2020-02-14, 23:07
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
En före detta cityanställd tog med sig inloggningsuppgifter till en scoutingdatabas som klubben använde och kunde se alla spelare City var intresserade av. Fanns ingen tvivel över inloggningsaktiviteten från Liverpools sida som jag tror registrerades över 100 gånger.

Straffades Liverpool av FA? Givetvis inte.

Visar mer hur amatörmässiga Citys stab är.
Vrf skulle LFC bli straffade för något klubbarna löste sinsemellan?

Money for nothing, money for nothing! eller hur sjöng Darin nu igen ?
Citera
2020-02-14, 23:12
Medlem
Svarta-Skatans avatar
"Financial Fair Play is just a UEFA protection racket... this is payback by the elite clubs who hate Manchester City

Manchester City did wrong but Financial Fair Play is designed to protect UEFA
City have been banned from European competition for the next two seasons
City did wrong but in the face of rules that are there to protect a privileged elite
Consider models of Manchester City and Manchester United and recent success
Financial Fair Play was corrupted by those at the top from when it was created"

https://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-8005441/Manchester-Citys-Champions-League-ban-Q-club-here.html

Jag håller med mycket om det han skriver, hade det inte varit för araberna så hade säkert City åkt jojo mellan högsta och andra divisionen, nyrika klubbar med ägare som pumpar in pengar kommer alltid bli hatade av den gamla eliten.
Citera
2020-02-14, 23:14
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
"Liverpool visste vilka spelare rivalen Manchester City var ute efter.
Detta eftersom klubben enligt The Times loggade in i Citys scoutningsdatabas hundratals gånger.
– En av de största skandalerna i Premier Leagues historia, säger The Times Matt Dickinson."

Det där är ju redan utagerat. City anmälde inte LFC. Klubbarna gjorde upp ekonomiskt sinsemellan och LFC erkände att man gjort fel. LFC bröt så vitt känt inte mot det formella regelverket däremot var agerandet moraliskt förkastligt. Case closed.

Det som är mer intressant är att PL tydligen kan bestraffa City med poängavdrag denna säsong pga den avstängning som UEFA dömt dem till. Frågan verkar mer vara hur stort poängavdrag City drabbas av än om PL tar till det verktyget eller ej. Ur ett PL-perspektiv ska City sannolikt vara glada för att detta rör ekonomisk redovisning för åren 2012-2016. Hade det rört nyare säsonger hade sannolikt straffet blivit degradering till League 2. Numera är tydligen degradering till League 2 regel för de klubbar som fuskar med FFA-reglerna i PL.

https://www.independent.co.uk/sport/football/premier-league/manchester-city-banned-champions-league-premier-points-uefa-fair-play-a9336946.html
Citera
2020-02-15, 00:26
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Om du p.g.a din avsky för klubben inte ens klarar av att se dem spela fotboll så har du större problem än jag trodde.

Fuskbildades? Hela UEFA och fotbollsengland är en enda stor korrupt organisation som bara skyddar de anrika klubbarna. UEFA skyddar Real och Barca och hela domarkåren i England gullar med Liverpool. Det är fusk och korruption precis överallt så sluta tramsa om att City på något sätt vore ensamma i att göra regelbrott.

Det är alltså Liverpools fel att City fuskar? Det låter rimligt.

Korruptionen är enorm, det har du rätt i, men att City är mindre skyldiga än någon annan är patetiskt att påstå. City har fuskat på ett uppenbart sätt i så många år. Äntligen vågar Uefa ta tag i saken. Förhoppningsvis leder det till en bättre standard. Uefa handlar däremot inte om engelsk fotboll. FA har andra regler. Liverpool-regler, enligt dig. Dålig organisation, enligt folk som är över 15.
Citera
2020-02-15, 07:42
Avslutad
https://mobile.twitter.com/rmfcido/status/1228400634573074434

Citera
2020-02-15, 09:28
Medlem
Der Spiegel publicerar läckta dokument som visar att shejk Mansour betalade sponsoravgifter årligen på 67,5 milj. pund, trots att flygbolaget Etihad står som sponsor på dräkter, stadion och akademin.

En överklagan kommer eller har lämnats in, så sista ordet är inte sagt.
Citera
2020-02-15, 09:29
Medlem
EnLitenFryss avatar
Låt oss leka med tanken att City blir avstängda två år med start nästa säsong.

Vad skulle det innebära för klubb och trupp?

Pep skulle dra fortare än du kan säga ”Abu dhabi”. X antal spelare som är i sin prime skulle troligen inte vilja stanna kvar - främst KDB tippar jag som fyller 29 i år och skulle vara 31 nästa gång city får spela CL. Aguero lär väl spela ut kontraktet oavsett men tex Ederson, Sterling, Laporte, Gundogan, Walker - vill de fortsätta spela för klubben om PL är enda titeln att kämpa för, som de vunnit förut?

Hur skulle uteblivet europaspel påverka möjligheterna till nya värvningar? Ganska solklart, prislappen för både inköp och lönekostnader ökade precis med XX%. Spelare vill inte längre komma, de som kan övertalas vill ha furstligt betalt för att göra city ”tjänsten” att komma. Och med tanke på att man precis åkt på FFP, hur löser man det då?

Till sist tror jag det blir ganska lindrigt - Max 1 års avstängning och då säsongen 21/22 - men intressant att följa. Om jag vore Arsenal, United, chelsea skulle jag vara på tå nu - guldläge att återerövra platsen på toppen som City dopat sig till.
Citera
2020-02-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Svårt att respektera City för oss som följt PL längre än senaste 10 åren. Var ju inte så länge sedan som City harvade i Championship eller var mittenlag i PL som bäst, sen kommer oljepengarna in in och likt ett Football Manager-lag börjar klättringen uppåt. Kul för City-fansen som hållt på laget sedan innan 2010 att de nu får lyfta lite titlar, men personligen tycker jag vägen till titeln och hur man lyckades är mer intressant och där har jag större respekt för Leicester och hur de vann som underdogs en säsong än att City vunnit typ 5 PL titlar på 7-8 år med FIFA-värvningarna man gjort.

Vi behöver nog slå fast något här.

Att en utomeuropeisk ägare kommer in och köper en fotbollsklubb i Europa är varken (1) olagligt eller (2) tillhör ovanligheterna. Flera storklubbar har utomeuropeiska ägare men av någon anledning är det bara City som "har gjort fel" för att deras ägare bor i UAE och råkar vara svinrik. Leicester blev uppköpta 2010 och har precis som City fått ekonomisk hjälp men det är Citys framgångar som retar livet ur både andra storklubbar och UEFA, därav denna häxjakt. De klarar inte av att se att ordningen blir störd, att en klubb som inte alltid har varit framgångsrik nu är där och stör storklubbarna.

La Ligas president-pajas Javier Tebas gick ut och hyllade UEFA igår för deras hårda bestraffning gentemot Man City. Men han vill givetvis inte kännas vid att den spanska regeringen har stöttat både Real Madrid och Barcelona med finanser i många många år. Det här är hyckleri på högsta tänkbara nivå.
Fram tills att UEFA faktiskt kan bevisa att några felaktigheter har begåtts så är City precis lika skyldiga eller oskyldiga som alla andra fotbollsklubbar.

UEFA själva är en korrupt organisation men det är givetvis ingen som vill erkänna det nu när hela världen ställer sig i kö med att svinga sina svärd mot City.

Michel Platini som införde självaste Financial FairPlay för snart tio år sedan greps själv för korruption senast förra året och han och Sepp Blatter blev båda fällda av FIFA för brott 2015:

Citat:
Both Platini and Blatter were placed under formal investigation by FIFA's independent ethics committee in late September 2015.[47]

On 8 October 2015, Platini was provisionally suspended until 6 January 2016 from any football-related activity.[48] On 21 December, Platini and Blatter were both found guilty of ethics violations and barred from the sport until 2023.[5]

Men ändå tycker folk att UEFA på något sätt har rent mjöl i påsen och att deras dom och häxjakt gentemot City är fullt neutral? Hycklerin är inget annat än komisk
Folk är ju allmänt för dumma i huvudet för att kunna ta till sig fakta. De läser en rubrik på AB i krigsbokstäver och that's it. Tur att ingen av er jobbar inom juridik, var skulle världen ta vägen då.

Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Visar mer hur amatörmässiga Citys stab är.
Vrf skulle LFC bli straffade för något klubbarna löste sinsemellan?

Money for nothing, money for nothing! eller hur sjöng Darin nu igen ?

Haha, så Citys stab är amatörmässiga för att en före detta anställd tar med sig info till Liverpool som ska hjälpa Liverpool att rekrytera rätt spelare? OK jag stannar där

Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
Det är alltså Liverpools fel att City fuskar? Det låter rimligt.

Korruptionen är enorm, det har du rätt i, men att City är mindre skyldiga än någon annan är patetiskt att påstå. City har fuskat på ett uppenbart sätt i så många år. Äntligen vågar Uefa ta tag i saken. Förhoppningsvis leder det till en bättre standard. Uefa handlar däremot inte om engelsk fotboll. FA har andra regler. Liverpool-regler, enligt dig. Dålig organisation, enligt folk som är över 15.

Jag har inte sagt något om att något är Liverpools fel, har du problem att läsa?

Du VILL tro att de har fuskat för att du ogillar klubben, men du VET ju inte ett skit. Där har du skillnaden. Jag vet inte heller, det får slutgiltig dom utvisa. Om de har fuskat så ska de åka dit, enkelt. Men slutgiltig dom kommer dröja månader.

Oavsett dom så har både PSG, Barca, Real, Juve etc förmodligen alla gjort sig skyldiga till brott under åren. Skillnaden är bara att Real och Barca är etablerade klubbar som skyddas av UEFA, medan PSGs ordförande Al-Khelaifi går med i UEFAs exekutiva kommitté trots att klubben granskas av FFP:

https://www.telegraph.co.uk/football/2019/01/30/psg-president-nasser-al-khelaifi-elected-uefa-executive-committee/

https://global.espn.com/football/paris-saint-germain/story/3763250/psg-chairman-al-khelaifi-joining-uefa-executive-committee-despite-ffp-probe

Citat:
Paris Saint-Germain chairman Nasser Al-Khelaifi is set to join the UEFA executive committee, despite the French club being under financial investigation and the Qatari himself being embroiled in criminal proceedings.

Det är närmast skrattretande att folk inte vill kännas vid det här eller är det minsta pålästa.
Citera
2020-02-15, 17:50
Medlem
Imbazs avatar
Citat:

Haha, så Citys stab är amatörmässiga för att en före detta anställd tar med sig info till Liverpool som ska hjälpa Liverpool att rekrytera rätt spelare? OK jag stannar där

Eller att de låter sina inloggningsuppgifter vara densamma efter en som haft dem går till en konkurrent?

Förväntar mig inte mkt av bottenskrapet av supporterskaran men kom igen nu gubben.
Citera
2020-02-15, 18:33
Medlem
LFCYNWAs avatar
Trevligt att Blackburn har spottat upp sig och stabilt att vinna mot ett formstarkt Charlton på The Valley som på senaste tiden har vunnit borta mot Forest och plockat poäng av Fulham och WBA. Bara tre poäng upp till kval och en viktigt match stundar mot Brentford med lite vikande form. Blackburn måste vara det lag som tillsammans med Forest är de två största klubbarna sätt till meriter och historia som är utanför PL idag. Jag håller en extra tumme för att ett av lagen kan göra Leeds sällskap och ta klivet upp in i finrummet.

Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Nu har man Brentford borta härnäst och sedan Bristol hemma. Nästan lite snudd på måstematcher.
Fina Leeds löser fyra poäng på dessa två matcher och liket lever. Lite lättare motstånd kommande matcherna, dags att växla upp nu och framför allt få igång anfallet. Man har varit notoriskt dåliga på att göra mål efter nyår och det håller inte att man lyckas skrapa ihop ett mål varannan match.
Citera
2020-02-15, 19:20
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Tror jag att City fuskat? Ja.
Tror jag att City är ensamma om att fuska? Absolut inte.
Tror jag att UEFA är korrupt? Utan tvekan.

Omoraliska tror jag alla professionella klubbar är. Tänjer på lagar och regler så gott det går och hoppas att inte åka fast. Det kan man tycka vad man vill om, men moraliskt och lagligt är inte samma sak. Hur många klubbar sysslar då med olagliga saker? Troligtvis de flesta, men förhoppningsvis inte så många som man tror. Alla lagbrott är självklart inte lika stora så vilka ska prioriteras och var dras gränsen?

Så vad ska man göra? Strunta i allt? Måste börja någonstans.

Tänker inte påstå att jag vet eller läst det mesta men verkar inte handla så mycket om City är skyldiga eller inte, utan mer om a) bevisen har införskaffats på laglig väg b) varför just City och ingen annan klubb.
Citera
2020-02-15, 20:16
Medlem
Vad EXAKT har City gjort för att straffas så hårt? Jag fattar inte, de har en ägare som pumpat in pengar i klubben. Får inte ägare pumpa in pengar som andra sponsorer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in