2020-02-15, 07:33
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har inga kommentarer i övrigt just nu, måste läsa och begrunda din text mer ingående först. Men jag vill bara lägga in i diskussionen att IM beskriver skotten som mycket högljudda, "som om någon slängt in en smällare i hans bil".

Det Inge M försöker att göra i sitt vittnesmål, är en återge hur han upplevde mordet känslomässigt, därför dramatiserar han lite i sitt vittnesmål. Det är inte ett strikt korrekt vittnesmål.
Citera
2020-02-15, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror inte man skulle kunna bli lite klokare om det släpptes fler vittnesförhör. Personerna bakom Gärningsmannaprofilen och Granskningskommissionens betänkande läste alla förhören utan att lösa mordet.

Granskningskommissionens uppdrag var givetvis inte att försöka lösa mordet. Och GMP var ju behäftad med vissa problem minst sagt. Som att man inte var intresserad av alternativet att det fråga om en konspiration och meddelade FBI att det inte fanns några kontroverser kring Palme vid tiden för mordet.
En annan slutsats som Åsgård och Olsson drog var ju att en konspiration inte var trolig eftersom det hade varit ett bättre alternativ att klättra på en stege på innergården och skjuta Palme genom fönstret.
Och för att ta ett senare exempel så hävdade Olsson för nåt år sen att PU hade vänt på varenda sten och att det inte fanns nån anledning att kritisera varken GMP eller utredningen.
Senast redigerad av cherryfive 2020-02-15 kl. 07:50.
Citera
2020-02-15, 07:50
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ja kanske. Svårt att säga. Någon slags gemensam promenad GM/LOP tycks i alla fall ha ägt rum. I minst fem meter. Och eftersom Anders Delsborn ser att ett par och en man står och samtalar vid Dekorima sekunderna före skotten så börjar man ju i alla fall undra vad det egentligen var som hände?

Jag såg i går vid omläsning av Jan Åke Svenssons förhör att han säger att han registrerade de tre personerna före skotten och att han upplevde dem som ett och samma sällskap.

GM behöver ju inte ha sagt något. Men någon form av "möte" inträffade kanske bortåt reklampelaren, mellan reklampelaren och entrén? Något som fick flera vittnen att uppfatta det som att de tre personerna gick tillsammans var ett sällskap i riktning Tunnelgatan.

"Gärningsmannen har kommit ovanligt nära sitt offer" (GMP 36)

Han går bredvid Olof i minst fem meter för att han vill prata med Olof. Men Olof vill inte prata med honom och därför skjuter GM honom.
Citera
2020-02-15, 09:14
Medlem
Ett möte blev det innan skotten, men inte ett avtalat möte. Olof ville dricka en kopp te med sonen och övriga. Lisbeth avvisade förslaget.
Citera
2020-02-15, 09:22
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Helt klart störande. Det fanns åtskilliga tillfällen där Palme var helt ensam eller i varje fall ensam tillsammans med hustrun.

Det var väl känt att OP inte ville ha livvakter inom närområdet mellan bostaden-Rosenbad-Riksdagen. Vid flera tillfällen stod OP helt ensam ute på gatan och väntade på livvakterna och bilen som skulle köra honom.

Det var lätt övervakat och kartlagt om någon hade velat planera in något mot honom. Inte så att han var svåråtkomlig.

Enligt mig så tyder detta på ett slumpmässigt mord, även om jag inte utesluter en konspiration.

Håller med även i detta.

En konspiration går ju inte att avfärda med det som är känt för allmänheten.

Men, vi som är extremt intresserade av grova brott och professionellt, eller som i mitt fall, som hobby ägnat ohyggligt mycket tid på att läsa och se om brott, ser ju till slut mönster i hur brott begås.

Sedan är det väl så klart mycket individuellt hur man sedan utvärderar de uppgifter man får sig tillhanda.
Citera
2020-02-15, 09:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Nej, Inge M ser GM stå vid Dekorimabutikens ingång (FUP 369) När LOP passerar honom, går han omedelbart efter dom och upp brevid Olof.

"Han ser sedan en man komma upp bredvid dessa båda personer bakifrån" (FUP 356)

Han är den tredje okända personen som vil prata politik med Olof efter kl 21:00 En person inuti biografen, en utanför i foajen och en person ute på Sveavägen.

Jo jag vet, men, Morelius, eller det han uppger, ändras över tid och det är inget något man får ta bokstavligen.

För att bäst få ordning på det han uppger får man väga in andra vittnesuppgifter och då får, i alla fall jag, känslan att han blandar ihop GM med vittnet Björkman.
Det är först det allra sista, att GM kommer upp bakom Palme, som man med mer exakthet ser att han verkligen ser GM.
Citera
2020-02-15, 09:59
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja det är mycket möjligt. Invändningen att LP borde nämnt något om detta kan förklaras med att hon glömt/förträngt åtskilliga minuter. Det är inte ovanligt vid särskilt traumatiska händelser.

Hon kan ha nämnt det men det är hemligstämplat eller missuppfattat. Hon kan också missat det helt om det var kortvarigt och hon gått något framför OP.

Hon kan också valt att inte säga något om det, oklart varför i så fall.

Ett i förväg planerat möte anser jag uteslutet med tanke på vad som är känt om OP och LP. LP avskydde ju att OP tog med sig jobb hem eller ägnade sig åt jobb när han skulle vara ledig. Det är väl känt. OP skulle aldrig riskera husfriden och få hela helgen raserad genom att planera in ett möte när LP var med. Aldrig. Han smög ju för tusan med telefonsamtal när de var på Fårö på semester!
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Ett möte blev det innan skotten, men inte ett avtalat möte. Olof ville dricka en kopp te med sonen och övriga. Lisbeth avvisade förslaget.
Senast redigerad av FurirRevaer 2020-02-15 kl. 10:06.
Citera
2020-02-15, 10:14
Medlem
Enligt förhör med Ingrid Klering 24 april 1986 skulle alla 4 vara på väg till bostaden i Gamla Stan för att dricka te. Dock söger Ingrid efter några steg att hon är för trött och vill gå hem till sig. Olof och Mårten ville dricka te, men när Lisbeth sa att hon också var trött så avgjorde det saken.

Stämmer detta, och varför skulle hon ljuga i polisförhör så faller hela spåret med ett "avtalat möte"
Senast redigerad av chicko1963 2020-02-15 kl. 10:39.
Citera
2020-02-15, 10:24
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo jag vet, men, Morelius, eller det han uppger, ändras över tid och det är inget något man får ta bokstavligen.

För att bäst få ordning på det han uppger får man väga in andra vittnesuppgifter och då får, i alla fall jag, känslan att han blandar ihop GM med vittnet Björkman.
Det är först det allra sista, att GM kommer upp bakom Palme, som man med mer exakthet ser att han verkligen ser GM.

Jag tror PU är enig med Jan Olsson, Ulf Åsgård och mig.

"Det kan ha rört sig om högst 30 sekunder innan paret Palme kom fram till Dekorimabutiken. Den slutliga bedömning gärningsmannen gjort i detta läge bör ha innefattat följande komponenter:
• Vittnet Björkman kommer gående alldeles bakom paret Palme.
"

källa: GMP s. 88

GM ser Björkman gå bakom paret Palme, innan paret Palme passerar honom.
Senast redigerad av 299792458 2020-02-15 kl. 10:28.
Citera
2020-02-15, 10:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du är rolig du. Läser du inte tråden? Vi har ju diskuterat detta med reklampelaren i flera dagar?

Anders Delsborn ser från sin taxi som står vid rött ljus att ett par och en man står och samtalar vid Dekorima. Det är den mannen som sedan skjuter skotten.

Anders Björkman ser ett sällskap framför sig som går tillsammans i minst 5 meter.

Inge Morelius antyder att paret Palme och gärningsmannen kan ha mötts vid reklampelaren.

Jan Åke Svensson registrerade LOP och GM före skotten och upplevde de tre som ett och samma sällskap.

Vi kan ju inte bara strunta i vittnesmål för att de inte passar med vår egen favoritteori. Eller hur?

Hur hade jag fel? Bland dina exempel här är det ju bara IM som pratar om reklampelaren.

Att tre personer som går intill varandra upplevs som ett sällskap antyder inte att något vi inte känner till hände vid reklampelaren.

Men jag kanske missförstod dig. Du kanske bara menade att vi inte vet vad som hände på promenaden mellan reklampelaren och mpl? Jag tolkade dig som att det var nåt specifikt som hände där reklampelaren var inblandad, det som nåt vittne spekulerar om, och nån i tråden. DET tycker jag inte det finns belägg för
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-15 kl. 10:40.
Citera
2020-02-15, 11:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jag tror PU är enig med Jan Olsson, Ulf Åsgård och mig.

"Det kan ha rört sig om högst 30 sekunder innan paret Palme kom fram till Dekorimabutiken. Den slutliga bedömning gärningsmannen gjort i detta läge bör ha innefattat följande komponenter:
• Vittnet Björkman kommer gående alldeles bakom paret Palme.
"

källa: GMP s. 88

GM ser Björkman gå bakom paret Palme, innan paret Palme passerar honom.

Jag är inte säker på att PU idag anser att GM står där före Palme kommer dit.
Citera
2020-02-15, 11:28
Medlem
FurirRevaers avatar
Oavsett SE eller någon annan skjutit OP är detta ett sorts slumpmässigt möte som skulle kunna urartat till våld. I fallet med SE är ju frågan om detta är självupplevt, det närmaste ett erkännande man kommit avseende honom? Eller är det en analys av en uppmärksamhetssökande man vars trista liv var på väg utför; alkohol, skilsmässa och slutligen självmord?
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Citat:
Paret tilltalas av en man som kanske känt igen dem och vill säga något till en livs levande världskändis som plötsligt kommer knallande Sveavägen fram från bion. Många har hälsat vänligt på Palme – han hade inte bara fiender. Tänk om den beundrade statsministern snäser av vederbörande på ett föraktfullt sätt.
Avvisade och vända ryggen åt blir några av oss förbannade. Om då någon av oss också går runt med ett vapen – så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle.
Sinnet rinner till – vi tar några steg efter mannen, lägger handen på hans axel för att stoppa honom.
-Din djävel! – Pang! Det är tyvärr mänskligt – eller omänskligt.
Stig Engström intervjuas i Skydd och Säkerhet 1992. Jag tror han har kommit nära sanningen där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in