2020-02-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Om du visar dina belägg för hur bron ser ut när man från 35 mil (ungefär) och på 10 000 meters höjd zoomar in Ponchartrainbron på samma vis som i bilden från marknivå kan vi ju diskutera det istället för krokiga brädor.

Så hur var det?
Hade du sett Ponchartrainbron från 10 000 meters höjd och hade du belägg för att krökningen inte syns om man zoomar in på den på samma vis som i bilden från marknivå eller ljuger du?
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Jaha, så du har alltså sett ett likvärdigt inzoomat foto på Ponchartrainbron tagen från 10 000 meters höjd.
Nyss skrev du ju att du efterfrågade ett sådan foto:

och varför skrev du till Jazzil att du aldrig sett det??

Kan du redovisa bilden så trådens läsare får bedöma ditt belägg?

Några frågor till på ditt belägg:
Var du själv med i planet när observationen gjordes?
Vad var brännvidden på teleskopobjektivet?
Från vilket avstånd observerades bron på 10 000 meters höjd för att få samma betraktningsvinkel i höjdled som i bilden från låg höjd?

Du förstår väl att för att jämföra måste du utgå från likvärdiga förutsättningar?
Antingen utgår diskussionen från likvärdiga kraftigt inzoomade fotografier av bron tagna i samma vinkel i såväl höjdled och sidled från både låg höjd och hög höjd eller så utgår diskussionen från observationer med blotta ögat i båda fallen.
Vilket väljer du?

Vad tror du händer med en tydligt synlig kurva på 4 mils avstånd, när man lägger till ytterligare 30 mil? Tycker du det känns rimligt att den skulle ses som en platt yta? Det tycker inte jag. 👍
Citera
2020-02-18, 12:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Så... När börjar man se att jorden faktiskt är rund, och inte platt?
Jag har inte en aning. Det är du som påstår enligt nedan och som ska berätta för oss hur högt upp man måste komma för att man ska se att jorden ser rund ut, om den nu är rund.
Citat:
Jag påstår att den ser platt ut och att det överensstämmer med att jorden faktiskt är platt.
Citera
2020-02-18, 12:46
Medlem
Citat:
Vad tror du händer med en tydligt synlig kurva på 4 mils avstånd, när man lägger till ytterligare 30 mil? Tycker du det känns rimligt att den skulle ses som en platt yta? Det tycker inte jag. 👍
Ponchartrainbron är 4 mil (38,4 km) lång även om den betraktas från 30 mils avstånd och 10 000 meters höjd...

Svara på frågorna jag ställde.
Citera
2020-02-18, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag har inte en aning. Det är du som påstår enligt nedan och som ska berätta för oss hur högt upp man måste komma för att man ska se att jorden ser rund ut, om den nu är rund.

Varför är det upp till mig? Jag går på vad mina ögon berättar, att den alltid ser platt ut. Jag tror på mina ögon, att jorden är platt och inte rund.
Senast redigerad av Dendummasillen 2020-02-18 kl. 12:54.
Citera
2020-02-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ponchartrainbron är 4 mil (38,4 km) lång även om den betraktas från 30 mils avstånd och 10 000 meters höjd...

Svara på frågorna jag ställde.

Du tror alltså det jag undrar är hur ett avstånd på 4 mil (bron) ser ut från 30 mils håll(från 10.000 höjd)? Nej, det jag undrar är hur kurvan som uppenbarar sig tydligt över 4 mil, inte syns till alls över 30 mil. Den borde rimligtvis fortsätta öka ju högre upp jag kommer, och ge oss en annan utsikt än vad som tycks vara över en platt yta.
Citera
2020-02-18, 12:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför är det upp till mig? Jag går på vad mina ögon berättar, att den alltid ser platt ut.
Du förstår fortfarande inte det?
Citera
2020-02-18, 12:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du tror alltså det jag undrar är hur ett avstånd på 4 mil (bron) ser ut från 30 mils håll(från 10.000 höjd)? Nej, det jag undrar är hur kurvan som uppenbarar sig tydligt över 4 mil, inte syns till alls över 30 mil. Den borde rimligtvis fortsätta öka ju högre upp jag kommer, och ge oss en annan utsikt än vad som tycks vara över en platt yta.
Du förstår väl att det är skillnad på att se något på 4 mils avstånd och 30 mils avstånd?
På 30 mils höjd (som ISS) så kan du enligt globmodellen lätt se kurvaturen i sidled.
Citera
2020-02-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Du förstår väl att det är skillnad på att se något på 4 mils avstånd och 30 mils avstånd?
På 30 mils höjd (som ISS) så kan du enligt globmodellen lätt se kurvaturen i sidled.

När kan man enligt globmodellen börja se att jorden är rund, då? Marknivå? Nu pratar jag alltså om att se kurvan.
Citera
2020-02-18, 13:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag påstår att den ser platt ut och att det överensstämmer med att jorden faktiskt är platt.
Den ser inte platt ut i bilderna från Pontchartrain.

Citat:
Din 'vetenskap' säger detsamma, dvs att den ska se platt ut även på en rund jord:
https://youtu.be/JTIpOk1HMto
Det är bara under speciella omständigter som den runda jorden ser platt ut Tittar man längs med en lång rak konstruktion så ser man att dem är rund. Vore den platt skulle den alltid se platt ut.

Citat:
Så... När börjar man se att jorden faktiskt är rund, och inte platt?
När man från mankhöjd zoomar in en 4 mil lång bro och när man kommer upp på 30 mils höjd, till exempel.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2020-02-18 kl. 13:11.
Citera
2020-02-18, 13:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det jag kan bekräfta med egna ögon är ingen fantasi.
Har du sett skaparen med egna ögon?
Du har sett kurvan i bilderna från Pontchartrain.
Citera
2020-02-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Den ser inte platt ut i bilderna från Pontchartrain.

Det är bara under speciella omständigter som den runda jorden ser platt ut Tittar man längs med en lång rak konstruktion så ser man att dem är rund. Vore den platt skulle den alltid se platt ut.

Bär man från mankhöjd zoomar in en 4 mil lång bro och när man kommer upp på 30 mils höjd, till exempel.

Okej, så vad händer med den kurvan mellan markhöjd och upp till 30 mils höjd? Den borde öka ju längre bort jag kan se. Eller menar du att jag hela tiden ser "över" kurvan? Att ytan mellan mig och horisonten på 10.000 meters höjd, kurvar sig(som vi ser på bilden på bron)?? Låter som en fantastisk fantasi.
Citera
2020-02-18, 13:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Okej, så vad händer med den kurvan mellan markhöjd och upp till 30 mils höjd?
Ingenting, den är kvar, men svårare att se. På samma sätt som den krokiga brädan inte blir rak av att man tittar från ett håll där kurvan är svår att se.

Citat:
Den borde öka ju längre bort jag kan se.
Ja, men samtidigt är horisonten längre bort, vilket gör att det blir svårare att se kurvan.

Citat:
Eller menar du att jag hela tiden ser "över" kurvan? Att ytan mellan mig och horisonten på 10.000 meters höjd, kurvar sig(som vi ser på bilden på bron)?? Låter som en fantastisk fantasi.
Ja, du ser alltid över kurvan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in