag bedömer ändå min källa som vansinnigt trovärdig.
Tyvärr har flera andra med kontakter inom räddningstjänsten sagt att tjejen körde.
Det är det troligaste då det var hennes bil och det tror jag på.
Citera
2020-02-19, 22:00
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Det var flickornas bil och det var således de som körde, somalierna satt bak.
Citera
2020-02-19, 22:04
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men vi alla som varit unga har testat gränserna. Oftast går det bra. Man har tur helt enkelt. Kl 4 om natten kanske man tror att vägen är fri. Man kan köra som man vill. Gasa iväg. Vem har inte gjort det? Väger ligger fri du har ett monster som vill släppas fri genom bara att gasa på pedalen.

Inte så mycket att säga om. Annars än just otur. Sedan visst om föraren varit en mästerförare kanske det kunde undvikits. Men hur många är det vid 21?

Nej men det är ju just det inte är!
Citera
2020-02-19, 22:05
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Jo men vi alla som varit unga har testat gränserna. Oftast går det bra. Man har tur helt enkelt. Kl 4 om natten kanske man tror att vägen är fri. Man kan köra som man vill. Gasa iväg. Vem har inte gjort det? Väger ligger fri du har ett monster som vill släppas fri genom bara att gasa på pedalen.

Inte så mycket att säga om. Annars än just otur. Sedan visst om föraren varit en mästerförare kanske det kunde undvikits. Men hur många är det vid 21?

Vilket visar att prövotiden bör förlängas tills att föraren är 25 och hjärnan har utvecklats klart. Dessa jävla unga idiotförare vars ego är större än Jupiter. Man borde nog inte ens få köra mer än epatraktor i den åldern om man är så korkad.

Och nej. Jag känner ingen sympati för unga dumma förare som testar gränserna. Testa gränser får man göra genom att hoppa bungyjump eller tälta i minusgrader.

Edit: jag vill tillägga att jag naturligtvis inte önskar att unga dumma förare ska omkomma. Det som hänt är mycket tragiskt. Men ungdom och dumhet och övermod i trafik är inget jag anser förmildrande.
Senast redigerad av Frixy 2020-02-19 kl. 22:12.
Citera
2020-02-19, 22:05
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ov1no8
Fast det verkar inte vara så enkelt. Då jag hört från en säker källa att det var killen som körde bilen.
Det som den oerhört trovärdige skribenten "Timeout" 👍 skriver bör stämma, och det finns bl.a. bildbevis där det framgår att ena handen på personen vid förarplatsen inte hör till somaliern AW utan den bör höra till den mer ljushyade systern EU med bosnisk etnicitet.

Rubriceringen om grov vårdslöshet i trafik kommer inte att leda till någon offentliggjord FU då ingen person finns i livet att åtala för vållande till annans död.

Det inträffade är givetvis oerhört smärtsamt för alla anhöriga och närmast berörda, men man kan skänka en tanke till att ett fullödigt konsekvenstänk ofta inträder först i 23-25 årsåldern. I det här fallet bjöds det inte på någon minnesvärd läxa att tänka på utan utfallet blev det oåterkalleligt värsta tänkbara.
Citera
2020-02-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tyvärr har flera andra med kontakter inom räddningstjänsten sagt att tjejen körde.
Det är det troligaste då det var hennes bil och det tror jag på.

Du får tro på precis vad du vill. Och så vitt jag sett så är det en som säger sig ha kontakter inom räddningstjänsten som bekräftar att det är så. Om det är mer sanning än vad jag har hört kan jag varken dementera eller bekräfta, men förstahandsinformation från person som befann sig på olycksplatsen ser jag som mer övertygelse än att någon känner någon med en hög befattning på räddningstjänsten.
Citera
2020-02-19, 22:11
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Viltolyckor är ett gott exempel på när oturen är framme. Finns gott om både allvarliga skador och dödsfall där större vilt från en sekund till en annan dyker upp framför bilen.
Likaså sjukdomsfall som inträffar under färd.

Generellt är det dock missbedömningar och en övertro på sin egen förmåga och bil som orsakar olyckor.

Oftast finns varningsmärken där viltet har sina stråk. Bara att sakta ner farten och hålla ögonen öppna och scanna av vägrenarna så minimeras risken väsentligt. Vad gäller sjukdomsfall så kommer dom nog aldrig att gå att komma ifrån men dom torde vara en försvinnande liten del av krockar och dikeskörningar med döda som resultat.
Citera
2020-02-19, 22:14
Medlem
Vågar tyvärr inte klicka på bilden! Ni som sett den, är bilden suddig?
Citera
2020-02-19, 22:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Nej men det är ju just det inte är!

Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Vilket visar att prövotiden bör förlängas tills att föraren är 25 och hjärnan har utvecklats klart. Dessa jävla unga idiotförare vars ego är större än Jupiter. Man borde nog inte ens få köra mer än epatraktor i den åldern om man är så korkad.

Och nej. Jag känner ingen sympati för unga dumma förare som testar gränserna. Testa gränser får man göra genom att hoppa bungyjump eller tälta i minusgrader.

Edit: jag vill tillägga att jag naturligtvis inte önskar att unga dumma förare ska omkomma. Det som hänt är mycket tragiskt. Men ungdom och dumhet och övermod i trafik är inget jag anser förmildrande.

Jo säger inget om hur dumt detta är. Det är extremt dumt. Men är man 21 är man liksom odödlig enligt en själv. Det finns inget som kan ta död på dig. Det är så man är i den åldern. Så ja 25 år innan man kan köra kanske inte vore en dum grej. Det är ju rätt många som kör ihjäl sig unga.

Här ytterligare en som det verkar. Fin bil och man har bara pressat pedalen för mycket sett till vad man kan hantera.
Senast redigerad av Zaedrews 2020-02-19 kl. 22:28.
Citera
2020-02-19, 22:30
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Jo säger inget om hur dumt detta är. Det är extremt dumt. Men är man 21 är man liksom odödlig enligt en själv. Det finns inget som kan ta död på dig. Det är så man är i den åldern. Så ja 25 år innan man kan köra kanske inte vore en dum grej. Det är ju rätt många som kör ihjäl sig unga.
I Finland fanns iaf tidigare (vet inte hur det är idag) en regel om att du inte fick köra fortare än 80 km/tim under det första året du hade körkort. Det var tvunget att ha en väl synlig dekal bak i bilen ang detta och det varnade ju samtidigt andra trafikanter om att det var en nybörjare på vägen.
Skulle väl knappast gå att genomföra i Sverige idag när alla känner sig kränkta för nästan ingenting.
Citera
2020-02-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lammets50
Vågar tyvärr inte klicka på bilden! Ni som sett den, är bilden suddig?
Man ser knappt något.
Citera
2020-02-19, 22:32
Medlem
Frixys avatar
Citat:

När jag tog körkort för 25 år sedan var det ett jäkla tjat om just överrepresentationen av förare under 25 i trafikbrotts- och olycksstatistiken på körskolan. Så det var man väl medveten om. Personligen föresatte jag mig då som ung förare att visa att jag INTE skulle falla i den kategorin. Men alltför många unga förare av idag verkar föresätta sig att istället bekräfta statistiken. De befinner sig på ”Peak of mount Stupid” enligt Dunning-Krugers teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in