2020-02-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo influensan blir man immun mot. Annars skulle ju inte vaccin fungera.

Men vaccinet fungerar bara en period, sen måste de tillföra nytt vaccin. Som de gör, varje år, för då ger inte förra årets något skydd längre. Även om det är samma återkommande virusstammar..
Citera
2020-02-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, det var ett bakslag som heter duga. Men tror verkligen att Italien reder ut detta. Det finns ett samband mellan personerna.

Två av dem har inget fastställt samband med övriga och finns i en annan region.
Låg på sjukhus sedan 2 veckor när de testades. En född 1942, en 1953. Italienare.
Citera
2020-02-21, 19:18
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Nej men normalt sett så ger antikroppar en livslång immunitet mot ett antigen.

Är det klarlagt att coronaviruset kan smittas genom paket inom visst antal dagar/veckor?

Tänker på vår fordonsindustri som snart saknar komponenter (enligt uppgifter jag läst) och såvitt jag förstår mig på industrin så lär dom flyga in delar som saknas alltför att inte löpande banden ska stanna upp.

I ett worst case då att det lär bli många smittade inom industrin..
Citera
2020-02-21, 19:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Tack!
Hittade stycket, googleöversättning:

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/02/21/news/coronavirus_casi_veneto-249192220/?ref=RHPPTP-BL-I249179559-C12-P1-S1.12-T1
5 i sjukvårdspersonalen är eländigt. Hur har det gått till? Slarv? Dåliga rutiner?
Citera
2020-02-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Men vaccinet fungerar bara en period, sen måste de tillföra nytt vaccin. Som de gör, varje år, för då ger inte förra årets något skydd längre. Även om det är samma återkommande virusstammar..
OK. Vad beror det på att antikropparna blir verkningslösa?
Citera
2020-02-21, 19:20
Medlem
Citat:
Vet du vad det är för mekanismer som gör att man inte får immunitet? Jag hittar ingenting i min litteratur.

Jag tror inte ens att de främsta läkarna och doktorerna som studerat viruset ingående senaste tiden har någon som helst aning... så varför skulle din litteratur ha det?

Något jag funderat lite på är om de som "återinsjuknar" egentligen faktiskt smittas på nytt eller om det helt enkelt är så att de aldrig blivit friska till att börja med. Jag är så långt ifrån läkare man kan komma så jag spekulerar bara hejvilt... men ändå... skulle det kunna vara så?

Kollade på en vlog där från skeppet där paret berättade att en av deras kamrater testades positivt och negativt om varandra i flera dagar... de som vloggade trodde att det var för att läkarna där var inkompetenta och inte klarade av att göra proven rätt... men tänk om viruset bara dyker upp på dessa "testställen" när det är redo att sprida sig själv vidare, och i övrigt "flyger det under radarn" och huserar någonstans där testerna inte påvisar det?

Skulle det ens vara möjligt?
Citera
2020-02-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Jag tror inte ens att de främsta läkarna och doktorerna som studerat viruset ingående senaste tiden har någon som helst aning... så varför skulle din litteratur ha det?

Något jag funderat lite på är om de som "återinsjuknar" egentligen faktiskt smittas på nytt eller om det helt enkelt är så att de aldrig blivit friska till att börja med. Jag är så långt ifrån läkare man kan komma så jag spekulerar bara hejvilt... men ändå... skulle det kunna vara så?

Kollade på en vlog där från skeppet där paret berättade att en av deras kamrater testades positivt och negativt om varandra i flera dagar... de som vloggade trodde att det var för att läkarna där var inkompetenta och inte klarade av att göra proven rätt... men tänk om viruset bara dyker upp på dessa "testställen" när det är redo att sprida sig själv vidare, och i övrigt "flyger det under radarn" och huserar någonstans där testerna inte påvisar det?

Nu menar jag hela gruppen corona och inte bara detta virus. Det var det som Omtanke postade.
Citera
2020-02-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
5 i sjukvårdspersonalen är eländigt. Hur har det gått till? Slarv? Dåliga rutiner?

De blev nog smittade innan någon visste att det fanns corona i norra Italien. Patient zero har ju varit i farten symtomfri i en månad. Patient ett sökte vård två gånger men skickades hem som vanlig influensa innan han en tredje gång var svårt sjuk och testades för corona.

Han träffade förmodade patient zero i slutet av jan/början av feb, patient zero är en italienare som kom hem från Kina 21 januari.
Citera
2020-02-21, 19:25
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie

Jag postade en länk för ett par sidor sedan, där det finns en artikel med länkar att viruset finns kvar i kroppen även efter friskförklarande. Rapportlänken ska finnas i artikeln om det.
Citera
2020-02-21, 19:28
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Det kryper närmare. I svenska nyheter rapporteras det fortfarande med samma inställning som andra orolighet som bara förekommer i andra länder. Det bästa man kan hoppas på är att Sverige skonas tillräckligt länge för att andra västländers reaktioner ska få poletten att trilla ner hos de trögtänkta och reaktiva svenska makthavarna och myndighetspersonerna. Tyvärr är det väldigt troligt att smittade personer redan åker tunnelbanan varje dag.
Citera
2020-02-21, 19:28
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Många andra är troligtvis smittade utan att vara medveten om det. Tänker mig att det brakar loss i Sverige nu i helgen om 1-3 dagar. Är bara en tidsfråga. I mitten av mars trodde väll experterna. Men det kanske redan brakar loss här i helgen rejält..

Bara kolla mönstret på färjan och smittade...

Jo det är nog dessvärre högst troligt att smittspridning pågår i flera europeiska länder. Det låter som sagt som att WHO kommer att gå ut med att det handlar om en pandemi inom kort.
Citera
2020-02-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cetonix
Såg Dr vad han nu hette som nån länka till i tråden och han hade ju statistiken som var intressant över alla smittade och fördelat på åldersgrupper. Som ca 700 barn under 10 som smittats 0 döda, sen var det 0.2% dödlighet fram tills det vart äldre människor då ökade det precis som vanliga influensan.

Med det enorma mörkertalet av smittade så kan man väl spekulera i en dödlighet kring kanske 0.3% max. Är man inte gammal eller sjuk så är det inget att oroa sig över. Sen är det bra att man för att vara säker tar stora försiktighetsåtgärder med nya virus tills man konstaterat att dom inte är värre än andra influensor och förkylningar.

Det sliteter något enormt på immunförsvaret det här viruset. Man kommer ha nedsatt immunförsvar och kan få problem med andra bakterier eller virus efteråt som bryter ut och senare få tillbaka viruset igen. Men det tål inte värme. Så sommaren kommer rädda oss om vi kommer dit.

Själv vaccinera jag mig inte emot svininfluensa när den kom till Sverige och blev dösjuk fram och tillbaka i 4 månader och fick senare bakteriell bihåleinflammation som jag inte blev av med på ett bra tag. Var 25 år och fulltfrisk. Så är väll det som väntar många här i Sverige nu. Inte skoj att vara konstant sjuk i 4-6 månader...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in