2020-02-14, 23:26
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Intressanta tankar. Om man tar Lisbeths uttalande om borderline på allvar kan man anta att Lisbeth associerar till det antingen av skälet att GM påminde henne om någon med denna diagnos eller att GM sa något som fick henne att tänka på det. Det troliga är nog i så fall att han faktiskt sa något.
Humörsvängningar är något utmärkande för borderline som ju går under benämningen emotionellt instabilt personlighetssyndrom. Det skulle kunna tyda på att GM inleder en "konversation" på ett vänligt sätt för att sen tvärvända och uppträda aggressivt, alltså innan han skjuter. Eller att den aggressiva delen bara består av skjutandet.
Jag tror den aggressiva delen bara består av det oförklarliga skjutandet. Efter att ha tänkt på saken i en månad, säger Lisbeth, borderline-typ!
Citera
2020-02-14, 23:28
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Inget möte eller tilltal med GM som Lisbet minns. Att hon skulle hållt tyst om det är orimligt.
Kanske hon inte hörde vad GM sa till Olof?
Citera
2020-02-14, 23:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fullständigt osannolikt att man sitter på fakta att det förekom ett samtal mellan GM och LOP. Det har varit två rättegångar, det hade kommit fram.

Lisbets snack om borderline är bara strunt. Hon baserar det mer på hennes fördomar om statsmannamördare. Sen kan jag tycka det är konstigt att här gör kopplingen "borderline = tål inte bli avsnäst". Borderline innebär ju så mycket mer än det

Jo, jag föreslår endast att vi resonerar även kring denna fråga. Det är som sagt inte ovanligt att polisen inte berättar allt i en utredning. Om det handlar om specifikt detta eller något annat vet varken du eller jag.

Håller med dig om att detta med "borderline-diagnosen" framstår som osannolik baserad endast på det sekundsnabba skeendet i samband med skotten. Hon var trots allt svårt chockad.

Jag funderar mer kring vad som hände ungefär vid reklampelaren. Där finns fortfarande en oklarhet. Märkligt nog efter 34 år.
Citera
2020-02-14, 23:39
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, det kanske var så att GM sa nåt till OP som hon inte hörde. Hon kanske märkte att hennes make blev orolig över något från ungefär reklampelaren och framåt.

Vi vet ju inte, varken du eller jag. Men av vittnena uppfattar jag något skumt nära reklampelaren.

Det ruggiga kan vara kopplat endast till skotten.
Jag vil tro, från ungefär Dekorimabutikens ingång och framåt. GM stod vid Dekorimabutikens ingång (FUP 369)

Anders B gick bakom LOP från ungefär reklampelaren till Dekorimabutikens ingång.

"Björkman omtalar att han är säker på att sällskapet hade gått framför honom i minst fem meter" (FUP 104)
Citera
2020-02-14, 23:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag undrar om man skulle kunna bli lite klokare om det släpptes fler vittnesförhör?

Vad tror trådens läsare?

Följde gm efter paret Palme hela vägen från bion?
Kunde gm på något sätt genskjuta paret Palme efter vägen?
Stod gm någonstans runt Dekorima eller Skandiahuset och väntade?
Finns det några andra tänkbara alternativ.

Gm verkar i varje fall inte dragit på sig så stor uppmärksamhet.
Jag har svårt att se en uppjagad Christer P komma ångandes efter paret Palme från bion utan att väcka viss uppmärksamhet.
Jag tror inte man skulle kunna bli lite klokare om det släpptes fler vittnesförhör. Personerna bakom Gärningsmannaprofilen och Granskningskommissionens betänkande läste alla förhören utan att lösa mordet.
Senast redigerad av 299792458 2020-02-15 kl. 00:07.
Citera
2020-02-14, 23:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, jag föreslår endast att vi resonerar även kring denna fråga. Det är som sagt inte ovanligt att polisen inte berättar allt i en utredning. Om det handlar om specifikt detta eller något annat vet varken du eller jag.

Håller med dig om att detta med "borderline-diagnosen" framstår som osannolik baserad endast på det sekundsnabba skeendet i samband med skotten. Hon var trots allt svårt chockad.

Jag funderar mer kring vad som hände ungefär vid reklampelaren. Där finns fortfarande en oklarhet. Märkligt nog efter 34 år.

Ja polisen döljer ofta något specifikt. Vid utredningar... Men nu har det varit två rättegångar och en resningsansökan. Polisen FÅR inte dölja viktig information då.

Vilka pratar om något runt reklampelaren? Den konstnärligt fungerande IM som broderar ut med färgglada beskrivningar och fraser?
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-14 kl. 23:54.
Citera
2020-02-14, 23:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror inte man skulle kunna bli lite klokare om det släpptes fler vittnesförhör. Personerna bakomGärningsmannaprofilen och Granskningskommissionens betänkande läste alla förhören utan att lösa mordet.

Personerna som gjorde GMP verkar ju ha en tydligare uppfattning av mördarens signalemente än vad vi i tråden har. Åsgård tycker ju att CA passar så extremt bra in på signalementet.

Så jo jag tror man får klarare bild av mordet om man får alla förhör. Men man kommer förmodligen inte hitta mördaren genom dessa förhör.
Citera
2020-02-14, 23:53
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Titeln är "Olof Palmes sista steg - I sällskap med en mördare"
Kan inte nog uttrycka hur glad jag blir. Har sysselsatt mig med att söka stöd för att OP var där han var för att det var där han skulle vara, som skrev jag häromdan. Det tror jag är sanningen.
Kanske kan Borgnäs bidra med några pusselbitar - eller rentav den troliga sanningen. It's a good time to be alive
I boken säger Borgnäs att Olof och Lisbeth Palme tycks ha varit på väg mot ett hemligt, icke-officiellt möte
Citera
2020-02-14, 23:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
4.22 säger LP att uppgifter läcker ut omedelbart till media. Hon pekar ut en polisman på Sabb. Kan detta vara Rimborn?
Vilka uppgifter är det som läcker?
Vems uppgifter är det som går till rikslarmet om 2 gm?
Är det Rimborns uppgifter eller är det någon annan?

Alla dessa uppgifter kastas när HH och Ulf Dahlsten kommer in i bilden samt att LP får någon form av munkavle.
https://youtu.be/I_QQZMK_dA0
Eftersom kanske rikets säkerhet var hotad, så var det rätt beslut.
Citera
2020-02-15, 00:04
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Varför ser ingen, förutom Inge M, GM på mordplatsen?

Logiken kan ju då vara att det faktiskt inte finns någon GM där, att sannolikheten är större att Inge blandar ihop saker än att alla andra inte ser någon som står där.

Anders B ser GM gå intill Palme "i minst 5 meter" dvs att GM finns med den sista delen vid Dekorima ut mot Sveavägen och inte kommer fram från Tunnelgatan. Inge ser att GM går ikapp LOP, dvs att han kommer bakom dem.

Nej, Inge M ser GM stå vid Dekorimabutikens ingång (FUP 369) När LOP passerar honom, går han omedelbart efter dom och upp brevid Olof.

"Han ser sedan en man komma upp bredvid dessa båda personer bakifrån" (FUP 356)

Han är den tredje okända personen som vil prata politik med Olof efter kl 21:00 En person inuti biografen, en utanför i foajen och en person ute på Sveavägen.
Senast redigerad av 299792458 2020-02-15 kl. 00:15.
Citera
2020-02-15, 00:16
Medlem
hehehos avatar
För mig är en ljudbilden på mordplatsen startpunkten: Vi har ältat detta men det finns ingen möjlighet i världen att LP skulle prata om smällare om det var en .357 kanon bredvid örat. Den som inte tror på det kan boka tid på upplevelsecenter-skjutbana och be om att få uppleva detta utan hörselskydd och utan att veta exakt när skottet går av. (spoiler: du kommer inte tänka på något annat på en vecka).

Men det gäller inte bara LP. Även andras vittnesuppgifter om ljudbilden varierar där vissa (i bilar) inte hört nåt alls. Detta stämmer inte heller med ett .357 monster. osv. osv.

För mig är det helt klart 100% att den inte var .357 och de kulor som upphittats. Detta bevisar i så fall en konspiration, vi kan vara säkra på detta
VI VET ALLTSÅ ATT DET VAR EN KONSPIRATION
och att något är galet med upphittade kulor.

Jag tar det igen:
VI VET ATT DET VAR EN KONSPIRATION
och att något är fuffens med upphittade kulor.

Vad krävs mer? ett gäng konspiratörer som kan fixa fram någotsånär-kulor som planteras ut. Vad krävs mer, tillgång till utplacerad ammo, en "bullet trap" och en .357. (CGÖ hade både hemma nog enda svensk med den kombinationen (se tullrazzia)).

Vidare krävs Möjligheten att laborera med objekt framför bullet-trappen så att kulorna får skador, och någon slags kunskap om bullet-forensics...man skall ju ändå inte hamna i "gapskrattsfacket" utan lura några erfarna utredare och kanske en hel värld om det blir offentliga uppgifter hur kulorna så ut osv. (nästan i gapskrattsfacket blev det men som Hitler sa en större lögn är enklare att sälja än en liten). Forensickunskapen tyder på att någon inom polisväsendet eller liknande var med eller fd polis, eller kanske rättsläkare...men urvalet är litet.

Det måste varit ett "grönt" svenskt icke-ghost-vapen OP sköts med annars hade man inte behövt göra hela farsen med nya kulor. Det måste också vara en person där några andra visste att han var i stockholmnatten med sitt gröna vapen, annars behövs inte heller farsen...
Om det var grönt och känt och sanktionerat att vara där då så var det troligtvis ett vapen ägt av staten...det måste antagligen ersättas....vem förlorade sitt vapen runt MOP...

Kulorna hittades utanför avspärrningarna så vem som helst kan plantera, men det krävs även här lite kulbane-forensics så att man inte lägger dem i "gapskrattsfacket" (även om nästan så blev fallet. Man måste också veta vilka skott som sköts i ungefärliga vinklar eftersom makarna P kommer att ha kulbanor i kroppar och kläder som pekar åt vissa håll.
Vill man ha en liten patrull som letar fragment från de riktiga kulor på plats, hur döljs en sådan...

Kanske är kulförfalskningen gjort på natten efter mordet, om vittnesbörd från Moelv och Lingärde stämmer om hastigt ändrade planer (en "bevakare" som GM som själv tar initiativet att skjuta när proffset vägrar.)
Att skjuta medan Sveriges största mördarjakt pågår kräver tillgång till speciella omständigheter. Antigen en bunker som någon av city-skjutbanorna (eller polisen) och möjlighet att vara där med "låsta dörrar" eller bra ursäkt-mitt i natten.
Eller så krävs att man åker långt ut på landet. Det kostar tid tur och retur och man skall frakta vapen och ammo genom vägspärrar.
Vad händer om de riktiga kulorna skulle hittas, har man kontroll över det scenariot. Det är troligtvis av lägre kaliber om inte ljuddämpare använts...har man koll på obduktionsteamet. Allt snack om att något skott avlossades på avstånd, hur stämmer det med vittnen i olika positioner ...i och ur bilar..i och ur bankomatlokar...lägenheter vid platsen...väktarna på Skandia.

Kanske har man en kille som i stundens hetta blivit GM och som nu kanske är "bränd" och inte bör synas. Hur fixar man så att någon "går under jorden" ett (långt) tag ....ser vi spår av det? sjukskrivning till att börja med?

Mycket informationsutbyte inom konspirationsgruppen måste ske snabbt och det är uteslutet att använda telefon, ingen vet vem som är buggar vem och hur med AXE-systemet. Man är hänvisad till kostsamma möten face-to-face för att kommunicera. Var vågar man hålla dessa? Det blir mycket transporter...

Varför valdes just detta fake-vapen (.357)? Vad det det som OP var tänkt att skjutas med (jämför Lingärde och Moelv etc om uppdraget som gick hastigt snett...)...eller var det något vapen som passade och som man ändå hade i sommarstugan?
Om nu GM blev improviserad så kanske inte platsen blev makt den samma som planerat och därmed flyktvägen improviserad....kan vi se spår av detta.
En i-stundens-hetta-GM är troligtvis svensk med ett vanligt liv där han känns igen, hur hindrar mn att detta går ihop med eventuella vittnes iakttagelser....

"Hur gör vi oss av med kläderna?"

Varför var det så viktigt att ha fake-kulor, var mordvapnet ett som kunde räkna med att efterfrågas för analys, vad säger det?

Det krävs både '"guts" , "vapenkunskap " och lite "full-i-f..-mentalitet" för att sätta igång en förfalskningsprocess. Om det varit en stor internationell organisation, hade man verkligen hunnit få klartecken till något så riskabelt...eller var de höga herrarna på plats i Sthlm.

Hur gör man sig av med (fake)vapnet som man vet att det kommer att draggas efter i år överallt.

Man vet ännu inte vad folk har sätt så att återvända till brottsplatsen för att droppa kulor är uteslutet för GM, då där är för mycket kameror och kanske till och med kvardröjande vittnen.

Minsta möjliga konspiration blir 2 personer men det är mycket osäkert om man skulle få ihop det pusslet med bara två, det luktar en betydligt större grupp med lite olika kompetenser.

Just thinkin' loud
Senast redigerad av heheho 2020-02-15 kl. 00:48.
Citera
2020-02-15, 01:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja polisen döljer ofta något specifikt. Vid utredningar... Men nu har det varit två rättegångar och en resningsansökan. Polisen FÅR inte dölja viktig information då.

Vilka pratar om något runt reklampelaren? Den konstnärligt fungerande IM som broderar ut med färgglada beskrivningar och fraser?

Du är rolig du. Läser du inte tråden? Vi har ju diskuterat detta med reklampelaren i flera dagar?

Anders Delsborn ser från sin taxi som står vid rött ljus att ett par och en man står och samtalar vid Dekorima. Det är den mannen som sedan skjuter skotten.

Anders Björkman ser ett sällskap framför sig som går tillsammans i minst 5 meter.

Inge Morelius antyder att paret Palme och gärningsmannen kan ha mötts vid reklampelaren.

Jan Åke Svensson registrerade LOP och GM före skotten och upplevde de tre som ett och samma sällskap.

Vi kan ju inte bara strunta i vittnesmål för att de inte passar med vår egen favoritteori. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in