Citat:
Ursprungligen postat av
Cameleo
Nix.
Ingen räknemetod jag sett presenterad här tar hänsyn till tid. Men självklart är tid en viktig faktor.
Det är ju egentligen inte så svårt för någon som sitter med ett excelark med siffrorna i.
Det fanns någon studie där man skrev efter hur många dagar den intagne dog i medeltal. Den som vill ha rimliga siffror letar rätt på den!
Låt oss nu kalla antalet dagar för X. Sedan går man in i sitt excelark och jämför dag för dag dödstalen med X dagars förskjutning bakåt med antalet nya intagna smittade den dagen. Ta sedan antalet fall den dagen och gör en viktning när ni tar fram medeltalet över alla dagar.
Notera att man även behöver en kompensationsfaktor för det nya sättet att definiera smittade på.
Glöm förresten inte att man med en fördelning runt medeltalet på antalet dagar troligen också kommer att behöva kompensera för att det finns fler personer som kan ha dött tidigt och som därför kommer att ställa till det i kurvan, men låt oss hoppa över detta då det visserligen går att räkna på, men då vi har för dåligt statistiskt underlag för att kunna räkna ut hur fördelningskurvan ser ut.
Inte perfekt metod, men man bör hamna hyfsat rätt.
Och till alla er som diskuterar hur man skall räkna på detta, det finns inget sätt som ger ett korrekt resultat utan det blir rätt så grova estimat hur som helst. Jag kan dock lova att man på detta sätt kommer att få fram en siffra som är bättre än alla de siffror ni har bollat fram och tillbaka, ingen av dem är ändå relevant då inte tidsaspekten är medtagen, vilket @Cameleo också lyfte upp (och som var orsaken till att jag citerade hens inlägg).
Fram till dess att någon orkat göra enligt metoden ovan så får ni gärna sluta att diskutera hur detta skall göras då det förstör hela tråden!