2020-02-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Den använde sig av fall fram till 11 februari.

Stämmer bra i så fall.
Citera
2020-02-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ny studie finns ute.

Results: A total of 72,314 patient records—44,672 (61.8%) confirmed cases, 16,186 (22.4%) suspected cases, 10,567 (14.6%) clinically diagnosed cases (Hubei Province only), and 889 asymptomatic cases (1.2%)—contributed data for the analysis. Among confirmed cases, most were aged 30–79 years (86.6%), diagnosed in Hubei (74.7%), and considered mild (80.9%). A total of 1,023 deaths occurred among confirmed cases for an overall case fatality rate of 2.3%. The COVID-19 spread outward from Hubei Province sometime after December 2019, and by February 11, 2020, 1,386 counties across all 31 provinces were affected. The epidemic curve of onset of symptoms peaked around January 23–26, then began to decline leading up to February 11. A total of 1,716 health workers have become infected and 5 have died (0.3%).

https://github.com/cmrivers/ncov/blob/master/COVID-19.pdf

I tabellen med occupation i dokumentet så kan man se att pensionärer har ungefär 4ggr så hög sannolikhet att dö av viruset som alla andra. Arbetare inom sjukvården har dessutom bara hälften så hög sannolikhet att avlida som övriga kategorier förutom pensionärer.

Tittar man istället på åldersfördelningen så står 60+ för 81% av dödsfallen. 50+ står för nästan 94% av dödsfallen. Under 40 har bara 2,6% av dödsfallen.

De under 50 år har bara 0,4% sannolikhet att dö om de smittas.

Män och kvinnar smittas i ungefär lika hög grad (lite fler män), men män dör nästan dubbelt så ofta som kvinnor av sjukdomen.

Notera också att dödligheten har gått ned över tid, troligen för att man lärt sig hur man skall behandla den och att det i slutet av observationsperioden bara är en dödlighet på 0,8%, fortfarande 4ggr så illa som en influensa, men en hanterbar nivå.

Denna tabell är en guldgruva!

Med detta som grund så är jag lugnad. Äntligen lite fakta som gör att man kan tagga ned en aning.
Citera
2020-02-17, 20:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Baserat på vad?
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Finns kurvor där. Vi ser ett hack uppåt när de bytte diagnosmetoder. Annars planar det ut.
Citera
2020-02-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Baserat på vad?

Avmattningen har börjat för länge sedan. Antalet nya fall per dag är nu nere på drygt hälften av vad som rapporterades i början av månaden. Detta trots att man sedan en vecka tillbaka även accepterar lungröntgen som diagnosmetod.
Citera
2020-02-17, 20:56
Medlem
Andelen döda har gått ned en procentenhet till från 14% till 13%.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-02-17, 20:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Stämmer inte. Tyvärr.

Berätta då vad som inte stämmer och visa varför det inte stämmer, annars kan du lika gärna vara tyst.

Så länge du inte har något material som vi kan ta ställning till vs det
du avfärdar, är din kommentar en onödig oneliner, med betoning på oneliner.

I övrigt undrar jag lite kring det här klippet.

https://youtu.be/ZC0gww2yznI

Det påstås att kinesiska forskare säger att viruset kan komma ifrån ett biolaboratorium, någon som vet var man kan läsa mer om vad de här forskarna säger?

Det påstås också att det finns ett biolaboratorium 280 meter ifrån en wetmarket, där man har bland annat fladdermöss. Forskarna spekulerar också om att viruset kan komma ifrån biovapenforskning, om jag har uppfattat saken rätt.

Sanningshalt kan jag inte bedöma, klippet tycks vara Sydkoreansk ickekommersiell tv.
Senast redigerad av OY 2020-02-17 kl. 21:18.
Citera
2020-02-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Vänta lite nu, "Kina valde att definiera alla med snuva som corona fall", det stämmer självklart inte. De som sas var att genom att röntga lungorna och konstatera att patienten har lunginflammation så är det så Kina konstaterar ett fall av Covid-19 på grund av brist på tid och tester. Men man testar givetvis inte alla de fall som har avlidit i hemmet på grund av att sjukhuset var fullt eller de som bara stannade hemma och dog.

Såsom jag läser kinesernas nya diagnoskriterier så är det okulärbesiktning. Test kits har visat sig vara opålitliga. De klarar inte heller av att röntga alla som strömmar in. Det har visat sig att en massa folk har corona. De vet inte om de haft corona då de kommit in eller om de fått corona på sjukhuset som verkar ha varit smitthärdar (kanske värre än djurmarknaden) den senaste månaden. Något måste göras.

Och då är det en mindre skada om någon med vanlig influensa diagnostiseras som corona och får medicin än att man är vetenskaplig och väntar på diagnos. Det är nog ett krav från vårdpersonalen som sett patienter lida samtidigt som man sett positiva resultat av olika virusmediciner. Vetenskapen släpar efter nu, de är fortfarande i ett okänt territorium och utvecklingen går i rasande fart. Läkare och sjuksköterskor har inte tid att vänta på vetenskapen utan de måste skapa vetenskapen i denna nya situation.

Medicin är inte exakt vetenskap. Man har ett nytt virus, test kits som är golden standard funkar inte tillfredsställande, patienter väller in, personalen måste göra någonting. Precis som med WHO-vaccinering mot svinisen bestämmer man sig att medicinera patienter som man med okulärbesiktning tycker motsvarar corona diagnosen. För att man sett att vissa mediciner hjälper. I många gamla sjukdomar ger man medicin mot misstänkt sjukdom och biter medicinen då har man diagnosen klar. Biter den inte då blir det vidare utredning.
Citera
2020-02-17, 20:58
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Inte vad jag sett. Däremot kan du titta på antalet avslutade fall (döda+friska) idag, och jämföra med för hur länge sedan det fanns lika många konstaterade smittade. Det är en förenkling, men borde ge en någorlunda gissning på hur lång tid det i snitt tar för ett fall att "avslutas" (med antingen död eller friskförklaring). Med (det troligtvis felaktiga) antagandet att friskförklaring och dödsfall tar ungefär lika lång tid verkar det i nuläget ligga på drygt 17 dagar både i och utanför Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har försökt samla statistik om det och det finns inte mycket information. De fall jag hittade hade en spridning från 9 dagar till 4,5 veckor. De flesta fallen låg dock på 12-15 dagar vilket gjorde att jag har räknat med 14 dagar för att dö.

Jag har sedan gått igenom antalet friskförklarade i både Singapore och i Kina med glidande fönster (testade några olika dagar och gick sedan dagar till dess att friskskrivna+döda var samma som antalet bekräftade fall) och på bägge ställena hamnade man på 14-15 dagar (14 i Singapore och 15 i Kina). Utifrån detta räknade jag med 14 dagar i snitt för att bli friskskriven också. Det blir ju bara grova estimat, men så gjorde jag. På detta sätt så fick jag sedan fram 2,6% döda utanför Kina och 17% döda i Kina. Bägge dessa siffror ligger i närheten av de uppskattningar som finns rörande dödsfall om amn smittas (2,6% ligger rätt nära 2,3% med tanke på att det bara handlade om 153 patienter och några få dödsfall så är detta väldigt osäkra siffror) och dödsfall om man konstateras med lunginflammation (17%) som har cirkulerat från olika papper i the Lancet mm. Det finns forskningspapper som säger att runt 10-20% av de som får viral lunginflammation drabbas av ARDS och att runt 16% av dessa överlever. SARS-CoV-2 och Covid19 verkar dock döda betydligt fler än så både utanför och inom Kina.

I mitt fall så gjorde jag beräkningarna för att bekräfta för mig själv att siffrorna är rimliga och att de två olika klassificeringarna i Kina och utanför gör skillnad på resultatet. Med dessa som grund så kan man ju anta att antalet smittade i Kina åtminstone är 6,5ggr större än de som bekräftats sjuka i lunginflammation. Det skulle i så fall innebära att runt 15% av de som smittas av viruset får lunginflammation. Men börjar man räkna på detta sättet så börjar man göra för många antaganden. Vi har ingen aning om hur stor andel av de med lunginflammation i Kina som skulle ha överlevt utanför Kina.

Detta visar rätt tydligt på hur svårt det är att räkna på denna smitta utan att ha kompletta data. Men som jag skrev ovan, det verkar som att de siffror som publicerats stämmer med detta sätt att räkna, vilket var ytterligare en sak ville verifiera.

Det är ändå underligt att dödligheten och andelen "critical" är så mycket högre i Kina. Jag trodde att vi skulle få en klarare överblick när vi hade ett tiotal fall i Europa, vilket vi har. Dessa siffror ser bra ut.

Tänk också på att "nya fall" (fall som testats och registrerats nyligen) kan ju vara på folk som är i slutskedet av sjukdomen också. Alltså det är så svårt att veta. Om en månad drygt lär vi ha flera tusen fall i väst (säkert i Europa) och då kan vi säkert få fram bättre statistik.

Även om dödligheten är under 1% i Europa så är ju 10-15% smittade som får lunginflammation synnerligen allvarligt. Smittas 60-80% av befolkningen så sätter det alltför stor press på sjukvården.
Citera
2020-02-17, 21:03
Medlem
magpests avatar
Citat:
Nej, okej. Magpest på Flashback vet bättre än forskarna på plats och avfärdar en gedigen studie med "Stämmer inte. Tyvärr.".

Åh, mäktiga Magpest, vad är din professionella analys av läget? Vart är din studie? Har du publicerat den än?

Har redan förklarat detta tidigare och kommer inte bemöda mig att göra det igen. Tror du att deras CFR är detsamma som letaliteten för COVID-19? I sådana fall tror du fel.
Citera
2020-02-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Notera också att dödligheten har gått ned över tid, troligen för att man lärt sig hur man skall behandla den och att det i slutet av observationsperioden bara är en dödlighet på 0,8%, fortfarande 4ggr så illa som en influensa, men en hanterbar nivå.

Nej, det finns inget i rapporten som säger det. Den har snarare gått upp senaste veckan.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-02-17 kl. 21:07.
Citera
2020-02-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Det är ändå underligt att dödligheten och andelen "critical" är så mycket högre i Kina. Jag trodde att vi skulle få en klarare överblick när vi hade ett tiotal fall i Europa, vilket vi har. Dessa siffror ser bra ut.

Tänk också på att "nya fall" (fall som testats och registrerats nyligen) kan ju vara på folk som är i slutskedet av sjukdomen också. Alltså det är så svårt att veta. Om en månad drygt lär vi ha flera tusen fall i väst (säkert i Europa) och då kan vi säkert få fram bättre statistik.

Även om dödligheten är under 1% i Europa så är ju 10-15% smittade som får lunginflammation synnerligen allvarligt. Smittas 60-80% av befolkningen så sätter det alltför stor press på sjukvården.

Men om du tittar på denna rapporten:
- https://github.com/cmrivers/ncov/blo...r/COVID-19.pdf

Där får man förklaringar till det mesta. Dödligheten har gått ned över tid. De siffror som man i den rapporten får fram är ju lika bra som utanför Kina. Mycket intressant läsning är den i alla fall.
Citera
2020-02-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om du förstod något hade du inte deltagit i tråden. Ingen vet omfattningen COVID-19 kan ta. Tippar att vi ser en avmattning under den sista delen av denna månad.

Och jag säger, igen, att om ingen mer blir smittad av viruset från och med pikosekunden som mitt inlägg registreras på Flashback-servern så har jag fortfarande rätt. Kan du inte förstå varför så var jag korrekt i min analys av dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in