2020-06-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen
”Empiri är datainsamling genom vetenskapliga undersökningar av verkligheten, exempelvis experiment, samt observation och därav erhållna sinnesintryck och gjorda erfarenheter.”

Länka dessa tack som visar att jorden är rund borde vara lätt för dig som påstår att det finns ”massor”.

Du vill att jag ska länka till undersökningar som visar att objekt försvinner under horisonten?
Du vill att jag ska länka till datainsamlingar som visar Polstjärnans position?
Du vill att jag ska länka till observationer över att vi hittar på jorden?

Ja du, vet inte riktigt var jag ska börja... men visst. En god start är att dagens flygningar hittade fram till sina destinationer. En annan observation är att det är kväll i Sverige och mitt på dagen i New York. En tredje undersökning är jag idag konstaterade att solens storlek inte varierade. En fjärde är att jag strax kommer se Polstjärnan 60 grader över horisonten.

Vad jag däremot saknar är din alternativa förklaring till vår empiri. Hur förklarar du t.ex. vår observation av Polstjärnan? För mig är det ett entydigt bevis eftersom observationen inte kan förklaras på en platt jord.
Citera
2020-06-25, 23:31
Medlem
I tusentals år har man vetat att jorden är en sfär och helt allvarligt tycker jag att det är väldigt tragiskt och sorgligt att detta ämne överhuvudtaget är något som tar upp tid i mänsklighetens antagligen relativa korta vistelse på vår jord. Vi är troligen det smartaste djuret här men ibland undrar man om verkligen tillhör detta släkte.

Att exempelvis tro på Gud är en sak, en helt annat sak, eftersom att vi inte kan bevisa det. Att påstå att jorden är platt är liksom bara slöseri med tid. Först trodde jag naturligtvis att detta var ett hyfsat intelligent och långvarigt framfört skämt för det är ganska kul om man ser det på det sättet.

Jag har aldrig lagt en minut av mitt liv på detta trams men fick för mig att kolla på en dokumentär om det som dök upp för mig på Netflix. En rekommendation? Haha. Främst för att se om det är ett skämt eller inte. Har endast sett 10 min hittills och det är svårt att säga om detta är ett skämt eller inte. Programledaren ställer sig just denna fråga någon gång under de första minuterna eftersom att det är den mest rimliga frågan men fortsätter med att säga att dessa personer antagligen menar allvar med sina teorier.

Det finns ju uppenbart människor i världen som är väldigt speciella på olika sätt och om det är så att dessa människor som säger (officiellt åtminstone) att jorden är platt tror på detta tillhör de naturligtvis dessa ”speciella” människorna. Det är väldigt fascinerande faktiskt. Jag kan på rak arm inte komma på något konstigare än att hävda att jorden är platt. Det är som att försöka bevisa att 1+1=3 eller försöka övertyga mänskligheten att vi egentligen inte har fötter, vi bara tror det, det är en konspiration osv.

Man brukar bedriva forskning av människor som på olika sätt inte är normala för att lära sig mer om det mest spännande organet vi har. Detta kan göras med lite olika infallsvinklar. Man kan via neurovetenskap bokstavligt talat få en inblick i hjärnan för att exempelvis konstatera eller utesluta diverse anomalier via exempelvis MRI eller PET-Scan (och på senare tid kan man kolla aktivitet i hjärnan via magnetencefalografi (MEG). Psykologiska behandlingar är kanske den andra delen av dessa två främsta jag har i åtanke. Är det någon som vet om någon neurovetenskaplig eller psykologisk forskning av dessa människor sker?
Senast redigerad av Fineman 2020-06-25 kl. 23:34.
Citera
2020-06-26, 06:44
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
En klar kväll som denna är ju ett perfekt tillfälle att bevittna en solnedgång.
När man bevittnat solnedgången kan man ställa några frågor kring detta. Varför försvinner solen bakom horisonten med oförändrad storlek? Om det skulle finnas några moln, varför lyses de upp underifrån när solen precis gått ner? Min slutsats jag gör är att jorden är rund och roterar. Vad är din slutsats?

Skicka en bild på när molnen lyser under ifrån.
Citera
2020-06-26, 08:04
Medlem
Citat:
Här får du en bildserie hur moln belyses underifrån:
https://youtu.be/mTplEy7BtOc

Funkar inte Google hos dig?
Citera
2020-06-26, 08:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Solnedgångar + moln är verkligen inget ovanligt fenomen. Jag är helt övertygad om att du själv sett detta flera gånger. Frågan är vad du trott att du sett då.
Citera
2020-06-26, 16:07
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Solnedgångar + moln är verkligen inget ovanligt fenomen. Jag är helt övertygad om att du själv sett detta flera gånger. Frågan är vad du trott att du sett då.

Om det är så vanligt fram med bevis.
Citera
2020-06-26, 16:12
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Här får du en bildserie hur moln belyses underifrån:
https://youtu.be/mTplEy7BtOc

Funkar inte Google hos dig?

Du ser inte vad som är under molnen hört talas om att ljus studsar? Sen på många bilder där ser du att ljuset går igenom molnen.

Varför kan solljus vara i vardagsrummet fast du inte ser solen?
Citera
2020-06-26, 16:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Bevis? Du menar att du själv aldrig har sett en solnedgång med belysta moln? Är du helt fjättrad vid Youtube eller vad är anledningen?

Jag har lagt ut en bild jag själv tog på detta, i denna tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men jag tog själv en bild på en spektakulär solnedgång idag. Molnens undersida syns mycket väl. Du vet moln kan absolut ha sidor, speciellt undersidor. Molns platta undersida anger var den stigande vattenångan kondenserar till vattendroppar och bildar moln.

Här är min bild. Inte så svårt att använda sina sinnen och se hur den nedgående solen belyser dessa molns undersidor.

https://imgur.com/a/RzcjCAD
Citera
2020-06-26, 17:03
Medlem
Citat:
Använd dina egna ögon vid en solnedgång. Dvs gör en empirisk studie.
Citera
2020-06-26, 18:11
Medlem
Citat:

Det här är onekligen lite av en vattendelare och samtidigt väldigt typiskt.

99,9999% av alla människor kan med sina egna ögon konstatera att solen ibland är synlig under molnen. Och 99.9999% av alla människor kan med sina egna ögon konstatera att solen går ned under horisonten. Sedan finns det typ en på miljonen som är blinda och som kräver bevis för något som alla andra kan se.

Hemskt ledsen, eftersom du uppenbarligen är blind kommer du aldrig kunna se solen gå ned under horisonten. Du får helt enkelt lita på oss som har sett det. Och ditt synfel förhindrar inte själva sakfrågan: De flesta av oss kan genom egna empiriska studier konstatera att jorden inte är platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-06-26 kl. 18:16.
Citera
2020-06-26, 18:23
Medlem
Citat:
Du ser inte vad som är under molnen hört talas om att ljus studsar? Sen på många bilder där ser du att ljuset går igenom molnen.

Såg du filmen? Man ser att solen går ner bakom horisonten och lyser upp molnen underifrån. Ljus studsar inte. Möjligtvis är det reflekteras du menar.
Citera
2020-06-26, 18:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Varför kan solen lysa upp molnen fast solen inte syns för att den gått ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in