2020-02-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Därför att det är en betydligt allvarligare sjukdom än influensa. Annars hade Kina inte vidtagit dessa åtgärder.

Det enda ännu konstaterade fallet i Sverige är en ung kvinna från Kina. Hon ligger fortfarande kvar på sjukhus efter snart en månad. Hade det varit vanlig influensa hade hon varit frisk efter max en vecka hemma i sängen.

Hur vet du att hon ligger på sjukhus?
Citera
2020-02-18, 16:52
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Fast nu säger du emot själv. Hur kan du veta det?
I början på december upptäcktes coronaviruset, logiskt tänkande kan inte vara ditt attribut.
Vi har i alla fall ett hum om virusets förlopp och symptom då vi nu har 1000 fall internationellt som är lätta att hålla koll på och en stor del av dessa har redan tillfrisknat. Andra har typ inga symptom alls. En väldigt liten del blir allvarligt sjuka och ännu färre dör.
Citera
2020-02-18, 16:52
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Verkar som dom fått goda resultat med Chloroquine och Remedisivir. Båda medicinerna hämmar viruset.

https://www.nature.com/articles/s41422-020-0282-0?fbclid=IwAR1DeWaS1w2LD3MrW

Om du orkade läsa igenom allt så kan du väl åtminstone citera utdrag från textinnehållet?
Citera
2020-02-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Har för mig att Tegnell har sagt att munskydden inte hjälper.
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Om du menar medicinska munskydd så är dessa slut på alla Apotek. Undrar vem som har köpt dessa?
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Newsflash: ansiktsmasker hjälper inte ett piss. Pratat med både sjuksköterska och läkare om detta.

Angående munskydd/kirurgmask och andningsskydd (ej att beblanda) vill jag referera till vad jag skrev i inlägg #20686, vilket finns citerat nedan:

Citat:
[...] I det fall skyddsutrustningen används korrekt ger den skydd. Det nya coronaviruset är ett RNA-virus, och sådana partiklar kan (i de flesta fall) smitta via aerosoler. Ett skydd av klass P100 eller FFP3 ger i regel skydd mot detta. Dessutom ska inte dessa masker med utandningsventil användas av sjuka. Smittade individer ska bära kirurgiska masker, så att deras aerosol och dropp reduceras.

I det fall tråden önskar kan jag ålägga mig att dela med mig utav diverse relevanta föreskrifter och informativa dokument, gällande dessa andningsskydd, från tillverkare, svensk sjukvård och statliga aktörer.

[...] FFP2 är den europeiska motsvarigheten till N95, och dessa masker filtrerar bort cirka 94 % av fasta partiklar (ej gaser). FFP3 är den europeiska motsvarigheten till N100, och dessa masker filtrerar bort cirka 99,95 % av fasta partiklar (ej gaser). Skillnaden i skyddsgrad är således avsevärd, och gällande rutin inom svensk sjukvård är att använda FFP3 vid smittskydd. I det fall du införskaffar masker av FFP3 bör du läsa på ingående innan du använder dessa. Det är förhållandevis svårt att få dem att sitta helt tätt, och i skarpt läge bör du förslagsvis kombinera dem med täta skyddsglasögon. Vidare är det av oerhörd vikt att testa andningsskydden i sällskap med någon, detta då skydden besitter ett visst andningsmotstånd som för vissa personer kan leda till syrebrist. I vissa skydd behöver man "andas aktivt", medan andra skydd har mer sofistikerade utandningsventiler. Efter användning är skydden att betrakta som kontaminerade, varför de också ska kasseras på ett säkert sätt.

[...] Det finns tillverkare utanför östra Asien. 3M tillverkar sina andningsskydd av klass FFP3 i Storbritannien. MB Filter Products AB tillverkar sina andningsskydd av klass FFP3 i Sverige. Båda dessa bolag är seriösa och deras skydd av klass FFP3 är testade enligt Europeiska unionens föreskrifter EN 149:2001+A1:2009.

Ergo: Munskydd skyddar ej, men andningsskydd av klass FFP3 skyddar. De sistnämnda behöver dock användas korrekt, och kompletteras med ytterligare skyddsutrustning (dräkt, handskar, skyddsglasögon, skoskydd etc.) för att ge ett fullgott skydd.

Till mitt citerade inlägg vill jag för övrigt tillägga att skillnaden mellan P100 och N100 är dess skydd mot oljebaserade substanser.

Strutsfantast.
Citera
2020-02-18, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Fast nu säger du emot själv. Hur kan du veta det?
I början på december upptäcktes coronaviruset, logiskt tänkande kan inte vara ditt attribut.

Det finns uppgifter och studier redan nu om en majoritet milda eller inga symptom.
Citera
2020-02-18, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Inte bara felaktig utan direkt farlig desinformation.
Tvivlar på att någon trovärdig inom WHO har gått ut med den informationen.

Det kommer från detta konto

https://www.youtube.com/channel/UC07-dOwgza1IguKA86jqxNA

Det ser ut som WHO men jag kan vara lurad men tror inte det
Citera
2020-02-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Tillhör du någon riskgrupp? Annars är det ju inget att vara särkilt orolig för.

Man kan ju ha familjemedlemmar som är äldre, har kol/astma och liknande. Det har många av oss och man kanske inte är rädd för egen del men vill inte dra hem något och riskera att smitta dem, eftersom de inte är vaccinerade mot detta nya virus.
Citera
2020-02-18, 16:56
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ja det är verkligen märkligt att hon inte blivit frisk ännu.

Inte det minsta "märkligt" om man ser till helheten och Kinas agerande. Det är dock "märkligt" om man lever med världsbilden att viruset bara orsakar lite snuva. Lika "märkligt" som att Tokyo ställer in sitt marathon för att de har 80-talet smittade med "lite snuva". Kan det vara så att COVID19 faktiskt är lite värre än en vanlig influensa?
Citera
2020-02-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Det är väl en variant av svininfluensan? Den som gick för ca 10 år sedan. Själv fick jag den men blev frisk på lite drygt ett dygn då jag förmodligen hade viss resistens då jag antagligen hade haft den på 70-talet (visst skydd, jag är väl medveten om att virus muterar).

Nej det är inte svinis. Detta är ett coronavirus och svinis är ett influensavirus.
Citera
2020-02-18, 17:01
Medlem
Haddos avatar
Jag önskar jag kunde göra en undersökning om hur många flashbackare som tror det kommer sprida sig här.
Jag tror det kommer att komma hit. Men inte som vi tror. Det kommer bli en förvåning. Det.

Och idiotin med svininfluensan. Som var överdriven. I USA registrerades vanlig influensa som svininfluensa. Och Sveriges djupa stat var "in on it" De köpte in miljontals doser av det giftiga vaccinet. Och kvinnan som satt i svensk svt och sa att vi måste alla ta det. (Men själv tog hon det inte)
Jag var nära att ta det där vaccinet som gjorde många svenskar sömnsjuka. Aldrig att dom lurar i mig ett jävla sjukt giftigt vaccin.
Citera
2020-02-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Inte det minsta "märkligt" om man ser till helheten och Kinas agerande. Det är dock "märkligt" om man lever med världsbilden att viruset bara orsakar lite snuva. Lika "märkligt" som att Tokyo ställer in sitt marathon för att de har 80-talet smittade med "lite snuva". Kan det vara så att COVID19 faktiskt är lite värre än en vanlig influensa?

Eller kan det bara vara så att man inte vill ha onödiga virus cirkulerande hos människa som normalt finns hos fladdermöss eller andra djur som vi inte umgås med? SARS försvann men MERS finns kvar pga kameler. Bara onödiga virus, vi har redan så det räcker.
Citera
2020-02-18, 17:04
Medlem
Kattskurks avatar
Än så länge har nog svenska politiker och forskare rätt. Det är låg risk för närvarande (för de med låg IQ typ svenska politiker).
Thailand tycks klara sig väldigt bra trots mänger av kinesiska turister. Med tanke på att det även finns rätt mycket kineser & kinesiska gener i thaibefolkningen (jag litar mer på thaisiffror än kinas redovisning). Thai brukar mörka saker som kan skada turism, men gott om svenskar där +många thai i Sverige. Tror således inte att ett större utbrott går att dölja.
så..
*tydligen är temeratur/luftfuktighet en väldans stor faktor när det gäller spridning..
-Nuvarande svensk ruskväder skulle passa viruset bra.
+Få kineser i Sverige, men undrar hur det går för den rätt stora gruppen afghaner? Turk/uigur/Djingis etc. + givetvis sidenvägen gick genom Afghanistan. Viruset i nuvarande form tycks ju främst vara riktigt aggressivt mot kinesisk genuppsättning (de med hög IQ)..
+Utbrott i Sverige/Europa tycks dröja, så sannolikt hinner det bli bättre väder innan det sker=> låg R0 med lite tur.
-virustyp som gillar att mutera (är väl 0st icke-kineser som dött än så länge?). Men får den härja tillräckligt länge i Europa är det risk att den anpassar sig till europeisk genuppsättning.
+Nya kurer tycks fungera + vaccin finns nog snart + Wuhanmiljö med kopiösa luftföroreningar finns ej i Sverige.
Summarum:
+Just nu ingen större risk för Sverige, eventuell dödlighet troligen 0,1-1%
-(tyvärr kan vi inte ens bli av med lite politiker, de har som sagt alldeles för låg IQ.. )
+Med Thailand som indikator kommer även afghangruppen (och övriga med kinesgenetik) att klara sig hyfsat.
----- (en massa minus!) oroväckande om %-antalet återfall ökar.. Vad sker om man drabbas en 2:a,3:e gång osv. av viruset på kort tid? Mysko rapportering från Kina, men dödligheten blir genast mkt mkt allvarligare om detta just nu sker.
+++++(en massa plus!) Inte sett att återfall skett utanför Kina (förvisso tidigt stadium och få icke-kinesiska fall, men jag ogillar domedagsprofeter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in