Det är det verkligen inte. Säsongsinfluensa smittar relativt få och dödar runt 0,1%. Dessutom finns vaccin som riskgrupper i regel tar. I Sverige är dödligheten mycket låg i influensa.
Som sagt, det där med att influensa har en dödlighet på runt 0.2%, är väldigt missvisande då de jämför dödligheten med corona, för med influensa så tar ni med mörkertalet medens med corona så gör ni inte det. De har samma dödlighet så här långt om man ska jämföra äpple med äpple och inte äpple med päron.
Årets säsongsinfluensa har smittat bra många fler än corona.
I sverige så är dödligheten för corona 0% i dagens läge, alltså bra mkt lägre än influensa. Om du har några problem med det, så kom ihåg att det var du som tog upp sverige.
En sak jag reagerar på är att jag själv helt allvarligt inte varit sjuk eller "krasslig" i mitt 30+ åriga liv hittlills men att jag kännt mig konstig nu i två veckor ish. Helt plötsligt från ingenstans går jag runt och nyser stup i kvarten. Knappt så jag visste vad nysa var hittills. Aldrig har jag heller åkt på en influensa, feber eller halsont tidigare i livet. Aldrig! Samt en konstig känsla i luftvägarna som kommer när jag nyser. Som att det bränner i luftgångarna ett bra tag efter jag nysit. Fattar fan inte. Det är en sak som är helt obekant för mig. Bor i skogen förövrigt men varit runt mycket kineser i norra Finland för ca månad sen pga jobb med turistfanskapen.
En läkarexamen är 5.5 år, 330 högskolepoäng där man lär sig utantill vad som står i böckerna.
För att bli antagen på en forskarutbildning krävs det 240 poäng av av utantillkunskaper från en bok.
Därefter är forskarutbildningen på ytterligare 240 poäng och om du lyckas ta din examen så har du därefter också lärt dig tänka fritt och rätt utanför vad som står i några böcker.
Räcker det som förklaring för att ni ska sluta förakta kunskaperna hos en disputerad doktor?
Även PhD i genusvetenskap?
Personligen bedömer jag sällan intelligens/kunskap utifrån högskolepoäng. Detta gäller i synnerhet de som läser medicin. Idag säger ju svenska utbildningar (typ KI) att Homo Sapiens är en mysko ras däggdjur som föds med tre!Kön..
Kapacitet att tänka självständigt kombinerat med lite flexibilitet så att de ifrågasätter nonsens som tre kön och andra "etablerade fakta" de lärt sig äro värdefulla egenskaper. Jag har stött på ohyggligt enfaldiga doktorer/professorer..
(Att en sjuksköterska med PhD kan anses ha god kunskapsnivå är självklart)
OnT: Man bör anta att sjukdomen kommer spridas i Sverige, frågan är hur allvarligt blir vi drabbade? Har inte sett studie där de jämfört patienter påverkade utav attans otrevliga luftföroreningar (typ Wuhan) med patienter levandes i hyfsad miljö.
Kan inte tro annat än att % dödsfall påverkas av mijö, mycket möjligt att spridningen även påverkas (lättare att drabbas osv..). Utifrån Kinesiska siffror (de i Wuhan vs övriga Kina) indikerar drastisk minskning => blir det endast typ % dödsfall likt influensa i Sverige?
Fortsatt bara 1 fall i Sverige och 2 fall i Norden. Trots domedagsprofetiorna att det skulle vara massiva utbrott i Sverige i slutet på denna vecka. Orsaken måste vara den generellt dåliga kunskapen om epidemiologi och statistik i denna tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Trådens egna domedagsprofet med sina excelblad och uträkningar har lyst med sin frånvaro senaste dagarna också.
Vi får väl hoppas att våra riktiga experter har lika dåliga kunskaper trots att vissa av dom är professorer inom området.
Jag tror att de som återinsjuknar är drabbade av något annat eller har ett defekt immunförsvar.
Ja detta är ett intressant ämne.
Antag att man struntar i vaccin för årets influensa och får den. Då är man sedan rätt så nedsatt mot andra sjukdomar.
Sedan smittas man av Wuhan viruset vilket man då kommer få ett helvete med då kroppen redan är nedsatt.
Av egen erfarenhet av tidigare följdsjukdomar efter influensa. (1993 med Beijeng influensa)
Jag hade fel om idealiska temperaturen för influensavirus. Den är låg temperatur och låg luftfuktighet. Mest pga slemhinnornas mottaglighet reduceras när det blir varmare och fuktigare men också för att värmen ”dödar” viruset.
Thailand och Singapore borde vara klart sämre för viruset än Wuhan som har låg luftfuktighet kring 10%.
Afrika borde vara sämst miljö för influensavirus.
Men det finns ett antal osäkerhetsfaktorer. Influensan har en smittosamhet på 2 när den grasserar.
Coronaviruset SARS hade en smittosamhet under 2.
Det nya Coronaviruset visar initialt högre siffror. Åtminstone 4. Och det värdet måste gå ned annars finns det inget slut på detta elände.
Vi får hoppas på värmen som Trump.
Du sammanfattar läget rätt bra även ur det perspektiv jag ser på det.
Vi får hoppas att våren och sommaren ger ett andningshål / tidsfrist där kloka hjärnor kan lägga upp en strategi inför framtiden. WHO:s nuvarande hantering är helt otillräcklig.
Antag att man struntar i vaccin för årets influensa och får den. Då är man sedan rätt så nedsatt mot andra sjukdomar.
Sedan smittas man av Wuhan viruset vilket man då kommer få ett helvete med då kroppen redan är nedsatt.
Av egen erfarenhet av tidigare följdsjukdomar efter influensa. (1993 med Beijeng influensa)
Influensavaccinet som gamlingar+Stockholmare tar spelar inte den minsta roll när det kommer till denna corona, bara så du vet..läs på lite
Eller så är immunförsvaret boostat och uppvärmt, kan det uteslutas?