2020-02-19, 18:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Något namn på diagnosen är tveksamt om det finns. Dags att hitta på något nytt i DSM-VI när den nu kommer ut.
Vanföreställningssyndrom finns ju redan i DSM-V. Finns även i ICD-10. Är dock inte säker på att den skulle passa på en platt jord.
Citera
2020-02-19, 18:28
Medlem
Vi provar igen med Globen-jämförelsen...

Om jorden vore lika stor som Globen, och du skalas ner till en människa(mikroskopisk nivå, typ) som tar en inzoomad bild mot horisonten, 4 mil bort(vad nu det blir på denna Globstora jord), då menar ni alltså att... Vi ska se Globen tydligt kurva bort från oss? Och när vi sen höjer oss i höjd, då ska vi aldrig mer se till denna tydliga kurvatur, inte förrän 30 mil(vad nu det blir) upp i luften?

Jag vet att ni jättejättegärna vill att det ska vara jordens kurvatur på bilden, det förstår jag... Men kom igen nu?
Citera
2020-02-19, 18:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vi provar igen med Globen-jämförelsen...

Om jorden vore lika stor som Globen, och du skalas ner till en människa(mikroskopisk nivå, typ) som tar en inzoomad bild mot horisonten, 4 mil bort(vad nu det blir på denna Globstora jord), då menar ni alltså att... Vi ska se Globen tydligt kurva bort från oss? Och när vi sen höjer oss i höjd, då ska vi aldrig mer se till denna tydliga kurvatur, inte förrän 30 mil(vad nu det blir) upp i luften?

Jag vet att ni jättejättegärna vill att det ska vara jordens kurvatur på bilden, det förstår jag... Men kom igen nu?
Konsensus är att jorden är en sfär. Ifrågasätter du det så är du mer än välkommen att presentera en falsifiering på något av alla dessa evidens för en rund jord som finns.

Fotografering av sevärdheter i Stockholm torde hamna i någon annan tråd.

Så: Fram med någon falsifiering nu.
Citera
2020-02-19, 18:41
Medlem
Citat:
Får man inte ställa frågor?

Absolut.

Fick uppfattningen av dina senaste 2000 inlägg att du skulle förklara för oss om den platta jorden. Men visst, om du vill ifråga sätta den så för all del. Var lite mer tydlig på den punkten dock. Det är inte direkt självklart.
Citat:
Det roliga är, du har heller ingen aning om hur en eventuell mekanism fungerar över en platt jord.

Helt korrekt.
Citat:
Ändå för du dig som att du har det, eftersom du går med en vanföreställning i stil med "det kan inte förklaras på en platt jord."

Då får du allt förklara den platta jorden. Glöm inte att den också måste motsäga den runda.

En annan skillnad mellan oss, är att jag förstår hur den runda fungerar. Kan vara en ide att förstå den först så du vet vad du skall motbevisa? Om inte annat så kanske det underlättar för dig när du skall förklara den platta (mest troligt, som du inte heller kan).
Citera
2020-02-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Konsensus är att jorden är en sfär. Ifrågasätter du det så är du mer än välkommen att presentera en falsifiering på något av alla dessa evidens för en rund jord som finns.

Fotografering av sevärdheter i Stockholm torde hamna i någon annan tråd.

Så: Fram med någon falsifiering nu.

Har tanken slagit dig att saker kan "fungera" på båda modellerna? Dvs varenda en av de observationer du använder för att 'bekräfta' en rund jord, även fungerar på en platt, bara det att vi inte fullt förstår en platt jord?

Båtar som försvinner vid horisonten, stjärnor i himlen, allt det du använder för att 'falsifiera' en platt jord, utan att förstå en platt jord? Otroligt.

Jag tycker mitt exempel med Globen utmärkt visar hur det inte riktigt kan vara jordens kurvatur vi ser på bilden med bron.
Citera
2020-02-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
De har inte ens försökt en endaste gång. Alla fina erbjudanden har nekats (Vi behöver inte bevisa något) eller helt enkelt ignorerats. Nu är ju faktisk alla dessa utmaningar fällor eftersom vi som har lärt en vetenskaplig metodik i skolan (gymnasiets fysik räcker långt) vet exakt vilka saker som inte alls fungerar på en platt jord. Istället tjatar man på om "botten först", perspektiv och vakuum intill tryck. Förnekar saker som är väldigt uppenbara (gravitation) förmörkelser och solnedgångar.
Allra vanligast är nog "beviset": "Jag tycker att jorden ser ut att vara platt, alltså har jag bevisat att den är platt."

Dessutom har de aldrig lyckats förklara sådant som ekvatorns längd, och polstjärnans höjd över horisonten. Två, av många, fakta som aldrig kan stämma med hypotesen om en platt jord.
Citera
2020-02-19, 18:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Har tanken slagit dig att saker kan "fungera" på båda modellerna? Dvs varenda en av de observationer du använder för att 'bekräfta' en rund jord, även fungerar på en platt, bara det att vi inte fullt förstår en platt jord?

Båtar som försvinner vid horisonten, stjärnor i himlen, allt det du använder för att 'falsifiera' en platt jord, utan att förstå en platt jord? Otroligt.
Möjligt att jag funderat på det som barn, men knappast därefter.

Jag har nämligen med egna erfarenheter och andras kunskaper fått fram exakt detsamma som världens alla fysiker och de flesta andra människor, att jorden är en sfär. Hittills är det inget som rubbat det - Så jag väntar ivrigt på att du ska komma med något sensationellt nu. Visa mig något jag ännu inte förstått.

När tänker du ordna det?
Citera
2020-02-19, 19:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Om det är vad du anser, så är du mer än välkommen att presentera sådana evidens. Är säker på att alla i tråden ivrigt väntar.
Citera
2020-02-19, 19:04
Medlem
Citat:
Om det är vad du anser, så är du mer än välkommen att presentera sådana evidens. Är säker på att alla i tråden ivrigt väntar.

Hur menar du att jag ska presentera evidens för något jag inte förstår? Ska jag hitta på en förklaring bara, och tro att det ska göra er nöjda?
Citera
2020-02-19, 19:04
Medlem
Citat:
Möjligt att jag funderat på det som barn, men knappast därefter.

Jag har nämligen med egna erfarenheter och andras kunskaper fått fram exakt detsamma som världens alla fysiker och de flesta andra människor, att jorden är en sfär. Hittills är det inget som rubbat det - Så jag väntar ivrigt på att du ska komma med något sensationellt nu. Visa mig något jag ännu inte förstått.

När tänker du ordna det?

Det som borde rubba det är mitt exempel med Globen, som du tycks vilja vifta bort.
Citera
2020-02-19, 19:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur menar du att jag ska presentera evidens för något jag inte förstår? Ska jag hitta på en förklaring bara, och tro att det ska göra er nöjda?
Om du som du själv säger "inte förstår", så kommer du naturligtvis att få det otroligt svårt med att förklara något som helt saknar evidens för de som förstår.

Men om du kan sätta dig in i vilken otrolig sensation det skulle vara om du lyckades, så kanske några års studier i ett passande ämne vore en bra idé.
Citat:
Det som borde rubba det är mitt exempel med Globen, som du tycks vilja vifta bort.
Ja, tyvärr.

Har du försökt med att tipsa pressen?
Citera
2020-02-19, 19:18
Medlem
Citat:
Om du som du själv säger "inte förstår", så kommer du naturligtvis att få det otroligt svårt med att förklara något som helt saknar evidens för de som förstår.

Men om du kan sätta dig in i vilken otrolig sensation det skulle vara om du lyckades, så kanske några års studier i ett passande ämne vore en bra idé.
Ja, tyvärr.

Har du försökt med att tipsa pressen?

Vilka är det som förstår den platta jorden, menar du? Helt saknar evidens? Det faktum att den aldrig ser annat än platt ut, då? Det räknar inte du som någonting som skulle kunna förklaras med att den faktiskt är platt?

Ni är så oärliga i era analyser att man storknar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in