2020-02-10, 18:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet inte i Sverige men i USA har CDC beräknat att 22m-31 milj varit sjuka 210-370 tusen behövt sjukhusvård. 10-15 milj har sökt läkarvård. 12-30 tusen har dött. Siffrorna är gäller perioden 1 okt - 1 feb

https://www.cdc.gov/flu/about/burden/preliminary-in-season-estimates.htm

7 procent dödsfall bland äldre beror på influensan. Så jag gissar ganska många av dessa äldre hamnade väl på intensiven innan de dog.

Sen tycker jag att det ingen klagar på USA att de inte kan fram mer exakta siffror. Ett spann på 10 milj är ju riktigt dåligt. Det visar väl att det är inte så lätt att veta hur många som är sjuka.

Men fick du IG i grundskolematte eller vad är det du inte begriper? Du kan ju inte jämföra 7% av dödsfallen bland äldre med 2% dödsfall av samtliga? Om 1% av influnsapatienterna behöver sjukvård är det en droppe i havet med en sjukdom där omkring hälften behöver det och resten behöver isoleras i karantän. Personligen skulle jag gissa att överlevnadsmöjligheterna för en person över 50 som röker är så dålig utan sjukvård att jag skulle rekommendera att skriva ett testamente redan den här veckan.
Citera
2020-02-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Haha, faktiskt länge sedan jag skrattade så Tack!!
https://www.youtube.com/watch?v=sjTpd8KzUn0
Skratta lite till när en läkare säger det. 16:55

https://www.forbes.com/sites/johnscottlewinski/2020/02/07/uk-doctor-uses-youtube-to-treat-panic-of-coronavirus-myths/
Citera
2020-02-10, 18:57
Medlem
barkies avatar
Folk som bara kan prata men inte lyssna är något man ska vara uppmärksam på.

XEHKE är typexemplet på detta.
Inte nog med att han vägrat granska ett uns av infon övriga presenterat säger en hel del, han känner behovet av att trycka ner och stämpla de också.

Samtidigt tar han John Hopkins seriöst pga av namnet. Skitsamma om informationen som kommer från "officiella" och allmänt erkända källor inte klarar en fact-check, det är källan som är det viktiga, inte innehållet.

Tänk er en helig källa med världens renaste vatten. Folk har tagit sitt vatten därifrån i 100+ år. Under årens lopp har vattnet bytt färg. Numera är det piss och skräp som ersatt. Folk fortsätter hävda källans heliga natur för folk har "tagit sitt vatten därifrån i 100 år."

De dom dumma inte inser är att intressen, ekonomi, möjligheter och utveckling har gjort vattnet förorenat. Det går inte att dricka längre. Det går dock att sälja för 20 spänn litern för det är ju som sagt heligt..
Citera
2020-02-10, 18:59
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Din information kommer från samma dokument oavsett. Det är en miss, medveten eller ej, när någon översatt det.

Jag vet precis vad du syftar på så du behöver inte leka Allan Ballan. Det enda du gör i den här tråden är att förmedla tvivelaktig information. Du undanhåller dessutom väsentlig information för att få saker att låta värre än vad dom är.

Samma här. Du påstår ni att Kina ska dölja fall för att gå ner siffrorna. Vilket kommer från ett dokument från Kinas CDC. Detta är, medvetet eller ej, felöversatt.

Om du granskar dina källor innan du postar i panik slipper jag rätta dig gång på gång.

Hopp och lek nu.

Det spelar ingen roll var saker och ting kommer ifrån.
Du har avfärdat NY Times, Wall street journal och Washington post som idioter redan.
Så för dig är alla utom Kinas regering idioter.
Men denna tråd är ingenting för sanningssägare. Den är full med stollar som förlitar sig på hittepåinformation för att förringa utbrottet och dess konsekvenser.
Kanske för att känna sig tryggare och kontrollera sin egen rädsla. Tråkigt att hela tråden blev kidnappad för det.
Men skrik vidare här du. Jag hade inte för avsikt att stanna.
Citera
2020-02-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren

Intressant att virus äntligen svarar på antibiotika. Det var iallafall en världsnyhet som heter duga, och som jag har missat.
https://www.youtube.com/watch?v=sjTpd8KzUn0
Publicerades i JAMA i fredags. 16:55
Inte viruset men sjukdomen. Lunginflammationen dvs.
Citera
2020-02-10, 19:06
Medlem
Är det inga neutrala kvar i tråden? Som tycker det är intressant och håller koll på all information. Eller är det bara två motpoler kvar?
Citera
2020-02-10, 19:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det spelar ingen roll var saker och ting kommer ifrån.
Du har avfärdat NY Times, Wall street journal och Washington post som idioter redan.
Så för dig är alla utom Kinas regering idioter.
Men denna tråd är ingenting för sanningssägare. Den är full med stollar som förlitar sig på hittepåinformation för att förringa utbrottet och dess konsekvenser.
Kanske för att känna sig tryggare och kontrollera sin egen rädsla. Tråkigt att hela tråden blev kidnappad för det.
Men skrik vidare här du. Jag hade inte för avsikt att stanna.

Och det kommer ifrån trådens största superspridare av fakenews och halvsanningar.

Du har med dina irrelevanta nyhetsflashar skapat en närmast ogreppbar massa av desinformation och spekulation som vi just nu försöker att sortera.

Kan du förklara ditt tillfälliga inhopp i tråden, vad vill du ha sagt kopplat till topic, det är inte alldeles glasklart, förklara, för jag kan inte se, någon annan som ser och kan förtydliga?
Citera
2020-02-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Folk som bara kan prata men inte lyssna är något man ska vara uppmärksam på.

XEHKE är typexemplet på detta.
Inte nog med att han vägrat granska ett uns av infon övriga presenterat säger en hel del, han känner behovet av att trycka ner och stämpla de också.

Samtidigt tar han John Hopkins seriöst pga av namnet. Skitsamma om informationen som kommer från "officiella" och allmänt erkända källor inte klarar en fact-check, det är källan som är det viktiga, inte innehållet.

Tänk er en helig källa med världens renaste vatten. Folk har tagit sitt vatten därifrån i 100+ år. Under årens lopp har vattnet bytt färg. Numera är det piss och skräp som ersatt. Folk fortsätter hävda källans heliga natur för folk har "tagit sitt vatten därifrån i 100 år."

De dom dumma inte inser är att intressen, ekonomi, möjligheter och utveckling har gjort vattnet förorenat. Det går inte att dricka längre. Det går dock att sälja för 20 spänn litern för det är ju som sagt heligt..

Johns Hopkins, med S i både för och efternamn, han var kväkare

men Johns Hopkins är kontroversiellt, IQ studier på olika socialgrupper och mycket fokus på w/b skillnader i IQ tester och sådant (white/black)

men visst, i grunden välrenommerat, idag tack vare medicinsk forskning, psykologi-forskningen är oerhört kontroversiell
Citera
2020-02-10, 19:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Situationen urartar nu i UK, totalt 8 smittade. Men vad värre är, 2 av de senast upptäckta fallen arbetar inom sjukvården och har i sitt arbete troligtvis kommit nära ett stort antal personer.

Two of these new cases are healthcare workers and as soon as they were identified, we advised them to self-isolate in order to keep patient contact to a minimum. We are now working urgently to identify all patients and other healthcare workers who may have come into close contact
Citera
2020-02-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Haha, faktiskt länge sedan jag skrattade så Tack!!

Nu tycker jag flera mobbar JacR, han menar säkert att sekundärfasen i sjukdomsförloppen ofta har inneburit konstaterad lunginflammation, dessa kan lindras med antibiotika - själva virusinfektionen nej den är fortfarande klurig men verkar vara självläkande i flera fall.
Citera
2020-02-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Lösa rykten och non-peer reviewed artiklar är precis vad man måste ta hänsyn till i såna situationer när information från Kina är som den är. Ex. så har 40 sjukvårdspersonal på ett sjukhus i Wuhan blivit smittade trots att de är utbildade och har haft skyddsutrustning. Kan du nämna ett liknande exempel i världshistorien?

Ja, så kan man väl tycka. Problemet är att det dykt upp lite mer dyster information det senaste dygnet:

1. Det verkrar defintivt sprida sig asymtomatiskt (vilket skulle förklara varför Kina väljer att isolera SAMTLIGA, d.v.s inte enbart de som är smittade utan också de som misstänks vara smittade).
2. Det sprider sig lättare i luft än vad man sagt tidigare (en betydligt högre R0 än 4 kan misstänkas).
3. Man fortsätter att smittas även efter att febern går över. Vilket betyder att om du isoleras innan du blir sjuk (för att du misstänks vara smittad) betyder att du kan behöva placeras i karantän i betydligt mer än 20 dagar. Vilket kommer att få enorma ekonomiska konsekvenser om det sker över en betydande del av befolkningen.

Kanske för de befinner sig nära sjuka och många bär nog bara standardmasken? Hur är det häpnadsväckande att folk som jobbar nära sjuka hela dagen också blir smittade?

Nej, och återigen nej, det är knappast det rationella att göra. Möjligtvis om man är en foliehat så är det rationella att lyssna på vad en domedagsdoktor på youtube säger.

Det snarare antyder ju på att dödligheten är lägre än rapporterad OM det nu skulle vara sant. Som sagt med din egen logik, så har du 3-6 dagar på er, sedan måste du börja bli mer resonlig.

De ekonomiska effekterna kan bli allvarliga ja, men det betyder inte att viruset i sig är något allvarligt.
Citera
2020-02-10, 19:16
Medlem
Hårda bud i Storbritannien 1:https://www.dailymail.co.uk/news/article-7986189/Health-Secretary-Matt-Hancock-warns-coronavirus-imminent-threat-British-public.html

Police 'wearing hazmat suits' will be able to HANDCUFF suspected coronavirus patients and force them back into quarantine: Tough new laws after a patient tried to 'BREAK OUT' from Arrowe Park
A new law was hurriedly brought into force after a patient staying at Arrowe Park Hospital on the Wirral reportedly tried to leave before completing the 14-day stay after his return from China.

Hårda bud i Storbritannien 2:https://www.dailymail.co.uk/news/article-7987667/Private-school-closes-pupils-relatives-isolation-coronavirus-fears.html
Private school with £10,500 a year fees closes for a deep clean after a family with two children there are put into isolation with 'symptoms of coronavirus' after visit to China
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in