2020-02-17, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man behöver inte bevisa en globmodell. Det räcker att visa att en platt modell inte fungerar. Du är urusel på forskningsmetodik.

Jag behöver inte bevisa att syre krävs för att en plattjordare ska överleva. Det räcker att jag slänger in en i en vakuumkammare och drar ut allt syre. Det bevisar att en plattjordare exploderar när den blir utsatt för nolltryck.

Som tur är har vi faktiskt personer som varit i rymden och observerat globen. De har dessutom fotograferat den.

Vilken platta modell syftar du på? Om vi utgår från en platt jord på 10.000.meters höjd... Sen då? Hur bygger du vidare på den modellen(och samtidigt säger att den inte fungerar)?

Då tar du bilder som visar någonting annat än du själv kan bekräfta, som bevis för att någonting som du aldrig sett, faktiskt existerar.
Citera
2020-02-17, 14:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vilka bevis är det vi talar om? Bilder? Båtar som försvinner vid horisonten? En app?

Ingenting jag kan se eller känna i min verklighet, bekräftar en rund jord. Ingenting.
Du menar förut följande saker (som var om en enkelt kan verifiera själv):
- Vinkeln till polstjärnan på olika breddgrader
- Solen har samma storlek på himlen oavsett var den befinner sig
- Moln kan belysas underifrån vid solens upp-/ned-gång
- Stjärnhimlen roterar runt både syd och nordpolen (åt olika håll).
- Du kan inte se längre en 5 km på en "plan" yta (från 2 meters höjd)
- Jordens skugga syns på månen vid månförmörkelse
- mm mm mm
Senast redigerad av DikT 2020-02-17 kl. 15:15.
Citera
2020-02-17, 14:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag vet ingenting om någon modell av en platt jord, jag vet bara att jordens runda form inte är bevisad. Att du inte klarar av att se skillnaden på ett bevis och ett antagande, det får du stå för.
Nej du vet inte att den sfäriska formen inte är bevisad.
Det är en omöjlighet eftersom den sfäriska modellen är bevisad.
Ett exempel på det är bilderna längs med bron och kraftledningen över sjön Pontchartrain.
Kurvan som syns på bilderna är inget antagande.
Citera
2020-02-17, 14:44
Medlem
Citat:
Varför tror du jag pratar om att se en kurva rakt nedanför mig? Jag pratar om att se en kurva vid horisonten.
Höjden ovan horisonten anger du till 10000 meter, men hur långt ifrån horisonten menar du i resonemanget ovan?

Citat:
Låt oss använda oss av badbollar som exempel, då det verkar vara din grej.

Om jorden är en badboll, och jag blickar ut mot horisonten på samma skalenliga höjd som jag gör då jag blickar ut från 10.000 meters höjd i den verklighet vi idag lever i... Och allt ser platt ut. Ingenting tyder på att horisonten kurvar sig bort från mig. Sen går du ner på samma höjd som bilden är tagen på, fortfarande på badbollen, skalenligt. Nu plötsligt, när du tittar mot horisonten så ser du en tydlig kurvatur.

Det går inte ihop, inte fullt så enkelt som du vill ge sken av.
Om du vill diskutera huruvida saker går ihop eller inte så måste du ju först utgå från likvärdiga förutsättningar så var har du bilden från 10000 meters höjd där man använder ett teleskopobjektiv med samma brännvidd som i bilden på bron du hänvisar till och hur mycket skiljer det i avstånd till horisonten mellan de två bilderna?
Du förstår väl att du inte kan dra till med jämförelser som inte går under samma förhållanden?
Citera
2020-02-17, 14:58
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Varför tror du jag pratar om att se en kurva rakt nedanför mig? Jag pratar om att se en kurva vid horisonten.

Låt oss använda oss av badbollar som exempel, då det verkar vara din grej.

Om jorden är en badboll, och jag blickar ut mot horisonten på samma skalenliga höjd som jag gör då jag blickar ut från 10.000 meters höjd i den verklighet vi idag lever i... Och allt ser platt ut. Ingenting tyder på att horisonten kurvar sig bort från mig. Sen går du ner på samma höjd som bilden är tagen på, fortfarande på badbollen, skalenligt. Nu plötsligt, när du tittar mot horisonten så ser du en tydlig kurvatur.

Det går inte ihop, inte fullt så enkelt som du vill ge sken av.

Då du är helt kapabel att själv förstå detta är enda anledningen till att du låtsas inte förstå ett sätt att låtsas att du tror jorden är platt.

Du är normalt begåvad och inser så klart att om du är 10.000 meter över havet så kommer du självfallet se samma krökta bro som du gör på 5 meters höjd som du gör på bilden du länkade till.

Du är också helt kapabel till att förstå att du självklart måste ha ett mycket mer ”zoomande” objektiv på 10.000 meters höjd.

Och självklart begriper du att du måste vara på en annan ”position” än om du ser den krökta bron på 5 meters höjd. Att du måste vara ”längre ifrån” för att kunna se bron vid horisonten vid 10.000 meters höjd.

Allt detta begriper du redan som alla normalt begåvade människor begriper. Då du inte är mentalt svagbegåvad så är det bara löjligt att du låtsas att du inte förstår detta, eller hur.

EDIT: Snart kommer du ignorera mina inlägg då det är enda sättet för att ”ni” plattskallar ska kunna låtsas tro att jorden är platt. Så här har ju ”alla” ni plattskallar kört hittills.
Senast redigerad av Jazzil 2020-02-17 kl. 15:30.
Citera
2020-02-17, 15:18
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Kan något av dina exempel skryta med att se ut på ett sätt, men vara ett annat?

Men det där stämmer ju inte.
Att Jorden "ser" platt ut stämmer för både en platt och rund jord.

Har du någon observation som bara stämmer på en platt jord, men inte på en rund jord?
DET vore en sensation

Exempel på motsatsen, dvs observationer som BARA stämmer på en rund jord men som inte alls funkar på en platt jord, har du fått i stora mängder...
Citera
2020-02-17, 15:22
Medlem
Citat:
Jag har sett bakterier i mikroskop.
Fast... bakterierns syns i mikroskopet, men så fort du tittar på samma yta utan mikroskop så syns bakterierna inte. Talar det för att det inte finns bakterier där??

Citat:
Kan något av dina exempel skryta med att se ut på ett sätt, men vara ett annat?
Kan det se ut som att en yta saknar bakterier när du ser med blotta ögat, men med hjälp av kraftig zoom kan man visa att där finns bakterier?

Kan det se ut som att en yta saknar kurvatur när du ser med blotta ögat, men med hjälp av kraftig zoom kan man visa att där finns kurvatur?
Senast redigerad av Prudent 2020-02-17 kl. 15:27.
Citera
2020-02-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men det där stämmer ju inte.
Att Jorden "ser" platt ut stämmer för både en platt och rund jord.

Har du någon observation som bara stämmer på en platt jord, men inte på en rund jord?
DET vore en sensation

Exempel på motsatsen, dvs observationer som BARA stämmer på en rund jord men som inte alls funkar på en platt jord, har du fått i stora mängder...

Innan du säger att en platt jord så långt upp jag kan komma också är kompatibelt med en rund jord, skulle jag behöva en exakt höjd där man skymta jordens kurva. Sitter du på någon sådan?

Har sett flera påstå att de sett kurvan då de flyger vanligt passagerarplan, har de det? Måste vara enkelt att räkna ut.
Citera
2020-02-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du menar förut följande saker (som var om en enkelt kan verifiera själv):
- Vinkeln till polstjärnan på olika breddgrader
- Solen har samma storlek på himlen oavsett var den befinner sig
- Moln kan belysas underifrån vid solens upp-/ned-gång
- Stjärnhimlen roterar runt både syd och nordpolen (åt olika håll).
- Du kan inte se längre en 5 km på en "plan" yta (från 2 meters höjd)
- Jordens skugga syns på månen vid månförmörkelse
- mm mm mm

För varenda en av dina punkter måste du först göra ett antagande om att jorden är rund, innan du använder dem för att bevisa att jorden är rund. Sjukt hur du inte ser det.
Citera
2020-02-17, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Då du är helt kapabel att själv förstå detta är enda anledningen till att du låtsas inte förstå ett sätt att låtsas att du tror jorden är platt.

Du är normalt begåvad och inser så klart att om du är 10.000 meter över havet så kommer du självfallet se samma krökta bro som du gör på 5 meters höjd som du gör på bilden du länkade till.

Du är också helt kapabel till att förstå att du självklart måste ha ett mycket mer ”zoomande” objektiv på 10.000 meters höjd.

Och självklart begriper du att du måste vara på en annan ”position” än om du ser den krökta bron på 5 meters höjd. Att du måste vara ”längre ifrån” för att kunna se bron vid horisonten vid 10.000 meters höjd.

Allt detta begriper du redan som alla normalt begåvade människor begriper. Då du inte är mentalt svagbegåvad så är det bara löjligt att du låtsas att du inte förstår detta, eller hur.

EDIT: Snart kommer du ignorera mina inlägg då det är enda sättet för att ”ni” plattskallar ska kunna låtsas tro att jorden är platt. Så här har ju ”alla” ni plattskallar kört hittills.

Ingenting av det du skriver skulle kunna förklara att kurvan som vi ser tydligt i bilden, inte längre syns till på högre höjd. Tror du att en kurva över en boll endast gör sig påmind precis vid horisonten, och endast på mycket låga höjder?

Snälla sluta ställa frågor som inte rör vid det jag försöker diskutera med dig. Jag kan förstå att folk slutar svara dig, det blir tröttsamt rätt fort.
Citera
2020-02-17, 15:38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
För varenda en av dina punkter måste du först göra ett antagande om att jorden är rund, innan du använder dem för att bevisa att jorden är rund. Sjukt hur du inte ser det.

Nej du måste inte göra något antagande om jordens form för att se att polstjärnans position på himlen eller stjärnhimlens rotation på norra resp södra halvklotet falserar den platta jorden.Varför skulle man behöva göra ett antagande om jordens form först?
Senast redigerad av Jonas1968 2020-02-17 kl. 15:42.
Citera
2020-02-17, 15:39
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ingenting av det du skriver skulle kunna förklara att kurvan som vi ser tydligt i bilden, inte längre syns till på högre höjd. Tror du att en kurva över en boll endast gör sig påmind precis vid horisonten, och endast på mycket låga höjder?

Snälla sluta ställa frågor som inte rör vid det jag försöker diskutera med dig. Jag kan förstå att folk slutar svara dig, det blir tröttsamt rätt fort.

Hur menar du med att den krökta bron inte synas på högre höjd? Det är ju bara påhitt från din sida. Du är ju fullt medveten om att bron ser lika krökt ut oavsett höjd så länge du ser den från samma vinkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in