2020-02-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tror också det.

Information från igår:
Vi fick ju 8 labb till som kan testa för Corona virus

UD avråder från alla icke nödvändiga resor till Kina.

IDAG:
Anders Tegnell dödligheten är ungefär som influensa och väldigt liten risk för Sverige.

Vad är Tegnells funktion? Att vara som en snuttefilt så att vi inte drabbas av panik och börjar hamstra och plundra?
Här kan du läsa om hur stor risk olika länder har för att exponeras för COVTD-19.

http://rocs.hu-berlin.de/corona/#global-risk-assessment---current-synopsis
Citera
2020-02-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det som är väldigt oroande är att så många personer ur sjukvården i Kina har smittats och även dött.

Sen är det folk som gått ombord på båten Japan mer eller mindre i rymddräkter och ändå blivit smittade. Tycker det verkar smått otroligt lättsmittat.

Du ska titta på Youtube-videon om båten (gjord av den japanska prof) så förstår du varför folk har smittats på båten. Karantänen var ett "skämt"

De flesta av personalen blev troligen smittat i början av epidemin. Det var väldigt många som blev smittade på sjukhus i början både av patienter, sjukvårdspersonal och besökare. Då hade man nog inte rätt utrustning. Sen har du säkert sjukhus i Kina där man har saknat skydd och där personal inte vetat hur man använder skyddet på rätt sätt.
Citera
2020-02-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Att det inte är tillverkat i ett labb utesluter ju inte att det läckt ut därifrån. Att det pågått forskning på fladdermöss och coronavirus just där är vidimerat, och det talar för att det läckt.

Att det finns skabbiga matmarknader över hela Kina är välkänt, så att viruset korsat över till människor just i Wuhan är ju lite märkligt. Ockhams rakkniv..

Konspiration blir det först om någon konspirerat att släppa ut viruset medvetet, dit är steget långt.

Att Kina mörkar siffror, mördar journalister och gör anspråk på land och länder som tillhör andra är inte en konspiration.
Så länge det inte finns verifierbara källor till att det har rymt från ett lab är det en konspiration.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Det är verkligen inte "de flesta" som säger att viruset kommer från laboratorium. Ingen forskare gör det från vad jag sett, endast konspirationsteoretiker och en och annan politiker som vill plocka billiga poänger.
Vad var det jag såg igår då?
Till och med Kina själv säger det kommer från ett av deras labb.
Citera
Medlem
IMF går i dag ut och varnar för att värlsekonomin hotas av corona utbrottets verkningar
i Kina. Att balansgången blir svår visar sej när tillverkningsindustrin lider materialbrist.
Kommande börsch nedgång ?
Citera
2020-02-19, 20:19
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja de löper ju såklart störst risk, men frågan är om viruset har börjat cirkulera i Iran? Jag förmodar att sannolikheten är rätt låg för att två äldre iranska herrar med dålig hälsa har varit Kina. Därmed så lär det finnas okända smittspridare i Iran.

Det är lite grann det här jag skrev om tidigare. Okänd smittspridning förekommer säkert i en rad länder och det flyger under radarn ända tills det att nån eller några blir svårt sjuka eller dör och i samband med testas. När det sker så kan man redan ha hundratals smittade.

Om man nu tittar på skadorna Kinas ekonomi har fått på grund av detta, samt vilka skador nu Japan får, så är det så det blir för de länder där smittan sprids officiellt.
Det kan vara en grund för att ingen direkt springer ut och skriker hur mycket smitta det finns i landet. Om man nu får vara lite verklighetsförankrad här.
Citera
2020-02-19, 20:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jo men om 14 har varit i just den marknaden så är det nog väldigt säkert smittan började spridas där. En enda djurmarknad. /Wuhan har 11 miljoner inv. Så där finns tusentals andra kollektiva mötesplatser som det kunde ha startat på/.

Så den djurmarknaden är nog epicentrum.
Nu säger väl dom flesta att detta virus kommer från ett laboratorium. Men hur det då hamnade på marknaden?

Jag tror inte att marknaden är epicentrum. Däremot tror jag mer på, precis som du skriver att det någon annan mötesplats som sprider smittan och fortfarande gör.
Den utpekade marknaden stängdes redan den 1 januari och desinficerades.
Citera
Medlem
Citat:
Har du någon källa till det påståendet, en trovärdig källa alltså?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Med tanke på alla dessa karantärer måste det nästan vara något Kina döljer.
Förmodligen
Citera
2020-02-19, 20:21
Medlem
Citat:
Jag tvivlar inte på att du har sett den uppgiften, men det är en lögn. Kina har inte sagt något sådant. Inget annat land eller forskare har heller hävdat det.

Sök på "scientist" på https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-02-19-20-intl-hnk/index.html så hittar du två artiklar som behandlar ämnet.
Citera
2020-02-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag ska kolla om jag hittar igen den. Återkommer med en edit isf.

RDIT: Här är en uppgift om 54 testade i Sthlm i alla fall: https://www.dn.se/sthlm/misstankta-fall-av-coronaviruset-tre-personer-i-stockholm-testas/

Citat:
Ursprungligen postat av klempo
170 provtagningar hittills

Enligt Folkhälsomyndigheten har hittills 170 stycken prover analyserats i Sverige. Ett av dessa har visat sig vara ett bekräftat fall av coronavirus, den 31 januari i Jönköping, då en kvinna i 20-årsåldern visade sig vara smittad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgLWvo/sex-misstankta-coronafall-i-stockholm
Tack till er båda. Utifrån detta och övriga uppgifter så känner jag ingen oro alls. Ett virusutbrott som hanteras på rimligt vis.
Citera
2020-02-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror inte att marknaden är epicentrum. Däremot tror jag mer på, precis som du skriver att det någon annan mötesplats som sprider smittan och fortfarande gör.
Den utpekade marknaden stängdes redan den 1 januari och desinficerades.
Ok du tror alltså 14 personer av slump råkat vara på den marknaden.. (tycker jag låter osannolikt)
Smittan behöver ju inte ha en smittkälla som fortfarande smittar. (förstår inte riktigt hur du resonerar)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in