Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-18, 22:43
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Jaha så Palme skulle alltså åkt till Norrland för att avnjuta en skinksmörgås efter det att han blivit ihjälskjuten?
Den utredningen lär bli spännande.

Den teorin kan förklara något om varför obduktionsprotokollen inte blev offentliga. En uppgift om att Olof Palme erbjöds en smörgås i samband med biografbesöket förekommer sedan tidigare i spekulationer i media. Det kanske är så att obduktionsprotokollet inte överensstämmer helt med förväntade fyndresultat. Obduktionsprotokoll är sekretesshandlingar som inte alltid med automatik blir allmänt kända.

Den vårdinrättning i Norrland som tog emot Olof Palme bör ha fått en ny kod till exempel STOCKHOLM ****. Personalen som arbetar i den sektionen av vårdinrättningen betraktas då som personal i STOCKHOLM **** i stället för exempelvis LYCKSELE ****. På den tiden fanns inte internet och alla typer av uppgifter blev lättare att behålla kontroll över. Det är bara att hemlighets stämpla allting även informationen som redan är sekretessbelagd. Organisatoriskt hålls det så simpelt som möjligt och det här var under Kalla Kriget.

Jag vet att det finns uppgifter om beskrivningar av ett liknande scenario. Bland annat på Swebb TV. Det finns andra beskrivningar också. Hur trovärdiga dessa källor är kan jag inte svara på. Det är så länge sedan också att minnesbilder är svåra att lita på. Det som inte är dokumenterat kan ha förlorats till historien.

I dess enklaste form beskriver teorin hur Olof Palmes kropp evakuerades från Stockholm för att sedan åter transporteras tillbaka dit.

En mer omfattande teori beskriver hur Olof Palme åt en smörgås i Norrland.

Åklagaren bör presentera någonting som omöjliggör dessa teorier eller styrker dom. Ett åtal kan kanske gälla någon levande person som kan sättas i samband med detta.

Ursprungligen postat av singularitet:
Senast redigerad av singularitet 2020-02-18 kl. 22:53.
Citera
2020-02-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifMohammed
Misstänker detsamma. På den tiden fanns inga bromsmediciner och löpsedlarna skrek ut ”Den nya pesten”, ”tatuera alla aidssjuka” osv. Idag hade det varit en smärre bagatell, men då.. det var ingen lek för dom som var smittade på den tiden. Palme flögs väl ur landet anonymt för vård - i - livets - slutskede.

Den där teorin är så knäpp. Även om det hade varit så att Palme var HIV-smittad så skulle han bara kunnat avgå, flytta utomlands och dö i avskildhet på något slott i Lichtenstein.

Fattar inte hur man kan tro på detta trams om teatermord, låtsasblod på mordplatsen osv. Så sjukt stört.
Citera
2020-02-18, 22:45
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Inte ännu, men snart kanske?
Man hade absolut inte inte kunnat hemlighålla om Palmegruppen anhåller någon.
Såtillvida det inte sker i annat land och utlämningbegäran ej gått igenom kanalerna. Osäker på hur det funkar...
Citera
2020-02-18, 22:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sphinxen_111
Ett möjligt scenario skulle också kunna vara att utredarna använder spåret med skandiamannen som ett villospår mot media, privatsparare osv och att de i själva verket håller på med något annat spår som de absolut inte vill riskera att det ska bli belyst och förstört.

Jag tänker också lite så. För om det är SE de jobbar med så blir ju denna uppståndelse bara skit för PU. Deras jobb blir så mycket svårare i rampljuset.
Citera
2020-02-18, 22:47
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ett möjligt scenario skulle också kunna vara att utredarna använder spåret med skandiamannen som ett villospår mot media, privatsparare osv och att de i själva verket håller på med något annat spår som de absolut inte vill riskera att det ska bli belyst och förstört.

Skulle 523 villospår vara så mycket bättre för PU än 522? Det råder ingen brist direkt.
Citera
2020-02-18, 22:48
Medlem
Om det nu är som många tycks tro att SE är mannen de slutgiltigt kommer att anklaga för mordet har KP några ytterst svåra frågor att besvara.

Hur kunde SE peka ut Lars J på en plats och från ett mordplatsperspektiv där Lars J befann sig EFTER att den springande mannen passerat Luntmakargatan?

Svaret han måste ge, är då att SE vänt sig om i något skede då han var på väg upp för trappen, sett Lars under bråkdelen av en sekund, lagt ålder och utseende på minnet.
Sedan har han räknat ut hur det borde sett ut från mordplatsen för att därefter ringa till polisen före lunch nästa dag: ”Hej jag heter Stig och jag vill berätta att jag var vittne till mordet.
Jag såg en kille i gränden med bullig täckjacka som stod som en silhuett mot det svagt upplysta kulturhuset på Luntmakargatan”.
Hur han visste att Lars stått blick stilla i flera sekunder bara genom en snabb titt över axeln måste förklaras med ren tur, eftersom den stämde med Lars J:s egen berättelse.

Hur visste han att Lisbeth Palme sagt att mannen bar blå täckjacka?
Även rocksignalementet var ute nu, men SE chansar rätt även där.
Trots att han själv var gärningsmannen som bar rock, gissar han på att Lisbeth uppfattat att han bar blå täckjacka.
Hur ska detta förklaras?

Han säger också att Lisbeth uppfattat två gärningsmän, vilket stämmer med vad hon sagt till kommissarie Rimborn.
Även om den uppgiften senare ändras håller han fast vid att hon sagt så. Precis som också Rimborn gör.

Han prickar in polisernas ankomst, och hur det ser ut då de tar upp jakten.
Han var en av dem som pekade ut flyktvägen, han prickar in ambulansens ankomst i förhållande till polisen.
Han ger en målande beskrivning av Söderström handfallenhet och kontrovers med Lisbeth Palme, han berättar i likhet med andra vittnen om deras ointresse att ta upp vittnesmål.

Han återkommer till Skandia 20 min efter mordet utan att ens vara det minsta andfådd eller lukta krutrök, trots att han måste haft vapnet i sin lilla handledsväska.

Har han dessutom varit på Grand 4,5 minuter innan mordet måste de förklara hur han flugit in genom en bakdörr i skandiahuset stämplat ut, pratat med vakten och i god tid tagit sig till mordplatsen långt före Palme.

Är SE den lösning som de tänkt presentera kommer de att få många omöjliga frågor att besvara.
Det kan dom knappast utsätta sig för om de inte vill framställa sig själva som jubelidioter.
Att TP har sin lilla Julafton i Expressen i dag tror jag inte att man ska bry sig om det minsta...
Den tid kommer då även han får ta fram skämskudden.
Citera
2020-02-18, 22:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Den teorin kan förklara något om varför obduktionsprotokollen inte blev offentliga. En uppgift om att Olof Palme erbjöds en smörgås i samband med biografbesöket förekommer sedan tidigare i spekulationer i media. Det kanske är så att obduktionsprotokollet inte överensstämmer helt med förväntade fyndresultat. Obduktionsprotokoll är sekretesshandlingar som inte alltid med automatik blir allmänt kända.

Den vårdinrättning i Norrland som tog emot Olof Palme bör ha fått en ny kod till exempel STOCKHOLM ****. Personalen som arbetar i den sektionen av vårdinrättningen betraktas då som personal i STOCKHOLM **** i stället för exempelvis LYCKSELE ****. På den tiden fanns inte internet och alla typer av uppgifter blev lättare att behålla kontroll över. Det är bara att hemlighets stämpla allting även informationen som redan är sekretessbelagd. Organisatoriskt hålls det så simpelt som möjligt och det här var under Kalla Kriget.

Jag vet att det finns uppgifter om beskrivningar av ett liknande scenario. Bland annat på Swebb TV. Det finns andra beskrivningar också. Hur trovärdiga dessa källor är kan jag inte svara på. Det är så länge sedan också att minnesbilder är svåra att lita på. Det som inte är dokumenterat kan ha förlorats till historien.

I dess enklaste form beskriver teorin hur Olof Palmes kropp evakuerades från Stockholm för att sedan åter transporteras tillbaka dit.

Åklagaren bör presentera någonting som omöjliggör dessa teorier eller styrker dom. Ett åtal kan kanske gälla någon levande person som kan sättas i samband med detta.

Swebb-TV gör ingen stark insats när man utan kritiska frågor släpper fram Claes Hedberg och hans knasiga teoribygge. Bidrar endast till att sprida förvirring om MOP. Hoppas verkligen de har bättre källkritik i andra frågor.
Citera
2020-02-18, 22:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet

Obduktionsprotokollet blev offentligt
Citera
2020-02-18, 22:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Såtillvida det inte sker i annat land och utlämningbegäran ej gått igenom kanalerna. Osäker på hur det funkar...

Det är i så fall i grunden ett svenskt åklagarbeslut på ett anhållande av person utomlands i ett svenskt brottmål, och det hade det inte dolts undan offentlighetsprincipen som råder. Mediahusen har ju ett slags internt rss-flöde av myndighetsbeslut i alla dess former, och ett beslut från åk.Krister Peterson hade absolut inte slunkit igenom.
Citera
2020-02-18, 22:50
Citat:

Också min spontana känsla. En ond aning jag också har är att SE är ett villospår som de blidkar massorna med medans man i det tysta kokar ihop någonting. Man hittar på något. Typ en blandning av alla möjliga teorier.

Är det CA de är inriktade på blir det väl det ett antiklimax som heter duga det med? Eller har jag missat något angående den jeppen? Det enda jag vet är att han var sur på Palme pga aktiekurser och att han tog självmord 2008.
Citera
2020-02-18, 22:53
Medlem
PeterNosters avatar
KP säger:
– Vi arbetar nu med spår som är högintressanta.

De har alltså flera spår. Spåren kan ju leda till olika lösningar.
En del leder till döda personer andra till en levande.

Den levande åtalas.
Citera
2020-02-18, 22:55
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om det nu är som många tycks tro att SE är mannen de slutgiltigt kommer att anklaga för mordet har KP några ytterst svåra frågor att besvara.

Hur kunde SE peka ut Lars J på en plats och från ett mordplatsperspektiv där Lars J befann sig EFTER att den springande mannen passerat Luntmakargatan?

Svaret han måste ge, är då att SE vänt sig om i något skede då han var på väg upp för trappen, sett Lars under bråkdelen av en sekund, lagt ålder och utseende på minnet.
Sedan har han räknat ut hur det borde sett ut från mordplatsen för att därefter ringa till polisen före lunch nästa dag: ”Hej jag heter Stig och jag vill berätta att jag var vittne till mordet.
Jag såg en kille i gränden med bullig täckjacka som stod som en silhuett mot det svagt upplysta kulturhuset på Luntmakargatan”.
Hur han visste att Lars stått blick stilla i flera sekunder bara genom en snabb titt över axeln måste förklaras med ren tur, eftersom den stämde med Lars J:s egen berättelse.

Hur visste han att Lisbeth Palme sagt att mannen bar blå täckjacka?
Även rocksignalementet var ute nu, men SE chansar rätt även där.
Trots att han själv var gärningsmannen som bar rock, gissar han på att Lisbeth uppfattat att han bar blå täckjacka.
Hur ska detta förklaras?

Han säger också att Lisbeth uppfattat två gärningsmän, vilket stämmer med vad hon sagt till kommissarie Rimborn.
Även om den uppgiften senare ändras håller han fast vid att hon sagt så. Precis som också Rimborn gör.

Han prickar in polisernas ankomst, och hur det ser ut då de tar upp jakten.
Han var en av dem som pekade ut flyktvägen, han prickar in ambulansens ankomst i förhållande till polisen.
Han ger en målande beskrivning av Söderström handfallenhet och kontrovers med Lisbeth Palme, han berättar i likhet med andra vittnen om deras ointresse att ta upp vittnesmål.

Han återkommer till Skandia 20 min efter mordet utan att ens vara det minsta andfådd eller lukta krutrök, trots att han måste haft vapnet i sin lilla handledsväska.

Har han dessutom varit på Grand 4,5 minuter innan mordet måste de förklara hur han flugit in genom en bakdörr i skandiahuset stämplat ut, pratat med vakten och i god tid tagit sig till mordplatsen långt före Palme.

Är SE den lösning som de tänkt presentera kommer de att få många omöjliga frågor att besvara.
Det kan dom knappast utsätta sig för om de inte vill framställa sig själva som jubelidioter.
Att TP har sin lilla Julafton i Expressen i dag tror jag inte att man ska bry sig om det minsta...
Den tid kommer då även han får ta fram skämskudden.

Finns många oklarheter kring SE som måste förklaras för att han ska kunna accepteras som gärningsman. Enda jag kan komma på är att mannen som springer inte är skytten. Att skytten inte lämnar platsen innan polisen kommit alltså. Men det innebär givetvis andra problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in