Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Varför tror du jag pratar om att se en kurva rakt nedanför mig? Jag pratar om att se en kurva vid horisonten.
Låt oss använda oss av badbollar som exempel, då det verkar vara din grej.
Om jorden är en badboll, och jag blickar ut mot horisonten på samma skalenliga höjd som jag gör då jag blickar ut från 10.000 meters höjd i den verklighet vi idag lever i... Och allt ser platt ut. Ingenting tyder på att horisonten kurvar sig bort från mig. Sen går du ner på samma höjd som bilden är tagen på, fortfarande på badbollen, skalenligt. Nu plötsligt, när du tittar mot horisonten så ser du en tydlig kurvatur.
Det går inte ihop, inte fullt så enkelt som du vill ge sken av.
Då du är helt kapabel att själv förstå detta är enda anledningen till att du låtsas inte förstå ett sätt att låtsas att du tror jorden är platt.
Du är normalt begåvad och inser så klart att om du är 10.000 meter över havet så kommer du självfallet se samma krökta bro som du gör på 5 meters höjd som du gör på bilden du länkade till.
Du är också helt kapabel till att förstå att du självklart måste ha ett mycket mer ”zoomande” objektiv på 10.000 meters höjd.
Och självklart begriper du att du måste vara på en annan ”position” än om du ser den krökta bron på 5 meters höjd. Att du måste vara ”längre ifrån” för att kunna se bron vid horisonten vid 10.000 meters höjd.
Allt detta begriper du redan som alla normalt begåvade människor begriper. Då du inte är mentalt svagbegåvad så är det bara löjligt att du låtsas att du inte förstår detta, eller hur.
EDIT: Snart kommer du ignorera mina inlägg då det är enda sättet för att ”ni” plattskallar ska kunna låtsas tro att jorden är platt. Så här har ju ”alla” ni plattskallar kört hittills.