2020-02-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flerkonton
Tack till er båda. Utifrån detta och övriga uppgifter så känner jag ingen oro alls. Ett virusutbrott som hanteras på rimligt vis.
Vill bara tillägga att de där siffrorna stiger nog ganska snabbt eftersom vi ha förkylnings- och influensatider. Många som har vanliga vinteråkommor testas säkert dagligen nu, eftersom symtomen är lika influensa och allvarligare förkylning.
Citera
2020-02-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har du någon källa till det påståendet, en trovärdig källa alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag tvivlar inte på att du har sett den uppgiften, men det är en lögn. Kina har inte sagt något sådant. Inget annat land eller forskare har heller hävdat det.

Sök på "scientist" på https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-02-19-20-intl-hnk/index.html så hittar du två artiklar som behandlar ämnet.
Alltså jag satt och läste en hel artikel. Att det finns två lab. och det ena skulle ligga bara några hundra meter från marknaden.
Citera
2020-02-19, 20:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ok du tror alltså 14 personer av slump råkat vara på den marknaden.. (tycker jag låter osannolikt)
Smittan behöver ju inte ha en smittkälla som fortfarande smittar. (förstår inte riktigt hur du resonerar)?

Nej, så skrev jag väl ändå inte. Kanske uttryckte jag mig oklart.
Jag spekulerar och jag tror inte marknaden är smittkällan eftersom flera inte hade någon anknytning till den.
Citera
2020-02-19, 20:35
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Här kan du läsa om hur stor risk olika länder har för att exponeras för COVTD-19.

http://rocs.hu-berlin.de/corona/#global-risk-assessment---current-synopsis

Så störst risk att smittas utanför Kina är i Thailand och minst i Sverige och Mongliet.

😊
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej, så skrev jag väl ändå inte. Kanske uttryckte jag mig oklart.
Jag spekulerar och jag tror inte marknaden är smittkällan eftersom flera inte hade någon anknytning till den.
Ja men då tolkade jag dig väl ändå rätt. Du tror inte marknaden är startplatsen. Bara för att inte alla 41 personerna hade varit där. Är det så du menar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ett vanligt enkelt munskydd kan skydda en del om man själv är smittad och inte vill smitta andra. Sedan finns det mer avancerade munskydd som även skyddar bäraren.

När man tittar på uppfinningsrikedomen i Kina så skyddar sig folk med allt som går och mer därtill. Det finns folk som har munskydd och kompletterar med genomskinliga plastdunkar och plastpåsar över huvudet. Det finns till och med folk som gör munskydd av apelsinskal i brist på annat.

Jag har svårt att tro att Svenskar kommer att skydda sig alls eftersom de inte tror att de kan bli smittade och därför att de tycker det är pinsamt.

Frågan är ju om man blir "gripen" här om jag tar på mig munskydd imorgon när jag ska till hc. Skapar nog panik i väntrummet. Har inte sett en enda en här med munskydd , fastän allt är nästintill slutsålt.
Citera
2020-02-19, 20:36
Medlem
Citat:
Så länge det inte finns verifierbara källor till att det har rymt från ett lab är det en konspiration.

Nej, då är det en teori, tanke, påhitt, hypotes, spekulation. Men inte konspiration.

Citera
2020-02-19, 20:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja men då tolkade jag dig väl ändå rätt. Du tror inte marknaden är startplatsen. Bara för att inte alla 41 personerna hade varit där. Är det så du menar?

Ja, jag tror inte marknaden är smittkällan från början.
Citera
2020-02-19, 20:39
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag tvivlar inte på att du har sett den uppgiften, men det är en lögn. Kina har inte sagt något sådant. Inget annat land eller forskare har heller hävdat det.

Sök på "scientist" på https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-02-19-20-intl-hnk/index.html så hittar du två artiklar som behandlar ämnet.

Det kommer ifrån ett labb.. det ligger ett biolab precis vid den här marknaden.
Citera
2020-02-19, 20:40
Medlem
Grollarens avatar
Aloha Oahu.

Två Coronasmittade har semestrat på Hawaii.
Passagerarna på flygplanet har informerats.

https://www.businessinsider.com/delta-notifies-passengers-had-covid-19-on-hawaii-japan-flight-2020-2?r=US&IR=T
Citera
2020-02-19, 20:40
Medlem
Gretanols avatar
Finns det nån som vågar gissa när detta är över?
Det känns som kineserna har inget under kontroll.
Citera
2020-02-19, 20:41
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
https://nyheter.ki.se/miljo-viktigare-an-arv-for-variation-mellan-individers-immunforsvar

Det förklara ju varför folk i SAMMA miljö är olika mottagliga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in