2020-02-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är ett helt nytt virus. Ingen har någon immunitet sedan tidigare. Andra influensor är många immuna mot, så en begränsad andel av befolkningen insjuknar i dem.
Nu i ett helt nytt virus blir många fler än vanligt sjuka och många fler i riskgrupperna blir sjuka, eftersom de inte kan vaccinera sig. När riskgrupperna blir sjuka behöver de ofta vård. Detta virus riskerar alltså att överbelasta vården väldigt mycket.

Det är väl en variant av svininfluensan? Den som gick för ca 10 år sedan. Själv fick jag den men blev frisk på lite drygt ett dygn då jag förmodligen hade viss resistens då jag antagligen hade haft den på 70-talet (visst skydd, jag är väl medveten om att virus muterar).
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Dödligheten i Kina är 2.58% med en ganska stor andel kritiskt sjuka.
Dödligheten utanför Kina är 0.5%.

For your information. Mars-maj kommer den riktiga prognosen om dödlighet utanför Kina.
Citera
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Om nu detta virus (vad det verkar) inte är skadligare än vilken influensa som helst. Varför dessa extrema åtgärder i Kina? Hong-Kong influensan tex. var väl mkt. värre? Gravad hund här, eller?
Vad jag förstått så är dödligheten i procent många gånger högre än vid vanlig influensa.
Än så länge verkar Covid-19 kanske inte spridas lika lätt som säsongsinfluensa men den höga dödligheten som rapporteras från Kina är mycket allvarlig.
Det är också en stor andel av de sjuka som är i ett allvarligt eller kritiskt läge.
Citera
2020-02-18, 16:44
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
WHO håller inte riktigt med. Men dom är kanske riksmongon

1 Det hjälper att inte sprida sjukdomen

2 Och det kan hjälpa om du tar hand om en sjuk

https://www.youtube.com/watch?v=Ded_AxFfJoQ

Inte bara felaktig utan direkt farlig desinformation.
Tvivlar på att någon trovärdig inom WHO har gått ut med den informationen.

Vem den där konsulten Christine Francis är och vilka meriter hon har framkommer inte, ej heller i vilken officiell kapacitet hon representerar WHO. Google hittar inget på henne heller. Som jag sa, hennes råd är både felaktiga och farliga.
Senast redigerad av FreeThinker 2020-02-18 kl. 16:55.
Citera
2020-02-18, 16:44
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Tillhör du någon riskgrupp? Annars är det ju inget att vara särkilt orolig för.

Riskgrupp? Jag har släktforskat och min farfars far dog i spanska sjukan 1920. Jag har själv haft lunginflammation. Och jag önskar inte min värsta fiende den smittan. Jag blev frisk igen. Men det var otäckt. Ibland undrar man om folk vill att vi ska dö. Eller är dom så okänsliga. Vi har en historia och vi har en släkt som vi vill skall överleva. Den lilla världen är viktig.
Citera
2020-02-18, 16:45
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
For your information. Mars-maj kommer den riktiga prognosen om dödlighet utanför Kina.
Japp och då kommer den med all förmodan vara ännu lägre då antalet tillfrisknade ökar hela tiden och hela 70% får inga symptom alls.
Citera
2020-02-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Om nu detta virus (vad det verkar) inte är skadligare än vilken influensa som helst. Varför dessa extrema åtgärder i Kina? Hong-Kong influensan tex. var väl mkt. värre? Gravad hund här, eller?

Därför att det är en betydligt allvarligare sjukdom än influensa. Annars hade Kina inte vidtagit dessa åtgärder.

Det enda ännu konstaterade fallet i Sverige är en ung kvinna från Kina. Hon ligger fortfarande kvar på sjukhus efter snart en månad. Hade det varit vanlig influensa hade hon varit frisk efter max en vecka hemma i sängen.
Citera
2020-02-18, 16:47
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Därför att det är en betydligt allvarligare sjukdom än influensa. Annars hade Kina inte vidtagit dessa åtgärder.

Det enda ännu konstaterade fallet i Sverige är en ung kvinna från Kina. Hon ligger fortfarande kvar på sjukhus efter snart en månad. Hade det varit vanlig influensa hade hon varit frisk efter max en vecka hemma i sängen.
Ja det är verkligen märkligt att hon inte blivit frisk ännu.
Citera
2020-02-18, 16:48
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Japp och då kommer den med all förmodan vara ännu lägre då antalet tillfrisknade ökar hela tiden och hela 70% får inga symptom alls.

Fast nu säger du emot själv. Hur kan du veta det?
I början på december upptäcktes coronaviruset, logiskt tänkande kan inte vara ditt attribut.
Citera
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Så ett gasfilter släpper igenom viruspartiklar?

FFP3 är det som gäller(N100) FFP2 ger visst skydd(N95). Gasfilter är anpassade för olika flyktiga lösningsmedel m.m och är inte något man kör mot virus. Det är partikelfilter som gäller.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Verkar som dom fått goda resultat med Chloroquine och Remedisivir. Båda medicinerna hämmar viruset.

https://www.nature.com/articles/s41422-020-0282-0?fbclid=IwAR1DeWaS1w2LD3MrW
Citera
2020-02-18, 16:50
Medlem
InteRoligts avatar
https://www.youtube.com/watch?v=oJ08heCsj1U
Lite info om Corona vad det är och hur det sprids osv.
Samt lite videos från Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in