Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-13, 12:11
Medlem
Flere har spurgt til Regionens Diarium:

MBN 2019/1696:36 Utlämnande av begärda handlingar MBN 2019/1696 - Ifrågasatt olovlig åtgärd
MBN 2019/1696:37 Utlämnande av begärda handlingar MBN 2019/1696 - Ifrågasatt olovlig åtgärd

MBN 2019/1681:37 Utlämnande av begärda handlingar MBN 2019/1681 - Ifrågasatt olovlig åtgärd

Så nu kan vi snart blive klogere.
Citera
2020-02-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullandsjelp
Flere har spurgt til Regionens Diarium:

MBN 2019/1696:36 Utlämnande av begärda handlingar MBN 2019/1696 - Ifrågasatt olovlig åtgärd
MBN 2019/1696:37 Utlämnande av begärda handlingar MBN 2019/1696 - Ifrågasatt olovlig åtgärd

MBN 2019/1681:37 Utlämnande av begärda handlingar MBN 2019/1681 - Ifrågasatt olovlig åtgärd

Så nu kan vi snart blive klogere.

Tyvärr var numret på handlingen fel på det enda ställe jag kunde hitta den "ny handlingar" - nummer 36. När jag sedan kollade igår varför jag inte fått den så hittade jag den under ärendet men då hade den bytt till 35 så nu blir det på måndag tisdag.

Jag har ett helt annat ärende på regionen framöver och hoppas kunna sticka in en fråga om vad de tänker.
Citera
2020-02-16, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Jösses. Det är ett under om någon tjänstemannen faktiskt har tagit anmälningarna på allvar. Medianox var tveklöst en tokstolle som inte kunde hejda sig, likaså var Tingstade sån. När såna går loss i det offentliga får de lätt epitetet "Rättshaverist" och även om lagen säger något annat så tas det nog mycket lättare på deras skrivelser och anmälningar.

Grattis Nujens, det verkar som ni kommer undan.

I det här dimmiga molnet av desinformation, med nedlagda polisundersökningar och refuserade insändare i lokaltidningar, finns det faktiskt en sak Nujens kommer åka dit på och det är svartbygge. Genom att ha överklagat och sagt att de inte blivit upplysta om att det behövs bygglov har de endast kunnat skjuta upp detta. Helt osannolikt att länsstyrelsen kommer bifalla överklagandet och så fort det är gjort kommer de få straffavgifter för svartbygge.

Även det här att de byggt om eller renioverat stora fastigheter på sin fritid utan byggfirmor inblandade kommer kunna göra att man helt enkelt kan kräva att skattemyndigheterna undersöker detta. De 85.000 som gick till Akilov var högst sannolikt en droppe i havet av svarta betalningar

I detta är Nujens nu hårt trängda och det är märkligt att folk här i tråden hela tiden försöker blanda bort korten och prata om refuserade insändare och nedlagda polisundersökningar som inte lett någonstans.
Senast redigerad av hannes.muller 2020-02-16 kl. 07:20.
Citera
2020-02-16, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Det har gjorts försök att få ut Debbies tveksamma bankintyg från Advokatsamfundets utredning men det går tydligen icke.

"gjorts".

Ja det har "gjorts" försök av en anonym individ som påstår att han är advokat att få ut interna handlingar från en förening den inte ens är medlem i, det har gjorts försök att skriva debattartikel i SVD vilken senare sändes till lokaltidning men inte heller publicerades där och ja det har gjorts en polisanmälan som inte lett till någonting heller.

En massa misslyckanden är vad han åstadkommit Medianox. Du och ni andra krigar här på flashback mot den som vid sidan av Katerina Janouch åstadkommit någonting.
Citera
2020-02-16, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
"gjorts".

Ja det har "gjorts" försök av en anonym individ som påstår att han är advokat att få ut interna handlingar från en förening den inte ens är medlem i, det har gjorts försök att skriva debattartikel i SVD vilken senare sändes till lokaltidning men inte heller publicerades där och ja det har gjorts en polisanmälan som inte lett till någonting heller.

En massa misslyckanden är vad han åstadkommit Medianox. Du och ni andra krigar här på flashback mot den som vid sidan av Katerina Janouch åstadkommit någonting.
Jag visste faktiskt inte så var fallet fram till häromdan.

Jag är redo att lägga ner stridsyxan! Jag eldades upp av stämningen i tråden och skrev onödiga saker. Som sagt är jag endast intresserad av att de ska torska så hårt som möjligt och jag gissar att du tycker ungefär likadant? Låt oss gå vidare nu iaf!

Det är ju strålande att det ligger till så angående svartbygge men det går ju inte att göra något åt just nu utan är bara att vänta på? Därav mina funderingar på vad mer man kan göra, t.ex. få ut intyget, handlar inte om att blanda bort kort.
Citera
2020-02-16, 08:12
Medlem
Citat:

Jag är redo att lägga ner stridsyxan! Jag eldades upp av stämningen i tråden och skrev onödiga saker. Som sagt är jag endast intresserad av att de ska torska så hårt som möjligt och jag gissar att du tycker ungefär likadant? Låt oss gå vidare nu iaf!

Det är ju strålande att det ligger till så angående svartbygge men det går ju inte att göra något åt just nu utan är bara att vänta på? Därav mina funderingar på vad mer man kan göra, t.ex. få ut intyget, handlar inte om att blanda bort kort.

Överklagandet Nujens gjort till länsstyrelsen kan ju knappast ta mycket längre tid och när det är behandlat och gissningsvis avslaget så kommer beslut snabbt tas om straffavgifter. Egentligen (i alla fall för min del) har avsikten varit att få fram en generell skattekontroll från ekobrottspolisen över deras minst sagt skumma ekonomi där de 85.000 till Akilov är utgångspunkten.

Det här att ordföranden i MBN-Gotland sagt att skattemyndigheter ställt frågor var ju hioppingivande men ändå ett otydligt besked. Det är väl först när man får veta att de inlett förundersökning om brott man kan känna sig säker - frågan är bara hur man skall få veta detta? Om åtal väcks så får man nog säkert veta det.

Ja det är olyckligt med allt tjafsande - håller med dig.
Citera
2020-02-16, 09:25
Medlem
Citat:
I det här dimmiga molnet av desinformation, med nedlagda polisundersökningar och refuserade insändare i lokaltidningar, finns det faktiskt en sak Nujens kommer åka dit på och det är svartbygge. Genom att ha överklagat och sagt att de inte blivit upplysta om att det behövs bygglov har de endast kunnat skjuta upp detta. Helt osannolikt att länsstyrelsen kommer bifalla överklagandet och så fort det är gjort kommer de få straffavgifter för svartbygge.

Även det här att de byggt om eller renioverat stora fastigheter på sin fritid utan byggfirmor inblandade kommer kunna göra att man helt enkelt kan kräva att skattemyndigheterna undersöker detta. De 85.000 som gick till Akilov var högst sannolikt en droppe i havet av svarta betalningar

I detta är Nujens nu hårt trängda och det är märkligt att folk här i tråden hela tiden försöker blanda bort korten och prata om refuserade insändare och nedlagda polisundersökningar som inte lett någonstans.

Det tror jag också att de kommer att åka på. Sen kan man kanske med det som grund författa något trovärdigt för fortsatta försöka att få något mer att hända. Men det blir ju en senare fråga.
Citera
2020-02-16, 10:20
Medlem
Citat:

Jag är också med på det!

Det är nog bara att vänta på utredningen av svartbyggena. Man kan knappast påverka på något sätt som det ser ut nu. Vet inte vad man skulle kunna göra. Myndigheter har fått all info.

Vad gäller att skriva till media så tror jag att om man skulle göra något sådant måste enbart skriva om Nujen och vara väldigt pedagogisk och tydlig. Är själv inte man att göra detta så jag ska inte uttala mig mer exakt om detta men tror att just det att det renoverats för stora summor svart är grunden i det hela.
Citera
2020-02-19, 13:02
Medlem
Citat:
Tyvärr var numret på handlingen fel på det enda ställe jag kunde hitta den "ny handlingar" - nummer 36. När jag sedan kollade igår varför jag inte fått den så hittade jag den under ärendet men då hade den bytt till 35 så nu blir det på måndag tisdag.

Jag har ett helt annat ärende på regionen framöver och hoppas kunna sticka in en fråga om vad de tänker.

Åter till Gotland först på lördag men vill påminna dig om ett löfte du gav trådens läsare för precis en vecka sedan då du skrev ordagrant så här: "Jag lovar att citera 'toppnyheten' här om jag får den." När du skrev det hade du redan fått handlingen till din mobil från Region Gotlands gemensamma registratur.

I ovanstående inlägg låtsas du som om handlingen skulle ha "bytt" nummer. Det har den givetvis aldrig gjort. Idag är det torsdag och du har ännu inte velat "citera" den. Vad kan det bero på?
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-19 kl. 13:04.
Citera
2020-02-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Åter till Gotland först på lördag men vill påminna dig om ett löfte du gav trådens läsare för precis en vecka sedan då du skrev ordagrant så här: "Jag lovar att citera 'toppnyheten' här om jag får den." När du skrev det hade du redan fått handlingen till din mobil från Region Gotlands gemensamma registratur.

I ovanstående inlägg låtsas du som om handlingen skulle ha "bytt" nummer. Det har den givetvis aldrig gjort. Idag är det torsdag och du har ännu inte velat "citera" den. Vad kan det bero på?

Fetat 1: Du sitter och hittar på. Däremot hade jag redan begärt ut den men inte fått den.

Fetat 2: Det beror på att jag ännu inte fått den trots att jag begärt ut den tre gånger.

Har någon annan fått den? Svar här eller PM.
Svar i mobil går däremot inte för jag har inte haft någon på 10 år och den skänkte jag bort. :-)
Citera
2020-02-19, 13:57
Medlem
Citat:
Fetat 1: Du sitter och hittar på. Däremot hade jag redan begärt ut den men inte fått den.

Fetat 2: Det beror på att jag ännu inte fått den trots att jag begärt ut den tre gånger.

Har någon annan fått den? Svar här eller PM.
Svar i mobil går däremot inte för jag har inte haft någon på 10 år och den skänkte jag bort. :-)

Jag utgick ifrån att du använder en mobil på grund av alla feltryck du gör i dina många inlägg här i tråden. Sorry - dator eller mobil, det förändrar i sak ingenting. Jag ha begärt ut massor av handlingar från regionen under årens lopp och det har ALDRIG hänt att jag inte fått de handlingar jag begärt. De är mycket duktiga och noggranna på registraturen. Men du kan väl försöka en "fjärde" gång?
Senast redigerad av Tingstade 2020-02-19 kl. 14:01.
Citera
2020-02-19, 23:54
Medlem
zurfarns avatar
Mina damer och herrar i tråden: fler av er kan inte hålla på och hänvisa till det ena eller det andra utan att kunna visa upp något som stödjer utsagorna. Det ger ingen framgång och gör tråden ganska ointressant. Tyvärr.

Antingen visar man upp dokument eller annat underlag, av vad slag det än kan vara. Inskannat, foton etc. Eller också blir man inte betrodd.

Det heter att man länkar. Det kan knappast vara obekant för random fb-medlem hur man gör och vilken tjänst man använder. Om man inte kan så finns det många som kan bidra med kunskap här hur man går tillväga.

Jag har själv tidigare länkat till annonserna på HomeAway och AirBnB som visar en omfattande uthyrningsverksamhet på tre av klanens objekt i Tingstäde. Denna uthyrningsverksamhet har numera upphört på dessa sajter.

Jag har själv här tidigare publicerat både interiör- och exteriörfoton från dessa annonser så att vilken fb-läsare som helst ska kunna bilda sig en egen uppfattning om omfattningen av de ombyggnader som skett med svart arbetskraft i Tingstäde.

Och om någon tror att de endast publicerats här så kan jag meddela att de självklart även distribuerats till även andra instanser. Både på Gotland och fastlandet. Och detta långt innan hannes.muller och medianox började tjafsa sinsemellan.

Vidare har jag avslöjat omfattningen av det komplex av olika bolag och deras ägandeförhållanden som kan tillskrivas klanen. Avslöjat är också den frekvent förekommande skenskrivningen i klanen.

Visst har jag fått delvis hjälp av några få andra seriösa grävare. Och det är jag givetvis tacksam för.

OK. Min förhoppning är att tråden återigen kan lyfta något. Att inget hittills publicerats i msm-media har ju sin förklaring. Även om den är höljd i dunkel. Än så länge.

Alltså: tråden har sin början i och med att Katerina Janouch fick tips av en snutkompis på ett lite undangömt kapitel i den oerhört omfattande FUP:en angående terroristen Rakhmat Akilov där det framgår att ca 85.000 kr överförts svart till honom av Nujen-klanen. Självklart visste de inte att han skulle köra ihjäl folk på Drottninggatan. Och någon direkt terrorfinansiering är det inte förstås. Men indirekt är den förstås det.

Sen eskalerar det hela i maj 2018 när Özz-pajasen gör bort sig totalt i Uppdrag Granskning. Och dessutom gör en egen inspelning som han lägger upp på Youtube.
Efter det eskalerar tråden. Eller ska vi säga; exploderar?

Nåja, vi har i alla fall dragit ner brallorna på åtminstone en fuskande klan. Gott så. 1,7 miljoner visningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in