2020-02-24, 23:56
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Olsen drämmer till med 1/3 som behöver tyngre sjukhusvård. Han borde veta bättre.

Men det verkar som om något har gått dig förbi, siffrorna över antal smittade i Kina t.ex. över antal smittade är de som är inlagda på sjukhus varav ca 80% har lättare symptom, men ändå är inlagda. Om du t.ex. påstår att många inte behöver vård så räknar du alltså att de är hemma och således inte finns med i statistiken över smittade.
Det du då säger är att antalet smittade i Kina är 5-10 ggr fler än de officiella siffrorna? Förstår jag dig rätt då?
Citera
2020-02-24, 23:57
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Antagligen för att de är asiater som många här på forumet hävdat är de enda som drabbas. Kan vi inte bara hänga ut dom trollen nu? Nej, men det var ju av den enkla anledningen att det tog för lång tid innan källan till viruset hittades vilket ledde till sekundär spridning och då ökar det lavinartat.
Man har såvitt jag vet ännu inte hittat källan.
Citera
Medlem
happilappis avatar
Frågan är hur mycket större dödligheten är om man inte får plats på sjukhuset... Just nu finns det plats för alla - men det kommer inte ta lång tid innan sjukhusen är överfulla, speciellt i Sverige där dom är överfulla redan nu.
Citera
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Ojdå, det stärker misstankarna om att kinesiska myndigheter är skyldiga till skapandet och spridandet av viruset. Virus har blivit intellektuella, angriper främst demokratiska i-länder.. Vi måste besvara med eld.

Ärthjärna.

Det jag menar är att Italien både förmår testa alla som uppvisar symtom samt att de är transparenta. Jag tillskriver kineserna noll trovärdighet. Och även om deras myndigheter var pålitliga skulle deras inkompetens i egenskap av U-land ändå omöjliggöra trovärdig rapportering därifrån.
Citera
2020-02-24, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad är förklaringen till att spridningen i Italien är anmärkningsvärt stor?
Troligtvis har man missat någon som kom dit för 4-5 veckor sedan och var sjuk. Det har sedan spridits i 2-3 generationer obemärkt innan några började bli så sjuka att de besökte sjukvården. De konstaterade att en person hade COVID, började testa de andra som de inte visste vad de var sjuka i och insåg att de hade ett kluster. Nu testar de allt och alla och då hittar man alla fall som fått växa till sig i skymundan. Därmed bör det mattas av så småningom nu när man aktivt letar efter smittade och har infört bromsande åtgärder. Om det sen stannar vid är vid 300 eller 3000 smittade återstår att se och beror på hur länge smittan härjat ohämmat. Vi får också hoppas att ingen ovetande smittats och hunnit lämna regionen innan den sattes i karantän.
Citera
2020-02-24, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Du har en poäng i att om han slaviskt följer WHOs mjukaste linje så spelar han safe. Han skapar inte oro o han kan alltid referera till global expertis.

Han gillar sitt välbetalda jobb o allt går på räls bara det inte blir en pandemi. O blir det en pandemi så sitter man still så har man inte gjort fel.
FHM Generaldirektör Johan Carlson, Tegnells chef, är märkligt tyst och nästan försvunnen.
Citera
2020-02-25, 00:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Vad är det som säger att det är från en källa smittan i Italien kommer? Och om det är flera källor - att de ens kom till Italien samtidigt?
Citera
2020-02-25, 00:02
Medlem
danieldenhemskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
... eller också bläddrar du tillbaka ett par sidor i tråden. Jag har postat en av källorna två gånger. Men du orkar kanske inte? Vad jag ska och inte ska bestämmer inte du.

Okay, men det är fortfarande inget bevis för att det är en autoimmun sjukdom, såsom spanska sjukan.
Ska du framstå som en seriös debattör - så ser du till att använda källor till dina påståenden. Speciellt när det är extra anmärkningsvärda sådana.
Kan inte vara så svårt för dig, att spara ner alla källor och använda de med varje påstående du gör. Istället för att haspla ur dig: "Jag är så jävla trött, jag orkar inte just nu."
Det är jävligt slarvigt, slött och ansvarslöst av dig att komma med att: "Jag är för trött att länka till källan, du får kolla själv i tråden."
Det är ett extraordinärt påstående du gör. Så länka för helvete, istället för att haspla ur dig egna slutsatser.
Citera
2020-02-25, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Spanska sjukan inträffade för 100 år sedan och har ungefär samma CFR som WHO uppskattar COVID-19 har. Skillnaden är att vi har 100 år av teknologiska framsteg bakom oss. Det är bara att hoppas på att folk får möjlighet att utnyttja denna teknik som inte finns i överflöd direkt.

Ja, jag vet att den spanska sjukan var värre än COVID-19 för unga människor, men faktum kvarstår att vi är beroende av god sjukvård för att sjukdomen inte ska få högre CFR än spanska sjukan.

Problemet idag är flyget och att man flyger i betydligt högre utsträckning.
Citera
2020-02-25, 00:07
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
There are currently 79,774 confirmed cases worldwide, including 2,628 fatalities.

22:22: 1 new case in Spain.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-25, 00:08
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieldenhemske
Okay, men det är fortfarande inget bevis för att det är en autoimmun sjukdom, såsom spanska sjukan.
Ska du framstå som en seriös debattör - så ser du till att använda källor till dina påståenden. Speciellt när det är extra anmärkningsvärda sådana.
Kan inte vara så svårt för dig, att spara ner alla källor och använda de med varje påstående du gör. Istället för att haspla ur dig: "Jag är så jävla trött, jag orkar inte just nu."
Det är jävligt slarvigt, slött och ansvarslöst av dig att komma med att: "Jag är för trött att länka till källan, du får kolla själv i tråden."
Det är ett extraordinärt påstående du gör. Så länka för helvete, istället för att haspla ur dig egna slutsatser.

Jag är fortfarande inget jävla bibliotek.
Jag bifogar källor om det är något nytt jag tar upp som inte diskuterats förut. Annars inte.
Citera
2020-02-25, 00:11
Medlem
När polisen kollapsar är det kört
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här