2020-02-19, 19:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vilka är det som förstår den platta jorden, menar du?
Ingen. Det finns i alla fall ingen som lyckats få fram något evidens för den.
Citat:
Helt saknar evidens?
Ja, tydligen - ingen har i alla fall visat något vettigt.
Citat:
Det faktum att den aldrig ser annat än platt ut, då? Det räknar inte du som någonting som skulle kunna förklaras med att den faktiskt är platt?
Näe, det är ett väldigt dåligt evidens som har falsifierats gång på gång i tråden.
Citat:
Ni är så oärliga i era analyser att man storknar.
Hade vi hållit med dig och dunkat dig i ryggen, då hade vi varit oärliga.
Citera
2020-02-19, 19:27
Medlem
Citat:
Jag tycker mitt exempel med Globen utmärkt visar hur det inte riktigt kan vara jordens kurvatur vi ser på bilden med bron.

Med tanke på att du inte klarar av att räkna ut hur stor människan blir, vad 4 mil blir eller 30 mil blir. Något som man lärde sig på mellan/hög-stadiet. Så är det enda det exemplet duger till är att bevisa din okunskap.
Citera
2020-02-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu diskuterar du som spöktroende, de tror att man inte vill tro att det finns spöken.

Det vore otroligt spännande om det visade sig att jorden är platt, att vi blivit lurade, men du måste kunna visa något vettigt som pekar på att det är så.

Att bara tro på en sak helt utan evidens är inte riktigt min grej. Men det betyder inte att jag inte vill att spöken ska få finnas eller att jag inte vill att jorden ska vara platt.

Jag föreslår att du går tillbaka till skolbänken, inte den på Youtube, utan naturvetenskapligt. Kanske du om några år kan visa oss hur rätt du hade, eller så inser du att du har haft fel.

Är inte det en bra överenskommelse?

Jag håller fast vid att det faktum att jorden alltid ser fullkomligt platt ut, är ett schysst evidens för att den är platt.

Men som sagt, vi kan sluta försöka övertyga varandra. Du har din falsifiering av en platt jord i dina fotografier som visar något annat än vad verkligheten gör, och jag kan inte få dig på några andra funderingar. Klart slut. 🤗
Citera
2020-02-19, 20:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Om jag någonsin åker upp i rymden och ser en rund jord så är jag beredd att släppa idén att den är platt. Får nog vänta tills priserna gått ner lite, bara. 👍
Om du verkligen är seriös så finns det enklare lösningar än att åka upp själv.
Citat:
Studenter skickade upp en kamera med en ballong och plåtade jorden från stratosfären.
https://www.nyteknik.se/popularteknik/sa-har-bygger-du-br-br-din-egen-rymdkamera-6408541

Länkar till det de filmade finns på länken, liksom en beskrivning. Alltså, jag vill verkligen att du ska kunna presentera evidens för din hypotes, eller att du lyckas motbevisa dig själv.

En tusenlapp kostade projektet.
Citera
2020-02-19, 20:00
Medlem
Citat:
Jag håller fast vid att det faktum att jorden alltid ser fullkomligt platt ut, är ett schysst evidens för att den är platt.

Men som sagt, vi kan sluta försöka övertyga varandra. Du har din falsifiering av en platt jord i dina fotografier som visar något annat än vad verkligheten gör, och jag kan inte få dig på några andra funderingar. Klart slut. 🤗

Det är extremt få, om några, människor som anser att ”jorden ser platt ut - alltså är den platt” är ett starkt, om ens något, evidens för en platt jord.

Det är så synd att du inte försöker falsifiera den vetenskapliga modellen om att jorden är rund. För nu agerar du ju som att du faktiskt inte alls är nyfiken, intresserad eller ärlig i dina intentioner med att ta reda på jordens form. Du konstaterar att det ser platt ur och nöjer dig med det.

Kommer det en jobbig fråga konstaterar du: ”jag vet inte”. Det är oärligt. För hade du på riktigt varit intresserad av jordens form hade du ju såklart även försökt förstå HUR den platta jorden fungerar med kartor, årstider, sol/måne, stjärnor, tidszoner etc etc.

Ditt agerande är barnsligt, tramsigt och om du nu är på riktigt EXTREMT naivt. Du kommer för alltid få leva i ovisshet. Sad.
Citera
2020-02-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Det är extremt få, om några, människor som anser att ”jorden ser platt ut - alltså är den platt” är ett starkt, om ens något, evidens för en platt jord.

Det är så synd att du inte försöker falsifiera den vetenskapliga modellen om att jorden är rund. För nu agerar du ju som att du faktiskt inte alls är nyfiken, intresserad eller ärlig i dina intentioner med att ta reda på jordens form. Du konstaterar att det ser platt ur och nöjer dig med det.

Kommer det en jobbig fråga konstaterar du: ”jag vet inte”. Det är oärligt. För hade du på riktigt varit intresserad av jordens form hade du ju såklart även försökt förstå HUR den platta jorden fungerar med kartor, årstider, sol/måne, stjärnor, tidszoner etc etc.

Ditt agerande är barnsligt, tramsigt och om du nu är på riktigt EXTREMT naivt. Du kommer för alltid få leva i ovisshet. Sad.

Jag nöjer mig verkligen inte med att den ser platt ut. Däremot så kombinerar jag den observationen med era tafatta försök att 'bekräfta' en kurva där ingen syns till, samt er oförmåga att erkänna hur en till synes platt jord stämmer alldeles utmärkt överens med idén att den är platt... Och får en rätt klar bild av vad som försiggår här. 👍
Citera
2020-02-19, 20:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag nöjer mig verkligen inte med att den ser platt ut. Däremot så kombinerar jag den observationen med era tafatta försök att 'bekräfta' en kurva där ingen syns till, samt er oförmåga att erkänna hur en till synes platt jord stämmer alldeles utmärkt överens med idén att den är platt... Och får en rätt klar bild av vad som försiggår här. 👍
Snälla. Att du aldrig har sett en solnedgång, att du aldrig har sett en stjärnhimmel från Afrika, att du aldrig sett solen lysa underifrån genom moln, att du aldrig varit på havet och sett land i aktern försvinna medans land kommer fram i fören - Inget av det är evidens för en platt jord.

Det är ungefär lika dumt att tro det som när de inte trodde bakterier fanns för att man inte kunde se dem.
Citera
2020-02-19, 20:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför fortsätter du försöka övertyga mig? Har ju redan sagt att dig och mig emellan så är det spikat. Du och din osynliga kurva vann. Den finns där, du behöver inte oroa dig. 🙏
Det är du som fortsätter babbla på, trots att du gett upp.
Citat:
Ge dig ut i världen och ta fram evidens istället, och återkom när du fixat det.
Citera
2020-02-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ge dig ut i världen och ta fram evidens istället, och återkom när du fixat det.

Tragiska är att han kommer svara med samma mynt och återigen påstå att vi inte har några bevis och så börjar man från början med honom! Otroligt tröttsamt.
Han ska ha eloge dock att han lyckas trolla oss gång på gång...1000 inlägg, samma visa om o om igen. Om ingen svarar dåren så slutar han till slut...
Citera
2020-02-19, 20:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Dagen du inser att saker som försvinner vid horisonten inte är ett bevis för en kurva, är dagen jag slutar posta här. 👍
Vad menar du att det beror på? Du får samma fenomen oavsett vilket håll du tittar åt. Upp några meter och du ser plötsligt längre.

Vad beror det på? Att jorden är platt? Förklara i så fall hur.
Citera
2020-02-19, 20:53
Medlem
Citat:
Vi provar igen med Globen-jämförelsen...

Om jorden vore lika stor som Globen, och du skalas ner till en människa(mikroskopisk nivå, typ) som tar en inzoomad bild mot horisonten, 4 mil bort(vad nu det blir på denna Globstora jord), då menar ni alltså att... Vi ska se Globen tydligt kurva bort från oss? Och när vi sen höjer oss i höjd, då ska vi aldrig mer se till denna tydliga kurvatur, inte förrän 30 mil(vad nu det blir) upp i luften?

Jag vet att ni jättejättegärna vill att det ska vara jordens kurvatur på bilden, det förstår jag... Men kom igen nu?
Om jorden vore lika stor som Globen (110 m i diameter) och du skalas ner som människa till 15,5 mikrometer och använder en nedskalad kamera med ett nedskalat objektiv av samma förstoringsgrad som i originalet och från samma skalenliga position tar en inzoomad bild mot en skalenlig bro (34,5 cm) så kommer du se hur bron kurvar sig bort mot horisonten precis som i originalet, ja.
När du sedan höjer dig till motsvarande 10 000 meters höjd, dvs 8,6 centimeter kommer du ha svårt se Globens krökning i sidled med blotta ögat, men om du höjer dig till motsvarande 30 mils höjd, dvs 2,59 meter är Globens kurvatur ganska enkel att se.
Så klart...

(Reservation för räknefel)

Om du någon gång är vid Globen kan du pröva sätta ögat 8,6 cm ovanför Globens yta och se om ytan upplevs som platt och horisonten ser rak ut trots att du vet att Globen inte är platt.
Ställ dig sedan på 2,6 meters avstånd reflektera över hur Globens form ser ut då.
Enkelt skalenligt experiment grundat på din egen jämförelse.
Senast redigerad av Prudent 2020-02-19 kl. 21:14.
Citera
2020-02-19, 21:04
Medlem
Citat:
Dagen du inser att saker som försvinner vid horisonten inte är ett bevis för en kurva, är dagen jag slutar posta här. 👍

Återigen är du där igen, du är inte mottaglig för dessa bevis, så problemet ligger bara hos dig ditt stolpskott! 👍

Dessutom, så finns det andra bevis som talar för en kurva! Det är det vad vetenskap går ut på. Att testa flera olika teser, test, experiment för att se om teorin stämmer!
INGA av era experiment fungerar. Alla våra gör det, kan du förklara hur?!

Med en högre nivå än att vi bara fantiserar ihop detta.
Är vi överens om att matematiken, fysiken som vi lär ut till människan stämmer?!
Samma teknik som man med andra ord kan göra egna experiment och uppfinningar som fungerar, som kameror och flygplan, sådana saker som kan skicka ut oss till rymden och ta fotografier?!
Du är väldigt skum och dum du alltså
Senast redigerad av Jugosloven 2020-02-19 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in