2020-02-23, 16:31
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Tanken är att man ska efter vårdas i hemmet.

Systemet är inte byggt för viruspandemier där folk behöver syrgas o resperator.

Det är väldigt tyst o passivt från de svenska myndigheternas sida. Det är nu det bör gås ut information på alla kanaler hur man förhindrar o undviker smitta.
Folk snörvlar o hostar på helt hämningsfritt.

Det som stör mig mest är att jag sökt en bekant på WHO o han har inte svarat eller återkommit.
Det finns alltså inte information på alla tänkbara kanaler om vad nCoV är ? Måste missat att det inte fanns … hittar bara riktlinjer i samtliga regioner/län som är vårdgivare.

Tycker du att alla ska vara lika alarmistiska som dig? "Trots att vi inte ens har smittade i Sverige än så går vi nu ut på radion med följande information: inga är ännu smittade i Sverige"...
Citera
2020-02-23, 16:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Har utbrottet börjat nå sin kulmen i Kina?
Denna video visar en relativ känsla av normalitet ute på gatorna, fler folk är ute och vissa butiker hålls öppna.

https://www.youtube.com/watch?v=vOrxevtW5j0

Tack.. En vacker film som inger Hopp. Från Wuhan?

Sakteliga börjar livet i staden återvända ...

https://www.youtube.com/watch?v=vOrxevtW5j0

Man slås även över hur välorganiserat allt förefaller vara.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Men vad är du för sorts jättebebis? Är det så här den curlade dataspelsgenerationen resonerar. Om folk inte stryker dig medhårs hela tiden så börjar du tjura? Om det nu blir så illa som många säger att det kommer bli och att svensk sjukvård klarar av det så måste alla män kavla upp ärmarna och hjälpa till för att skydda dom som är svagare.
Sluta tjafsa, du är inte i position att beordra mig till någonting. Fortsätt kalla mig jättebebis så blir det säkert ännu bättre.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Men vad är du för sorts jättebebis? Är det så här den curlade dataspelsgenerationen resonerar. Om folk inte stryker dig medhårs hela tiden så börjar du tjura? Om det nu blir så illa som många säger att det kommer bli och att svensk sjukvård klarar av det så måste alla män kavla upp ärmarna och hjälpa till för att skydda dom som är svagare.

När samhället o staten sviker bryts samhällskontraktet.

Om Corona pandemin slår till riskeras anarki.

Det är tre punkter som kommer utsättas för stress.

Sjukvården riskerar haverera inom några dagar pga resurs o personalbrist.

Matförsörjningen kan bli problematisk då väldigt få vill riskera livet med att arbeta i matbutiker.

Detta kan leda till större oroligheter o plundring mot sjukhus, vårdcentraler o apotek. Vi kan också räkna med plundring av vanliga butiker. Vilket ställer frågan om man kan lita på att polisen klarar av att hålla ställningarna.

Man ska inte underskatta vad folk är kapabla om krisen sätter in.
Citera
2020-02-23, 16:33
Medlem
Kul om någon tror att vårdapparaten håller för ett större utbrott

Ur pressen

Citat:
Det är stabsläge på Södersjukhuset i Stockholm på grund av brist på vårdplatser.
Enligt uppgifter till Expressen saknas mer än 33 vårdplatser och skyddsombud är tillkallat.
Patienter har väntat mer än 24 timmar på att få vård.
– Patienter ligger i matsalen. De har inga toaletter att gå på, Margarita Villalobos, sjuksköterska på SÖS.

https://www.expressen.se/nyheter/stabslage-pa-sos-brist-pa-vardplatser/
Citera
2020-02-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det bästa sättet att hjälpa till är genom att informera folk om riskerna på förhand, så att de är mer försiktiga, tvättar händerna med tvål, har en p3:mask hemma ifall att, konserver för en månad minst osv.
Helt rätt!
Citera
2020-02-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Alla inlägg som handlar om vad Tegnell sagt borde flyttas till konspirations eller humorforumet.

Självklart!

Vad vet en statsepidemiolog och tidigare chef för för avdelningen för analys och prevention vid Smittskyddsinstitutet som inte experterna på Flashback känner till.

Jaja - ytterligare ett par veckors sportlov innan idiotin är över och jag fullkomligt spyr på "china" och "chineser".
Citera
2020-02-23, 16:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige-har-minst-antal-vardplatser-i-eu-sa-vill-lakarforbundet-vanda-vardkrisen/

Sverige har minst antal vårdplatser i EU samtidigt som man spenderar mest

Något måste vara allvarligt fel om vi spenderar mest och har minst antal vårdplatser.. Vill inte få Corona i Sverige

Om det inte finns möjlighet för vård av de som blir drabbade av Corona lär dödligheten dubbleras, MINST.

Utan kvalitetsvård dör de fall som klassas som allvarliga.
Vi får hoppas det finns tillräckligt med morfin så lidandet blir minimalt.
Citera
Medlem
Citat:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JdelL/sodersjukhuset-gar-upp-i-stabslage

Exakt, hjälp de fattiga och svaga nu så de får ett värdigt avslut. låt övremedelklassen få den sjukvård de har betalt för. En hård brist i en kal sovsal med tusentals andra.

Karma is a bitch!

K
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag har en fråga:
Man säger från officiellt håll att detta virus troligtvis inte är dödligare än en vanlig influensa.

Många i denna tråd verkar hänvisa till att bekräftade döda måste ställas i relation till ett okänt antal totalt smittade; dvs, som ej varit i kontakt med vården och kanske haft lindriga symptom.

Gott så.

Min fråga lyder:
Hur har man fastställt dödligheten för en ”vanlig” influensa när samma mörkertal måste finnas där?
Gissar man eller finns det andra metoder?

Rent objektivt har jag svårt att förstå hur man kan uttala sig så säkert, och att man väljer att ta det osäkra framför det säkra (istället för tvärt om)? Det kommer ju att bli ramaskri om det visar sig att man haft fel menar jag. Den här regeringen har slut på liv.

Sverige är ett av få länder som tar lätt på detta, varför vet jag inte.
Citera
2020-02-23, 16:39
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige är ett av få länder som tar lätt på detta, varför vet jag inte.
Min gissning är att det inte finns resurser att inleda förberedelser och man därför helt enkelt låtsas som det regnar.

Stabsläge på SÖS nu, En helt vanlig eftermiddag....de har varken material, läkemedel eller personal att förbereda något.
Citera
2020-02-23, 16:39
Medlem
Traxdatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Från Expressen

Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsmyndigheten, säger att livsmedel aldrig kan vara smittbärare för Coronaviruset.

– Det kan man säga väldigt kategoriskt, det finns liksom ingen som helst anledning att tro att det här någonsin har spridits via livsmedel. Det här är en klassisk luftvägsinfektion som sprids från människa till människa i nära kontakt, säger Anders Tegnell.

Finns det någon risk för gästerna på en restaurang om en coronasmittad person skulle handskas med maten?

– Nej, det är direktkontakt människa till människa som krävs. Det är en så kallad droppsmitta, den smittar via saliv och droppar eller nära mellan två personer. Möjligen via händer, om man får droppar på händerna och sedan petar sig i ögonen eller i munnen direkt efteråt.

Det är ju skönt att höra att det inte smittar om nån med Corona nyss har hostat på ens tallrik...

John Cambell igår: Viktigt att tvätta frukt och grönt med tvål och vatten. Skölja bort tvålen noga och sedan äta. Viruset överlever på ytor. Äppelskal är en yta. Viruset ger diare och överlever i magen. Så att svälja virus ger infektion. Obs att det räcker med att en smittad individ andats på äpplet. Eller nyst eller hostat.

Jag tycker han verkar vettigare än Tegnell.
Varför inte vara försiktig?
Tegnell pratar bara om droppsmitta och nära kontakt. Kan inte en droppe hamna i mat?
Tegnell är fantasilös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in