2020-02-14, 20:57
Medlem
”Coronaviruset kan ha större förmåga att spridas än enligt de skattningar som världshälsoorganisationen WHO arbetar efter. Det visar en genomgång av studier om virusets överförbarhet som forskare vid bland annat Umeå universitet har genomfört.”

Intressant artikel!

https://www.forskning.se/2020/02/14/who-underskattar-corona-virusets-spridning/

(Ber om ursäkt ifall den postats innan)
Citera
2020-02-14, 21:00
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vilken del menar du är otänkbar i Sverige? Att man testar för corona utan någon egentlig anledning? Artikeln är inte helt solklart formulerad, men det är så jag tolkar den.

Eftersom smittspridning utanför Kina börjar komma igång är det väl rimligt att man börjar testa vissa sjukdomsfall för coronavirus? Anledningen är väl att man ska kunna upptäcka spridningen i ett tidigt skede. Ingen vet ju hur många oupptäckta fall det finns och hur mycket spridning som kommit igång.
Citera
2020-02-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Ja du kanske ska granska artikeln? Men du har ju inte kunskap nog att förstå den, dvs du är en idiot.
Men även en idiot kan ta fram anledningen till varför den drogs tillbaka efter lite research, men inte ens det orkar du med. Det var knappast för att de inte trodde på den, utan på grund av påtryckningar, antagligen oxå ifrån representanter för SAMMA PERSONER som tagit fram detta virus. Varför matar jag ens kråkorna undrar jag ibland.

Här kan du läsa mer:

https://www.factcheck.org/2020/02/baseless-conspiracy-theories-claim-new-coronavirus-was-bioengineered/
Citera
2020-02-14, 21:09
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vårt immunförsvar garanterar att vi inte kan sjukna två gånger av samma patogen.

Det förstår jag, men om vi ponerar att vi har ett virus som muterar ofta så kan det förklara varför senare smittade utanför Wuhan är mindre drabbade. Det jag tycker är intressant är att WHO pratade tidigare om att hitta källan till smittan, ungefär som om att de som vart utsatt för den först råkade mest illa ut.

Det kan förklara minskad dödlighet och varför man försöker spraya gator och torg i Wuhan, men det är bara vad jag tror.
Citera
2020-02-14, 21:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har han använt anekdotiska data i någon video hittills? Din åsikt är irrelevant i sammanhanget.

Mina frågor är inte irrelevanta trots att min åsikt är irrelevant för frågorna.

Doktor Campbell är mycket trovärdig i mina ögon, dock har även han luckor i sina resonemang vilket han också är tydlig med när han gör antaganden.
Citera
2020-02-14, 21:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
NCP är inte ett influensavirus utan har mer gemensamt med SARS, och MERS som spreds på våren och sommaren.

Nej Coronavirus är inte ett Influensavirus. Men studier har visat att Coronavirus brukar uppvisa samma beteende som säsongsinfluensan som ”helt” styrs av klimat / årstid. Därav mina fromma förhoppningar.

”Studien visar att väderfaktorer inte bara har betydelse för säsongsinfluensan (Influensa A), utan också för ett par andra vanliga virus som orsakar luftvägsinfektioner såsom RS-virus och coronavirus.

Dessa virus visade sig ha motsvarande beteende med kraftigt ökad förekomst vid kall och torr väderlek. Däremot verkar det vanliga förkylningsviruset rhinovirus vara helt oberoende av väderfaktorer och finnas året runt.”

https://sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet/koldknapp-okar-risken-for-smitta-med-luftvagsvirus.cid1415977
Citera
2020-02-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
”Coronaviruset kan ha större förmåga att spridas än enligt de skattningar som världshälsoorganisationen WHO arbetar efter. Det visar en genomgång av studier om virusets överförbarhet som forskare vid bland annat Umeå universitet har genomfört.”

Intressant artikel!

https://www.forskning.se/2020/02/14/who-underskattar-corona-virusets-spridning/

(Ber om ursäkt ifall den postats innan)

Kinesiska forskare har skattat R0 ännu högre. Upp till 4, vilket inte verkar orimligt.
Är väl rätt uppenbart att COVID-19 sprider sig snabbare än SARS vars R0 väl låg runt 2,5. I alla fall till en början i den epidemin. Annars verkar det väl vara lite godtyckligt det där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
Citera
2020-02-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här kan du läsa mer:

https://www.factcheck.org/2020/02/baseless-conspiracy-theories-claim-new-coronavirus-was-bioengineered/

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det förstår jag, men om vi ponerar att vi har ett virus som muterar ofta så kan det förklara varför senare smittade utanför Wuhan är mindre drabbade. Det jag tycker är intressant är att WHO pratade tidigare om att hitta källan till smittan, ungefär som om att de som vart utsatt för den först råkade mest illa ut.

Det kan förklara minskad dödlighet och varför man försöker spraya gator och torg i Wuhan, men det är bara vad jag tror.
Ja absolut. Det är ju det som sker varje år med influensan. Däremot har man ett visst immunskydd för virus som liknar ett man drabbats av tidigare men till sist, efter ett antal mutationer är viruset för olikt det man har immunitet mot och man insjuknar.

Men det brukar ta flera år innan den mutationssekvensen är avklarad, vad gäller influensa.
Citera
2020-02-14, 21:20
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Är du dum i huvudet som inte kan läsa:

Infection control experts say there is no health-based reason to justify Ottawa’s quarantine measures. The decision is more likely a political response to a different epidemic: the spread of fear and anxiety.

“Quarantining on the base for 14 days, it’s all optics — it’s all, what do Canadians want to see, and what have other countries done,” says Alon Vaisman, an infection control physician at University Health Network.

Travellers from Wuhan with no symptoms could readily monitor themselves at home, “but the public probably won’t tolerate that.”

Och det tycker du är ok? Ja där har vi olika åsikter.
Citera
2020-02-14, 21:21
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Eftersom smittspridning utanför Kina börjar komma igång är det väl rimligt att man börjar testa vissa sjukdomsfall för coronavirus? Anledningen är väl att man ska kunna upptäcka spridningen i ett tidigt skede. Ingen vet ju hur många oupptäckta fall det finns och hur mycket spridning som kommit igång.

Man ska bara hugga någon så där lite på måfå i Haparanda som låter hes och testa dem för corona? Okej... Med tanke på att ingen har testat positivt som har haft "rätt" symptom OCH "rätt" resebakgrund ser jag inte direkt några indikationer på att smittspridningen "har börjat komma igång" för Nordiskt vidkommande och att det finns ett skriande behov av slumpmässiga tester.
Citera
2020-02-14, 21:22
Medlem
sänder en tanke till dr som försökte rädda liv, men själv strök me
Citera
2020-02-14, 21:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Första fallet i Egypten. Egypten är trångt, skitigt o dålig hygien. Är förhållandena perfekta för viruset att spridas där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in