2020-02-17, 21:05
Medlem
Idag återkom en kinesisk kollega till kontoret efter att han fått jobba hemma i två veckor pga att han besökte Kina i slutet på januari. Han hade tagit det på så stort allvar att varken han eller hans fru (som är läkare) hade lämnat bostaden en enda gång under dessa två veckor. Respekt!

Han var mäkta upprörd över de kinesiska myndigheternas hantering av smittan då den först blev känd. Han var också märkbart känslosam när han kom att parata om all vårdpersonal i Kina som avlidit, tydligen var det förhållandevis många. Men han menade också att han inte var rädd för fortsatt spridning tack vare de extrema åtgärder som vidtagits. Hans hemstad med 10 miljoner innevånare och som hade 160 konstaterade fall var helt öde, alla stannade inne.

Inget av detta var kanske några nyheter men det blir ändå väldigt annorlunda att höra det från någon som varit mitt i det.
Citera
2020-02-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Varför ska vi räkna in det? De flesta lär ju bli kända då de visar symptomer, så därför är deras inkubationstid ganska så ointressant i detta fallet. Det börja bli löjligt. Viruset har varit utanför kina i mer än en månad nu, och det har varit mer än 100 smittade i minst 2-3 veckor nu. Inga mer ursäkter.
100 smittade i 2-3 veckor. Och 4 döda hittills utanför Kina. Är minst 2% dödlighet fortfarande en dålig uppskattning...?

Coronaviruset på kyssningsfartyget passerade 100 smittade först den 10 februari. Så där bör vi inte ännu se dödligheten i någon större skala förrän om någon vecka eller så.
Citera
2020-02-17, 21:07
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men om du tittar på denna rapporten:
- https://github.com/cmrivers/ncov/blo...r/COVID-19.pdf

Där får man förklaringar till det mesta. Dödligheten har gått ned över tid. De siffror som man i den rapporten får fram är ju lika bra som utanför Kina. Mycket intressant läsning är den i alla fall.
Länken fungerar inte. "Not found". Kan du citera den?
Citera
2020-02-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors

Här är en fungerande länk:

https://github.com/cmrivers/ncov/blob/master/COVID-19.pdf
Citera
2020-02-17, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej, det finns inget i rapporten som säger det.

Jo, sista raden i tabell #1. Men jag kanske tolkar den fel, den kanske skall tolkas som att de flesta inte hunnit dö än utav de som är smittade från den 11 januari och senare? Konstigt sätt att ställa upp det i så fall.

Om det är på det sättet så skulle det ta väldigt lång tid att dö för de som dör...
Citera
2020-02-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Idag återkom en kinesisk kollega till kontoret efter att han fått jobba hemma i två veckor pga att han besökte Kina i slutet på januari. Han hade tagit det på så stort allvar att varken han eller hans fru (som är läkare) hade lämnat bostaden en enda gång under dessa två veckor. Respekt!

Han var mäkta upprörd över de kinesiska myndigheternas hantering av smittan då den först blev känd. Han var också märkbart känslosam när han kom att parata om all vårdpersonal i Kina som avlidit, tydligen var det förhållandevis många. Men han menade också att han inte var rädd för fortsatt spridning tack vare de extrema åtgärder som vidtagits. Hans hemstad med 10 miljoner innevånare och som hade 160 konstaterade fall var helt öde, alla stannade inne.

Inget av detta var kanske några nyheter men det blir ändå väldigt annorlunda att höra det från någon som varit mitt i det.

På vilken typ av företag är ni båda anställda?
Citera
2020-02-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors

Sorry, glömde kopiera på rätt sätt. Men nu har du fått den på annat sätt så...
Citera
2020-02-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det finns ett gäng "vetenskapsmän" i den här tråden som dels sitter på den korrekta informationen, dels gör de korrekta analyserna med sin högskolematte och dessutom blir väldigt putt över information som motsäger deras tes. Det märkliga är att den tesen är ganska samstämmig; mängder med människor kommer att dö, sjukvården och samhället kommer att kollapsa, Kina ljuger, våra myndigheter är värdelösa och blåögda.

Det sista kan jag kanske instämma i rätt ofta men har förhoppningen att man åtminstone läser nyheter och inser att det vore bra att förbereda sig.

Det blir i vilket fall snabbt rätt jobbigt att både läsa och besvara inläggen från hjärntrusten. Bara tips...
Det (av mig) fetade; Snarare gymnasiematte.
Citera
2020-02-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
På vilken typ av företag är ni båda anställda?

Stort högteknologiskt företag
Citera
2020-02-17, 21:13
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Regeringen har även tagit initiativ till en översyn av beredskapen inom hälso- och sjukvården vid kriser och krig. I augusti 2018 tillsatte regeringen Utredningen om hälso- och sjukvårdens beredskap (S2018:09) där pandemi utreds som ett hälsohot och där läkemedelsberedskap ingår. Utredningen ska slutredovisas 30 september 2021 och förväntas bidra med viktig kunskap för svensk beredskap för en eventuell pandemi samt för nationell läkemedelsberedskap.

Stockholm den 5 februari 2020

Lena Hallengren
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/beredskap-for-coronaviruset_H712831?fbclid=IwAR02fiJg9qqPgyvDtnh zQkgDrBlY0H5xLIgMCgX0S6-7O4siVdLrCFU CZo8

Ok jag ringer kineserna och ber de vänta till 2021 med viruset.. Eller 2022 för säkerhets skull. Hahaha... har du kollat upp sedan hur de praktiskt ska fixa en eventuell pandemi? Säkerligen med bil utrustad med högtalare som åker omkring. Det svaret fick jag från iallafall min kommun i händelse av kris.... Skrattade dem rakt i ansiktet. Dra åt helvete vad korkade, värre än barn vid makten!
Citera
2020-02-17, 21:14
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Har redan förklarat detta tidigare och kommer inte bemöda mig att göra det igen. Tror du att deras CFR är detsamma som letaliteten för COVID-19? I sådana fall tror du fel.

Du har rätt. Letaliteten är förmodligen närmare runt 1%
Citera
2020-02-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jo, sista raden i tabell #1. Men jag kanske tolkar den fel, den kanske skall tolkas som att de flesta inte hunnit dö än utav de som är smittade från den 11 januari och senare? Konstigt sätt att ställa upp det i så fall.

Om det är på det sättet så skulle det ta väldigt lång tid att dö för de som dör...

CFR är redovisat utifrån när de har smittats. Givetvis har färre hunnit dö av de som smittats senare.
CFR minskar inte, den ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in