2020-02-18, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
SE är GM punkt.

Han var där. Han ljuger. Vittnens signalement stämmer in på SE. Tillgång till rätt typ av vapen.

Ändå läser vi om teater mord och att det egentligen var LP som var måltavlan.

Nu är det dags att vakna upp och inse att SE är högst trolig som GM.
Bullshit. Vad skulle fetknoppen SE göra?

Känns som att folk kommer hamna i samma fälla som folk gjorde med CP.

SE håller alltså på att bli den nya CP.

Hoppas innerligen att KP lösning inte är att SE skulle vara GM.
Citera
2020-02-18, 23:00
Medlem
kato85s avatar
Finns ju vittne som bekräftar Skandiamannen vid mordplatsen direkt efter mordet (Jan)
Finns även bild på Stig efter mordet som bekräftar detta, så förstår inte varför det skulle vara honom, det vore mycket märkligt och extremt riskfyllt.

Lutar mer åt CH Christer A.
Citera
2020-02-18, 23:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
För mig är spekulationerna underhållande. De hör men lyssnar inte. Han säger väcka åtal eller lägga ned då det ej kan hålla för åtal och då presentera sin uppfattning och inget av de alternativen har med SE att göra alls. Där snubblar de. Tror ni att han släppte sin övertygelse om en begränsad konspiration så lätt...

Veckans brott och andra medier bortser idag helt ifrån de grupper som får anses fastslagna som illegala övervakare av Olof Palme. Förhoppningsvis har dom inte kunnat kryssa under Krister Petersons radar.
Citera
2020-02-18, 23:05
Avstängd
Ksenia74s avatar
Här är bevisen mot Skandiamannen

Skandiamannen, som var ett av vittnena från mordplatsen i Palmeutredningen, har ändrat sitt vittnesmål flera gånger och anpassat sin historia vartefter han fått reda på vad andra vittnen sagt.

Dagen efter mordet ljög han för sina kollegor på Skandia för att få reda på vilken tid han hade stämplat ut, sedan för polisen och Svenska Dagbladet om vad han gjort vid mordplatsen.

Hans vittnesmål stämmer inte överens med de andra 22 vittnena från mordplatsen.

Flera vittnes- och signalementsuppgifter stämmer in på honom, såsom handledsväskan och hans klumpiga rörelsemönster.

Han hade tävlat i pistolskytte.

Han hade tillgång till Magnumrevolvrar genom en nära vän och granne.

Han, som var aktiv moderat, rörde sig i en miljö med starkt Palmehat. Enligt änkan hade han inget emot att Palme mördades.

– Nej, inte på det sättet, säger hon till Filter. Politiskt sett var han inte emot det. Men det var han inte ensam om, så det var inget konstigt.
Citera
2020-02-18, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte

BMI =24 skulle jag inte kalla fetknopp.
Citera
2020-02-18, 23:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om det nu är som många tycks tro att SE är mannen de slutgiltigt kommer att anklaga för mordet har KP några ytterst svåra frågor att besvara.

Hur kunde SE peka ut Lars J på en plats och från ett mordplatsperspektiv där Lars J befann sig EFTER att den springande mannen passerat Luntmakargatan?

Svaret han måste ge, är då att SE vänt sig om i något skede då han var på väg upp för trappen, sett Lars under bråkdelen av en sekund, lagt ålder och utseende på minnet.
Sedan har han räknat ut hur det borde sett ut från mordplatsen för att därefter ringa till polisen före lunch nästa dag: ”Hej jag heter Stig och jag vill berätta att jag var vittne till mordet.
Jag såg en kille i gränden med bullig täckjacka som stod som en silhuett mot det svagt upplysta kulturhuset på Luntmakargatan”.
Hur han visste att Lars stått blick stilla i flera sekunder bara genom en snabb titt över axeln måste förklaras med ren tur, eftersom den stämde med Lars J:s egen berättelse.

Hur visste han att Lisbeth Palme sagt att mannen bar blå täckjacka?
Även rocksignalementet var ute nu, men SE chansar rätt även där.
Trots att han själv var gärningsmannen som bar rock, gissar han på att Lisbeth uppfattat att han bar blå täckjacka.
Hur ska detta förklaras?

Han säger också att Lisbeth uppfattat två gärningsmän, vilket stämmer med vad hon sagt till kommissarie Rimborn.
Även om den uppgiften senare ändras håller han fast vid att hon sagt så. Precis som också Rimborn gör.

Han prickar in polisernas ankomst, och hur det ser ut då de tar upp jakten.
Han var en av dem som pekade ut flyktvägen, han prickar in ambulansens ankomst i förhållande till polisen.
Han ger en målande beskrivning av Söderström handfallenhet och kontrovers med Lisbeth Palme, han berättar i likhet med andra vittnen om deras ointresse att ta upp vittnesmål.

Han återkommer till Skandia 20 min efter mordet utan att ens vara det minsta andfådd eller lukta krutrök, trots att han måste haft vapnet i sin lilla handledsväska.

Har han dessutom varit på Grand 4,5 minuter innan mordet måste de förklara hur han flugit in genom en bakdörr i skandiahuset stämplat ut, pratat med vakten och i god tid tagit sig till mordplatsen långt före Palme.

Är SE den lösning som de tänkt presentera kommer de att få många omöjliga frågor att besvara.
Det kan dom knappast utsätta sig för om de inte vill framställa sig själva som jubelidioter.
Att TP har sin lilla Julafton i Expressen i dag tror jag inte att man ska bry sig om det minsta...
Den tid kommer då även han får ta fram skämskudden.

För att spela djävulens advokat. Kan SE ha varit del i en konspiration? Han såg Palme på Grand och kontaktade sin grupp. Sen skötte han samband från sitt rum. Av en slump så går Palme mot Skandia med sin mördare skuggandes bakom. Plötsligt inser SE att han kan få se mordet med sina ögon. Han går ner, stämplar ut, pratar med väktaren och spanar ut. Plötsligt går LOP förbi med mördaren i släptåg. SE kliver ut precis i tid för att se mordet. Han kanske är bland de första fram.

Sen kan han ha insett vilken risk han tagit. Så han börjar söndra på mordplatsen. Han är den enda som säger att Lisbet var sansad och gick att prata med - ger styrka till hennes snack om 2 GM.

Hans iver att se mordet känns i efterhand otroligt dumt. Han måste styrka att han var ett vittne. Därav försökte han med näbbar och klor göra sig till ett viktigt vittne.
Citera
2020-02-18, 23:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om det nu är som många tycks tro att SE är mannen de slutgiltigt kommer att anklaga för mordet har KP några ytterst svåra frågor att besvara.

Hur kunde SE peka ut Lars J på en plats och från ett mordplatsperspektiv där Lars J befann sig EFTER att den springande mannen passerat Luntmakargatan?

Svaret han måste ge, är då att SE vänt sig om i något skede då han var på väg upp för trappen, sett Lars under bråkdelen av en sekund, lagt ålder och utseende på minnet.
Sedan har han räknat ut hur det borde sett ut från mordplatsen för att därefter ringa till polisen före lunch nästa dag: ”Hej jag heter Stig och jag vill berätta att jag var vittne till mordet.
Jag såg en kille i gränden med bullig täckjacka som stod som en silhuett mot det svagt upplysta kulturhuset på Luntmakargatan”.
Hur han visste att Lars stått blick stilla i flera sekunder bara genom en snabb titt över axeln måste förklaras med ren tur, eftersom den stämde med Lars J:s egen berättelse.

Hur visste han att Lisbeth Palme sagt att mannen bar blå täckjacka?
Även rocksignalementet var ute nu, men SE chansar rätt även där.
Trots att han själv var gärningsmannen som bar rock, gissar han på att Lisbeth uppfattat att han bar blå täckjacka.
Hur ska detta förklaras?

Han säger också att Lisbeth uppfattat två gärningsmän, vilket stämmer med vad hon sagt till kommissarie Rimborn.
Även om den uppgiften senare ändras håller han fast vid att hon sagt så. Precis som också Rimborn gör.

Han prickar in polisernas ankomst, och hur det ser ut då de tar upp jakten.
Han var en av dem som pekade ut flyktvägen, han prickar in ambulansens ankomst i förhållande till polisen.
Han ger en målande beskrivning av Söderström handfallenhet och kontrovers med Lisbeth Palme, han berättar i likhet med andra vittnen om deras ointresse att ta upp vittnesmål.

Han återkommer till Skandia 20 min efter mordet utan att ens vara det minsta andfådd eller lukta krutrök, trots att han måste haft vapnet i sin lilla handledsväska.

Har han dessutom varit på Grand 4,5 minuter innan mordet måste de förklara hur han flugit in genom en bakdörr i skandiahuset stämplat ut, pratat med vakten och i god tid tagit sig till mordplatsen långt före Palme.

Är SE den lösning som de tänkt presentera kommer de att få många omöjliga frågor att besvara.
Det kan dom knappast utsätta sig för om de inte vill framställa sig själva som jubelidioter.
Att TP har sin lilla Julafton i Expressen i dag tror jag inte att man ska bry sig om det minsta...
Den tid kommer då även han får ta fram skämskudden.

Ser att TP i Expressen berättar att polisen arbetat intensivt med SE. Men han säger samtidigt att det är bra att mordgåtan klaras upp oavsett vem KP presenterar som Palmes mördare. Detsamma säger redaktören för Filter.

De vet med andra ord inte heller vem KP avser. Ett mordplatsvittne som förhörts på nytt säger att han fick frågor bland annat om SE men också om andra saker.

Så mediernas tvärsäkra fokusering på SE i dag är inget att fästa sig vid. De vet inte heller utan ägnar sig åt gissningslekar.

Om KP inte presenterar bevis för att SE mördade Palme utan endast en hypotes så är det detsamma som ingenting.

Hypoteser från polis och åklagare har vi fått nog av.
Citera
2020-02-18, 23:08
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Obduktionsprotokollet blev offentligt

Jag vet inte om obduktionsprotokollet blev offentligt i sin helhet och beskriver alla undersökningar och fynd på Olof Palme. Jag vet inte heller vilka undersökningar som inte gjordes.
Citera
2020-02-18, 23:09
Medlem
Jofs avatar
Kan man konstatera att den misstänkte är död, så kan man få ett slut på detta och lägga ned utredningen. Och gå hem. Man är nog innerligt trött på hela historien.
Citera
2020-02-18, 23:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte

SE kan ha sett fet ut i ansiktet. Men det är verkligen inte en ferknopp i kroppen. Bildgoogla. Han är inte tunn, men ingen fetknopp
Citera
2020-02-18, 23:13
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Swebb-TV gör ingen stark insats när man utan kritiska frågor släpper fram Claes Hedberg och hans knasiga teoribygge. Bidrar endast till att sprida förvirring om MOP. Hoppas verkligen de har bättre källkritik i andra frågor.

Ja det är bra om åklagaren kan bringa klarhet i vad som hände Olof Palme. Det är mycket material som bygger på osäkra andrahandsuppgifter.
Citera
2020-02-18, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Finns många oklarheter kring SE som måste förklaras för att han ska kunna accepteras som gärningsman. Enda jag kan komma på är att mannen som springer inte är skytten. Att skytten inte lämnar platsen innan polisen kommit alltså. Men det innebär givetvis andra problem.
Ja, det man bygger anklagelsen mot SE är ju att det var just han som sprang, och där har man egentligen bara två mycket svaga stödjepunkter.

1. Han har inte varit synlig på mordplatsen.
(Förklaringen är troligen att han kom något senare än han själv trodde, att han inte var så aktiv, och att övriga på mordplatsen mitt i förvirringen hade uppmärksamheten riktad på annat än att identifiera varandra).
2. Hans utseende och klädsel kan med stor fantasi stämma på vissa vittnesmål.

Eftersom allt pekar på att han var på mordplatsen hela tiden, så var det inte han som sprang, vilket gör att han med större säkerhet faktiskt skulle kunna vara den som stannade, men då har ju hypotesen om hans skuld som enbart bygger på dessa två punkter redan spruckit.

Förvisso behöver det inte ha varit skytten som sprang, men det mesta vad gäller vittnesmålen pekar ju på det.

En medgärningsman kan ju ha smugit iväg osedd åt något annat håll. Absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in