2020-02-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Dina löjliga försöka att verka dum biter inte på mig.

Att du så tydligt ignorera det jag tog upp med badboll och ett vanligt golv visar ju bara att du visst förstår detta med hur det fungerar mellan en eventuell platt jord och ett klotformat jord.

Det ”alla” ni plattskallar gång på gång gör här på FB är att alltid ignorerar dom så extremt enkla förklaringarna. Som du just nu gjorde.

Du vet självklart hur det hade sett ut på platt respektive klotformad jord. Du vet exakt varför saker försvinner bakom horisonten. Detta vet du eftersom du kan relatera mellan en badboll och ett platt golv.

Men låt mig gissa, du kommer åter svamla vidare med att du inte ”förstår” eller ta någon annan riktigt. Allt för att dribbla bort detta med badboll och platt golv.

Undrar seriöst vem som är mest fanatiska här, dom som låtsas vara troende på en platt jord eller vissa här som hela tiden går på er ”plattskallars” trams. Jag har själv stångat mig blodig med att diskutera med “er” plattskallar. Men inset att inget är så svagbegåvad som gått 9-årig grundskola i Sverige. För att tro på en platt jord måste man sakna grundläggande logiskt tänkande och då är man inte kapabel att föra en normal diskussion.

Det jag förstår, är att dina "extremt enkla förklaringar" inte kan räknas som en bekräftning av något vi inte ser. Ja, det är en mycket enkel förklaring att säga det döljer sig en kurva bakom horisonten, verkligen, superenkel. Vem som helst kan förstå den logiken, vilken idiot som helst.
Citera
2020-02-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du fantiserar alltså ihop en kurva för att förklara en effekt.

Nej vi kan med lätthet göra observationer av kurvan, vi kan mäta upp kurvan. Den är med andra ord ingen fantasi utan ett väldigt påtagligt faktum.

Citat:
Det är en tro att säga en till synes platt yta är välvd.

Eftersom vi kan mäta upp välvningen är det inte en tro utan ett observerbart faktum.
Citera
2020-02-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej vi kan med lätthet göra observationer av kurvan, vi kan mäta upp kurvan. Den är med andra ord ingen fantasi utan ett väldigt påtagligt faktum.

Eftersom vi kan mäta upp välvningen är det inte en tro utan ett observerbart faktum.

Väldigt intressant att man kan mäta upp en kurva över en platt yta, tycker jag.

https://fscomps.fotosearch.com/compc/THK/THK216/aerial-view-of-lake-pontchartrain-new-stock-photography__c0044165.jpg

Här till exempel, här döljer det sig en liten liten kurva. En kurva vi inte ser, men den finns där! Vattnet ligger inte plant på denna bild, det böjer sig! Otroligt häftigt.

/s
Citera
2020-02-16, 12:38
Medlem
Citat:
Väldigt intressant att man kan mäta upp en kurva över en platt yta, tycker jag.

Mätningarna visar att ytan inte är platt.

Citat:
https://fscomps.fotosearch.com/compc/THK/THK216/aerial-view-of-lake-pontchartrain-new-stock-photography__c0044165.jpg

Här till exempel, här döljer det sig en liten liten kurva. En kurva vi inte ser, men den finns där! Vattnet ligger inte plant på denna bild, det böjer sig! Otroligt häftigt.

/s

Ja det är en bra sammanfattning.
Kurvan är för liten för att se för blotta ögat men det går utmärkt att mäta upp den.
Citera
2020-02-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Mätningarna visar att ytan inte är platt.

Ja det är en bra sammanfattning.
Kurvan är för liten för att se för blotta ögat men det går utmärkt att mäta upp den.

Och alla de hundratals videos som visar att en kurva inte går att uppmätas över större plana ytor, dem skiter du i?
Citera
2020-02-16, 12:56
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Det är ingen tro att det ser platt ut. Det är en tro att säga en till synes platt yta är välvd.

Men det finns ju ganska många som varit ute i rymden och sett klotet. Vi pratar om hundratals människor varav två är svenskar.
Citera
2020-02-16, 12:59
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Men det finns ju ganska många som varit ute i rymden och sett klotet. Vi pratar om hundratals människor varav två är svenskar.

För att inte tala om alla piloter på SR-71 och U2 som faktiskt flyger så högt att man kan se kurvaturen. Tom vissa MIG flyger tillräckligt högt.
Citera
2020-02-16, 13:10
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
För att inte tala om alla piloter på SR-71 och U2 som faktiskt flyger så högt att man kan se kurvaturen. Tom vissa MIG flyger tillräckligt högt.

Plus Adam Savage som varken är pilot eller astronaut men flög U2. Är han också köpt av Illuminati?
Citera
2020-02-16, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Dem ljuger ju säger han och alla som åkt från ett ställe och sen kommit tillbaka tillsamma ställe har han inte svarat på heller.
Man undrar ju var han sitter nånstans
Citera
2020-02-16, 13:17
Medlem
Citat:

"Ganska många" får du nog sätta i perspektiv litegrann. Hur många procent av jordens befolkning är några hundra personer?
Citera
2020-02-16, 13:21
Medlem
Citat:
Plus Adam Savage som varken är pilot eller astronaut men flög U2. Är han också köpt av Illuminati?

Du menar alltså att en världsomfattande konspirationsteori inte kan innefatta en person på TV?

Ja, det låter ju helt omöjligt.
Citera
2020-02-16, 13:26
Medlem
Citat:
Och alla de hundratals videos som visar att en kurva inte går att uppmätas över större plana ytor, dem skiter du i?

Nej jag skiter inte i dem. Jag har granskat massor med den typen av klipp och de kan sammanfattas med att de inte visar det du påstår. De visar påfallande ofta att det finns en kurva eller så visar de varken det ena eller det andra.

Att det skulle finnas något evidens för att jorden är platt vore minst sagt en världssensation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in