2020-02-16, 13:27
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
"Ganska många" får du nog sätta i perspektiv litegrann. Hur många procent av jordens befolkning är några hundra personer?

Med alla piloter så blir det tiotusentals.
Här en journalist som får följa med en MIG-29
https://youtu.be/PEH8iLjlodM
Citera
2020-02-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej jag skiter inte i dem. Jag har granskat massor med den typen av klipp och de kan sammanfattas med att de inte visar det du påstår. De visar påfallande ofta att det finns en kurva eller så visar de varken det ena eller det andra.

Att det skulle finnas något evidens för att jorden är platt vore minst sagt en världssensation.

Om något syns på ett avstånd där en kurva borde dölja det, så skulle jag kalla det en sensation.
Citera
2020-02-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Med alla piloter så blir det tiotusentals.
Här en journalist som får följa med en MIG-29
https://youtu.be/PEH8iLjlodM

Är ingen plattjordare, men en Go-Pro är väldigt dåligt bevis på att visa jordens kurvatur eftersom en Go-Pro är extremt vidvinklig, barrel distortion är det man ser. Även om de är uppe på 12000 så finns kurvaturen där, men försvinner i barrel distortionen.

https://gopro.com/help/articles/how_to/How-Can-I-Remove-the-Distortion-Fisheye-Effect-in-GoPro-Studio
Senast redigerad av HobbyGW 2020-02-16 kl. 14:21.
Citera
2020-02-16, 14:51
Medlem
madtops avatar
En massa innehållslösa oneliners raderade.
/Moderator
Citera
2020-02-16, 15:38
Medlem
Citat:
Du menar alltså att en världsomfattande konspirationsteori inte kan innefatta en person på TV?

Ja, det låter ju helt omöjligt.

Det är klart att han också kan inkluderas i konspirationsteorin. Frågan är väl snarare varför du godtyckligt exluderar vissa saker som passar dig ur konspirationsteorierna.

Vissa bilder som du tror bevisar något antar du inte är manipulerade medan en enorm mängd vetenskapligt litteratur är det t ex.

Några bevis för en platt jord kan man knappast acceptera om man tror på en så massiv konspiration. De kan vara planterade för att förvilla och dölja sanningen om den egentligen toroidala jorden t ex.

Det enda du egentligen "presterar" är "bevis" för att någon sitter och manipulerar fakta på ett klantigt sätt, inte vad det är man döljer. Jorden kan ju t o m vara klotformad även om någon presenterar fejkbevis för det.
Citera
2020-02-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Det är klart att han också kan inkluderas i konspirationsteorin. Frågan är väl snarare varför du godtyckligt exluderar vissa saker som passar dig ur konspirationsteorierna.

Vissa bilder som du tror bevisar något antar du inte är manipulerade medan en enorm mängd vetenskapligt litteratur är det t ex.

Några bevis för en platt jord kan man knappast acceptera om man tror på en så massiv konspiration. De kan vara planterade för att förvilla och dölja sanningen om den egentligen toroidala jorden t ex.

Det enda du egentligen "presterar" är "bevis" för att någon sitter och manipulerar fakta på ett klantigt sätt, inte vad det är man döljer. Jorden kan ju t o m vara klotformad även om någon presenterar fejkbevis för det.

Tror inte någon manipulerat min syn så att jag aldrig ser jordens kurvatur.
Vilka saker tycker du jag exkluderar?
Citera
2020-02-16, 16:50
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Manipulerar någon din syn även när du jämför en badboll och ett platt golv?

Lurar någon dig när du så enklat kan se hur vekligheten beter sig exakt på samma sätt oavsett när du jämför en badboll mot våran klotformade jord?

Eller är det någon som förvränger din uppfattningsförmåga när du så enkelt ser att verkligheten inte stämmer överens när du jämför det platta golvet med våran jord?

Vilken stadsmakt är det som förvränger bevisen när du själv kan se hur solen går i en exakt rak bana över himmelen vid vårdagjämningen och höstdagjämningen?

Vilka är det som mordhotar dig när du att förneka bevisen på hur Polstjärnans höjd inte kan fungera på en platt jord?

Vad är det som hindrar dig att förstå att alla stjärnor roterar motsols runt norra Polstjärnan och medsols runt södra korset, något som är omöjligt på en platt jord och ett bevis för en klotformad jord.

Som sagt, du tror inte på en platt jord då du har förmågan att uttrycka dig i skrift. Då måste du jag gått i grundskolan. Och har du gått i grundskolan har du såpass hög intelligens och logiskt tänkande att begriper att jorden omöjligt kan vara platt.
Senast redigerad av Jazzil 2020-02-16 kl. 16:53.
Citera
2020-02-16, 16:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är ingen tro att det ser platt ut.
Nej, det har jag inte påstått. Att den ser platt ut när man tittar rakt ned i marken stämmer även med globmodelen. Vilket inte säger något om formen.

Citat:
Det är en tro att säga en till synes platt yta är välvd.
När välvningen syns är det inte en till synes platt yta.
Citera
2020-02-16, 16:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
De inzoomade bilderna från Pontchartrain, där välvningen är syns, till exempel.
Citera
2020-02-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, det har jag inte påstått. Att den ser platt ut när man tittar rakt ned i marken stämmer även med globmodelen. Vilket inte säger något om formen.

När välvningen syns är det inte en till synes platt yta.

Vem pratar om att titta rakt ned i marken? Jag syftar alltid på att blicka ut mot horisonten.
Citera
2020-02-16, 16:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Är ingen plattjordare, men en Go-Pro är väldigt dåligt bevis på att visa jordens kurvatur eftersom en Go-Pro är extremt vidvinklig, barrel distortion är det man ser. Även om de är uppe på 12000 så finns kurvaturen där, men försvinner i barrel distortionen.

https://gopro.com/help/articles/how_to/How-Can-I-Remove-the-Distortion-Fisheye-Effect-in-GoPro-Studio
Barrel Distortion påverkar inte en horisontell eller vertikal linje som går genom bildens mitt.
Är den linjen krökt så är den krökt i verkligheten.

https://photographylife.com/what-is-distortion
Citera
2020-02-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
De inzoomade bilderna från Pontchartrain, där välvningen är syns, till exempel.

Den inkluderar jag i allra högsta grad, då samma välvning som syns tycks upphöra på högre höjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in