2020-02-18, 16:32
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det första inhemska fallet i Thailand visade att om man bär mask så kan man fortfarande smitta. Taxichauffören blev smittad av en kinesisk passagerare som hostade och bar mask. Sen när chauffören var sjuk så stannade han hemma i 4-5 dagar med sin familj. Ingen i familjen blev smittad. Han bar inte mask hemma.

Det råder delade meningar angående mask. I Asien så härstammar maskbärandet från Spanska sjukan. Det finns de som hävdar att mask hjälper och de som hävdar att det hjälper inte ett skit och till och med ökar risken. Hur som helst så i Asien så är det inbäddat i flera länders kultur att bära mask när du är sjuk. Hur mycket det hjälper bråkar experterna om. Det viktigaste, för att slippa smitta, är att TVÄTTA HÄNDERNA på rätt sätt och ofta. Endast 5 procent av den svenska befolkningen klarar av det. Sen ska man se till att sova minst 7tim per dygn det hjälper immunförsvaret. Det kostar inget och har inga biverkningar.

Nej det råder inga delade meningar, vetenskapen är enig; munskydd har ingen effekt så vida det inte är anpassade munskydd med respirator och som används ihop med skyddsglasögon.

Alla som påstår annat har fel och är idiotier som tror på fabler och vidskepelse.

Att hänvisa till riksmongon som tex Thailands hälsominister är befängt då han är mindre kvalificerad att uttala sig ännen svensk niondeklassare.
Citera
2020-02-18, 16:32
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Det är väl bara att glida in på närmaste bygghandel så hittar ni RIKTIGA andningsskydd. Bästa är väl halvmask med gasfilter.

Gasfilter?? Visst kör med det du. Personligen skulle jag välja P3-filter som inte släpper igenom virus istället.
Citera
2020-02-18, 16:36
Medlem
kansascityshuffles avatar
Hur är stämningen i City, går folk runt med masker eller ska alla ha en smittfest?

Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Det är väl bara att glida in på närmaste bygghandel så hittar ni RIKTIGA andningsskydd. Bästa är väl halvmask med gasfilter.

Exakt!

Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, i Sverige är det väldigt skambelagt att visa sig orolig/rädd om inte alla är rädda. Och folk tenderar att förlöjliga den som är öppen med sin oro.
Man ska vara cool och skratta lite åt sånt man inte till fullo förstår, det ger status i Sverige. Jättemärklig grej.

Det är många saker som är skambelagt så därför ligger Sverige efter i några områden. Inom psykologi framförallt och det är precis du nämnde.
Alla intelligenta människor/fritänkare är sjuka i huvudet.
Man måste älska sin familj trots att man inte väljer den.
Man måste må bra.
Det går inte ihop.
Som om klimatet inte räckte till.
Rasbiologiskt institut är toppen över isberget.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-02-18 kl. 16:41.
Citera
2020-02-18, 16:36
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ja, i Sverige är det väldigt skambelagt att visa sig orolig/rädd om inte alla är rädda. Och folk tenderar att förlöjliga den som är öppen med sin oro.
Man ska vara cool och skratta lite åt sånt man inte till fullo förstår, det ger status i Sverige. Jättemärklig grej.

Anledningen att jag skriver om det är att jag tänker på det själv. Sist jag åkte på tunnelbanan i stockholm såg jag ingen med munskydd. Inte jag heller. Men jag håller mig på avstånd så gott det går. Men hjälper det. Vi har ju hört att det kan smitta utan att det syns i 2-3 veckor. Det är oroväckande.
Citera
2020-02-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Gasfilter?? Visst kör med det du. Personligen skulle jag välja P3-filter som inte släpper igenom virus istället.

Så ett gasfilter släpper igenom viruspartiklar?
Citera
2020-02-18, 16:37
Medlem
Haddos avatar
Citat:

Precis. Mycket märkligt.
Citera
2020-02-18, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Anledningen att jag skriver om det är att jag tänker på det själv. Sist jag åkte på tunnelbanan i stockholm såg jag ingen med munskydd. Inte jag heller. Men jag håller mig på avstånd så gott det går. Men hjälper det. Vi har ju hört att det kan smitta utan att det syns i 2-3 veckor. Det är oroväckande.
Tillhör du någon riskgrupp? Annars är det ju inget att vara särkilt orolig för.
Citera
2020-02-18, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Nej det råder inga delade meningar, vetenskapen är enig; munskydd har ingen effekt så vida det inte är anpassade munskydd med respirator och som används ihop med skyddsglasögon.

Alla som påstår annat har fel och är idiotier som tror på fabler och vidskepelse.

Att hänvisa till riksmongon som tex Thailands hälsominister är befängt då han är mindre kvalificerad att uttala sig ännen svensk niondeklassare.

WHO håller inte riktigt med. Men dom är kanske riksmongon

1 Det hjälper att inte sprida sjukdomen

2 Och det kan hjälpa om du tar hand om en sjuk

https://www.youtube.com/watch?v=Ded_AxFfJoQ
Citera
2020-02-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är bra men kommer det att hålla sig på den nivån?

Tja, det hänger på hur väl smittspårningen fungerar i typ Singapore, Japan mfl. Det är de kurvorna som är mest intressanta at följa just nu.
Citera
2020-02-18, 16:41
Medlem
Roskorss avatar
Dödligheten i Kina är 2.58% med en ganska stor andel kritiskt sjuka.
Dödligheten utanför Kina är 0.5%.
0.9% kritiskt sjuka utanför Kina.

Man måste ändå tycka att det är märkligt att Jönköpingskvinnan inte tillfrisknat ännu. Sjuk i tre veckor nu om inte mer?
Senast redigerad av Roskors 2020-02-18 kl. 16:44.
Citera
2020-02-18, 16:42
Medlem
InteRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
WHO håller inte riktigt med. Men dom är kanske riksmongon

1 Det hjälper att inte sprida sjukdomen

2 Och det kan hjälpa om du tar hand om en sjuk

https://www.youtube.com/watch?v=Ded_AxFfJoQ

Finns olika klassificeringar.
Dem på apotek gör nada.
Citera
2020-02-18, 16:42
Medlem
Citat:
Att tro detta är ett specifikt svenskt beteende är gulligt naivt. Skulle säga att det är precis samma sak i vilken del av världen du än kommer.
Sen ger de masker de flesta bär, lite eller inget skydd mot att smittas själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in